Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Då TCS, som många säkert börjat märka, gått till ett nytt forum, på tomt blad.
Är det läge att flytta projektet hit, jag väljer att kopiera den tidigare informationen rakt av!

Bild

Tyvärr kommer kommentarer från Er som följt projektet gå förlorade, men ur-tråden hittar ni här.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 02 Sep, 2006 9:12 pm

Tänkte ta slag i sak & lägga upp en ny tråd här under projekt, om det nu är något som kan intressera folk :roll:

Det hela började med att jag saknade min Corolla GTi, eller ja, främst 4AGE´motorns fina karaktär otroligt mycket, ända sedan jag sålde den..

Sedan dess, hade de blivit en ST162 Celica, som avlöstes av en ST182.. Trevliga bilar, men inte riktigt vad jag gillade innerst inne.. Råkade dessvärre ut för en olycka med min svarta ST182, i början av sommaren!

Vilket i sin tur ledde till att jag fick köra runt i mitt impulsköp, eller vad kallar man en affär som blir av på under 2timmar från intresse till hämtning? Muppo , en AE82.. Eftersom jag veckopendlar, var jag tvungen att ha en bil tills jag hittade något annat vettigt..

Letade, funderade, ältade & undrade.. Höll vid ett par svaga ögonblick på bli en bil av annat fabrikat, men förnuftet drog i handbromsen i sista stund, gång på gång 8)

Så, efter många om & men, så var allt ordnat, pengar, biljetter & annat nödvändigt..

Bild

Klockan 7:35 den 20´onde Juli, dök bussen upp, som skulle ta mig söderut, mot mitt nyförvärv.. En bil som jag aldrig ens suttit i tidigare, men som jag hade höga förväntningar på!

Bild

Bussen blev jag rätt less på redan i Sundsvall, så den bytte jag mot X2000 8)

Bild

För att sedan anlända i Gävle, en ort någorlunda mitt i mellan mig & den tidigare ägaren som var xriverx här på forumet.. Det här var det första jag såg av bilen, efter att spänt ha väntat en stund i ett rätt folktomt Gävle..

Bild

Efter ett kort ögonblick stog jag framför, vad som skulle bli min nya bil..

Bild

Vi åkte en liten tur, till ett mer avlägset ställe än Gävle Central.. Sedan tittade jag runt lite kring bilen, för att se att de mesta var som utlovat!

Bild

Min första sväng med bilen, blev i det ödes´stigna vädret, spöregn.. Så känslorna var blandade, alla har vi väll hört hur en MR2 skall bete sig på vått underlag :wink: Bara en sån sak om att slå på vindrutetorkarna var inte helt lätt, då crusecontrollen sitter på den annars givna platsen :oops:

Efter en kort stund, var mina sedlar bytt mot ett kvitto, & resan hem kunde börja.. Jag yrade omkring som en bortsprungen katt i Gävle, tills jag hittade Toyota.. Gick in & hörde om vägen, & visade bilen för en entusiastiskt säljare, som aldrig tidigare sett en sådan här bil :D

Bild

Det visade sig att jag bara var två rondeller & några krökar, ifrån E4, som skulle leda mig hem igen.. Men vad gör de, jag fick ju titta på några fina bilar & växla en hel del toyota´ord!

Bild

Bild

När jag kommit en bit på vägen, började jag känna att jag satt mer eller mindre illa.. Tänkte att så här kan jag inte ha det, måste gå att få lite ordning på eländet! Det är inte tätt med rastplatser mellan Gävle & Söderhamn, men tillslut så, stannade till..

Bild

Rationaliserade bort musiklådan bakom stolen, & helt plötsligt satt jag riktigt bekvämt, utan att överdriva allt för mycket :)

Bild

Resan fortsatte, efter något stopp för att fylla tanken, som förövrigt bara rymmer 41L.. Stannade jag till hos Toyota i Sundsvall, för att göra ett än mer snopet avtryck hos en Toyota´säljare.. Som f.ö inte ens viste att de tillverkats äldre MR2 än Mk3 som kom i slutet av 90´talet :P

Bild

Passade även på att tigga åt mig en utställningsskylt, som säljaren tyckte var konstigt att de öht hade, eftersom de aldrig sålt en MR2 :wink:

Bild

Nästa stopp blev på mittsverigebanan.. Efter att ha vart där bara drygt en vecka tidigare med Muppo, i brist på annat, var körsuget tämligen stort.. Men det fick tyvärr vänta, fint att blicka upp mot banan iaf!

Bild

Nu är de nära, mindre än 10mil kvar hem..

Bild

Strax efter högakustenbron, bevittnade jag något få i detta land får uppleva, mätaren slog över till 100´000Miles 8)

Bild

När det bara var några få mil kvar, stannade jag till & kamouflerade bilen en aning.. Eftersom jag smygit en del med inköpet, här hemma, tänkte jag folk skulle få gissa sig till vad det var jag köpt 8)

Bild

Så kom jag tillslut hem, närmare 10 på kvällen, så kan en typisk dag för en Toyota´entusiast vara..

Bild

Hur den här tråden kommer att uppdateras, beror mycket på er själva.. Men redan nu har de hänt en del med bilen, fast de tar jag en annan gång!

Slutligen hoppas jag ha väckt intresse hos er som tittat, & att ni som tjatat om att jag ska lägga upp en tråd blev nöjda :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ons 27 Sep, 2006 4:24 pm

Det har du rätt i, och det var ju främst på så vis jag tog steget att lämna förnuftet hemma & köpte mig denna bil :D

Dock gapar man ju som bekant bara efter mer, och de finns ju betydligt värre bilar.. Samtidigt som de kostar ett par kronor att ordna en värre rova, för att bli riktigt konkurrenskraftig :oops:

För att inte denna tråd ska bli allt för nedstämd, lägger jag upp en liten hastig update från de sista som nog hände bilen den här säsongen..

Bankörningen, på Mittsverigebanan i Härnösand, lördagen den 23/9.. Som någon av er kanske redan sett under träffar? Än fast det är otroligt lågt intresse, för den typen av aktiviteter, bland TCS´anhängarna här uppe :P

R´däck på.. Eftersom de var ganska slitna så här i slutet av säsongen, körde jag på gatdäcken ner den här gången.. Men orkade aldrig skifta när jag skulle hem, så tanken om att vara laglydig gick ju ändå i stöpet 8)

Bild

In action,

Bild

Ett av de mer stressande ögonblicken på banan, där är en bil som kommer så nära MC´status man kan, bakom.. Jag försökte flytta på mig så fort jag kunde :wink:

Bild

Megabusa kallar ägaren den, och ni kan nog ana vad det är för rova under huven :wink:

Bild

Här, precis efter depårakan, jagar jag en EVO, med en rallyförare bakom styret.. Tog faktiskt längre tid än väntat, innan den försvann ut ur siktfältet :)

Bild

Får även passa på att be om ursäkt, för att de uteblivit uppdateringar i denna tråd.. Men jag ligger ute & veckopendlar, & är först nu på slutet jag har uppkoppling mot omvärlden! Sedan har datormaskinen kraschat där hemma, men har lyckats rädda många bilder från de som hänt med bilen i sommar.. Så de kommer kanske upp förr eller senare, beroende på intresse!

Och slutligen, ang. MC´försäkringar så kan ni ju ta den diskussionen på sporthoj, så vida de inte var någon dold poäng till mig & min bil, som jag missade?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 29 Okt, 2006 5:36 pm

Jag har plockat bort AC-Paketet, så här till vintern behövs ju inte mer kyla ändå :roll:

Bild

Denna hög med skrot ska enligt källa, väga 36lbs, vilket motsvarar 16.329kg..

Bild

Bara kompressorn inkl. fäste, väger 19lbs, vilket i sin tur motsvarar 8.618kg! Någon som är mer komfortinriktad, som rent av vill köpa en AC-Kompressor till 4AGE kanske?

Bild

Förutom viktminskningen, så blir det betydligt mer servicevänligt att byta oljefilter..

Bild

Nu blev det även lite luftigare kring motorn, har ett luftintag/utblås precis där AC-Kompressorn satt tidigare, rakt ner på bilden.. Så det bör bli lite bättre ventilation.. Sedan satt AC-kylaren framför ordinarie kylare, så även den bör få lite friskare blås nu :)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Mån 04 Dec, 2006 11:46 pm

Eftersom Ni, mina trogna smygtittare blivit en aningen ivriga, sista tiden, med tanke på hur många som tittat på mitt projekt, än fast ingen uppdatering kommit.. Tänkte jag ta & bjuda på en bild över en tämligen ovanlig kombination!

Bild

Tror inte det är så många på detta jordklot, som kört en AW11 på riktig vintergata 8)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Mån 01 Jan, 2007 10:44 pm

Long time, men precis du har helt rätt bilden var tagen den 16 November, när jag körde hem bilen.. I närheten av bilden är tagen, brukar de lägga en sträcka för SMrally när de går i Vännäs!

Slutdämparen, eller ja, hela avgaset är ett kapitell för sig.. Som jag tidigare sa, var jag lite orolig inför det planerade besöket hos SBP, pga. systemet men det mötet uteblev eftersom ingen tid gick att få.. Så vi får se till våren istället, om jag inte gjort om det tills dess..

Kort sagt, de lever om..
Uthärdligt mellan ~0-2500rpm
Outhärligt mellan ~ 2500-5000rpm
Underbart mellan ~ 5000-7200rpm

Om intresse finns, så kan jag naturligtvis lägga upp en liten saga om hur systemet kom till världen?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 06 Jan, 2007 9:08 pm

Get lost, back in the days... Närmare slutet av Augusti i sommar, skulle jag i vanlig ordning åka upp mot jobbet, 12mil bort!

Eftersom jag veckopendlade, så försökte jag vara hemma i det längsta, innan jag varvade upp min lilla röda & åkte.. Optimal pendlar bil för övrigt, en väska får plats, bristfällig komfort & så liten att den går under buken på älgarna som står ute efter vägarna..

Så, mitt på hållet, fick jag en ÅFAN´upplevelse.. Var läge att svänga in mot vägkanten & masa sig bak till bilen, för att se vad som hänt..

Nu låter det här som en ganska odramatisk händelse, men tänk då er in i läget att jag tidigare hade fixat upphägningen, som var bristfällig, på ena sidan av ljuddämparen.. Med div. kabel & annat högst lämpligt, och det var inte på den sidan de släppte :evil:

Så burken släpade i marken, men hängde naturligtvis kvar pga. min lysande upphägning på andra sidan.. De släppte där det var "helt"!

Närmare halv ett på natten, ligger jag med mobildisplaybelysning ute efter E4 i de mörkaste norrland & försöker få lös skiten så jag kan slänga eländet i diket & fortsätta till en säng för att lägga mig.. Skulle som sagt upp och jobba vid sex..

Men Japanerna måste ha tänkt på att detta scenario kan hända, se bara sugpassningen :roll:
Bild

På kuppen blev jag tämligen inspierad av den underbara sången, vid 5000rpm+, som endast en katt bristfälligt förfogade att dämpa.. Så det ljuvliga 4AGE rytet höll mig sedemera vaken de resterande sex milen fram till sängen..

Dagen efter, skenade tankarna iväg, jag hade funderat på ett nytt system ända sedan jag köpte bilen.. Då bilen varit tyst som en liten mus tidigare!

När jag åkte bana med Wankelregistret, var det tämligen pinsamt att min bil inte hördes överhuvudtaget när jag jagade wankelbilarna..

Så, en lämplig lösning på problemet började smyga sig fram..

Receptet var simpelt & ser ut som följande;

1st ST162 "downpipe"
1st Flexrör
1st Fullflödesdämpare

Krydda med en skapligt vettig upphängning!

Började med att måtta in var dämparen skulle sitta..
Bild

Eftersom jag inte hade någon större lust att kapa sönder std-systemet, så sökte jag upp en passande "downpipe", som var över sen jag bytte system på min tidigare SvintoCelica..
Bild

Tyvärr, var det inte helt hundra passform, ~11cm mellan hålen på std!
Bild

Och ST162 hade närmare 13cm, men gods till godo..
Bild

Så det blev till att sätta lite hantverksprägel på det hela,
Bild

Satte sig som hand i hanske, efter en stund.. AC-kompresson skymtas även på bild, den är ju som ni vet förpassad till bra´att´ha-lådan nu mera.
Bild

Ett fäste till dämparen, att hänga i, ordnas,
Bild

Samt ett fäste att hålla burken still i sidled,
Bild

Här ligger std-systemet, & dess ersättare hänger på plats..
Bild

Slutligen en översiktsbild, när allt är sammansatt & på plats!
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 21 Jan, 2007 8:04 pm

Som omväxling, tänkte jag bjuda på en tidsenlig uppdatering..
Har till min egen stora förvåning, vart ut i garaget & skruvat lite idag!

Det är främst bromsar som stod på dagordningen..

Tanken är att dessa trötta, std´bromsar, som än dock har klarat att hejda min framfart ganska skapligt, dock utan större förtroende, ska bytas;

Bild

Ersättarna kommer från denna bil, goranw´s ST185 CS, får även tacka för en god affär;
Bild

Diametern är inte helt oväntat en aningen större, 243mm Vs. 277mm;
Bild

Så även tjockleken, 18mm Vs. 25mm;
Bild

Så slutligen, är naturligtvis oken också en modell större.. Om än dock, fortfarande bara enkolvs ok, så är kolvarna nära 10mm större än std;
Bild

Så här ser mina std-belägg ut, i förhållande till Pagid Blå;
Bild

Sedan försvann tyvärr kameran, eller bilderna, eller om de var jag som blev för lat för att ta några.. Men hur som helst, de viktiga är att bitarna tillslut kom loss;
Bild

Jag var övertygad om att jag hade slitna oljedämpare, på bilen..
Men till min stora förvåning, verkar det ha varit slitna gasdämpare istället :roll:
Bild

Lite mindre prylar kvar på bilen nu;
Bild

Och bara för att ni inte ska tro, att jag endast roat mig med att jävlas på ena sidan av bilen.. Så ser det så här ut, på vänstra sidan också;
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 11 Feb, 2007 9:29 pm

Så har jag gjort ett litet ryck igen, slutsatsen av denna etapp är väll främst, undvik att köpa en "oskruvad" bil om du inte gillar att svära & jävlas..

Högra sidan gick skapligt, bromsoket var bytt för en tid sedan;
Bild

Det som är kvar av bromskölden, den var skruvad med torx, värsta sortens saab´fasoner;
Bild

Skönt när allt är borta, men den känslan varade inte allt för länge, men som sagt fint än så länge;
Bild

Klev över till vänsta sidan, med inställningen att göra samma sak en gång till.. Tyvärr blev det inte riktigt så lindrigt med jävulskap!

Bulten till oket, tyckte inte riktigt att den förtjänade att lossna, på rätt sätt, efter att ha suttit orörd otroligt länge, om inte ända tillbaka sen bilen lämnade bandet i Japan;
Bild

Så långt, började det ju bra :roll:

Nästa steg, var att plocka lös okhållaren, helt oväntat drog jag sönder en bult.. Vilket ställde till ett otroligt trubbel, innan den kom loss;
Bild

Men tillslut, så släppte de till & allt kom väck.. Fjäderbenet gav mig en ordentlig match också, men som sagt, nu är de borta;
Bild

Med tanke på att beläggen nästan ser oanvända ut, & de främmre var tokslut, är en ordentlig översynd av oket inte helt obefogad.. Får se om jag får någon fart på det igen, eller ej;
Bild

Någon som förstår mina delade känslor, kring att riva ner mera, för att byta bussningarna :oops:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 22 Feb, 2007 7:01 pm

Eftersom folk fortfarande tittar, är det lika bra att jag fortsätter att göda ert intresse.. Jag har nu tagit mig i kragen & fixat fläkten, som slutade att fungera i samband med att jag tidigare plockade bort AC´paketet!

Sökte runt lite på nätet, efter en del tips, och det visade sig att jag var på rätt spår.. In under handskfacket & gorma, till cellpaketet jag ville komma;
Bild

En hel del rat, jag var tvungen att röja (notera min lilla fusklapp);
Bild

Kylrören, som här ska bräckas;
Bild

Så att cellpaketet, sen ska släppa;
Bild

För att slutligen kunna spräckas;
Bild

Och tömmas på sitt.. Ähh, nu tröttnade jag på denna ramsa :P
Bild

Passade även på att skrapa bort lite sunkigt skumgummi, från ventilationen, när jag ändå var i farten;
Bild

Allt, åter på plats, fastskruvat på alla möjliga & omöjliga ställen, samt ikopplat.. Och de kablar jag förmodar borde utlämnats har jag låtitbli, för att förhoppningsvis få fläkten att lira;
Bild

Lägger på batteripolen, vrider på tändningen för att se om fläkten nu fungerar.. Gissa, jo det gör den, skön känsla :D

Så var det bara att återställa efter min framfart, ser ut som vanligt igen.. Lite otacksamt på så sätt, men fint att det fungerar;
Bild

Deomonterade även min tidigare, tillfälliga lösning, på fläktproblemet;
Bild

Detta är vad som avlägsnades från bilen denna gång, ett par kilo till;
Bild

Sist & absolut minst, men som dock ej bör förglömmas, isoleringen jag skrapade ur från ventilationen, många gram att spara :roll:
Bild

Slutligen lite kul att allt i instruktionen jag hittade, är nämnt med exakt antal, utom det som visade sig vara det största momentet.. Där de har valt att skriva all istället, tror ni jag blev lite lurad på hur lång tid de borde tagit?
Bild

Var tidigare någon som ville se bussningarna, de till vänster är för framvagnen & de till höger är till bakvagnen.. Blir nog min nästa insats att börja jävlas med, siktar på att åtminstone få framvagnen klar innan våren;
Bild

Passar även på att visa Er vad jag fick för paket idag, ett gäng söta snoddar;
Bild

Det får nog vara bra för denna gång, upp till er själva om ni vill fortsätta smygläsa eller lämna något spår efter er.. Men självklart önskar jag att ni håller er till det sistnämnda alternativet :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar