Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tis 27 Maj, 2008 8:53 pm

Så var årets jungfrufärd äntligen tagen 8)

Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 29 Maj, 2008 9:54 pm

IT´S ALIVE, men tyvärr har murphy också vaknat upp från vinterdvalan, återstår att se hur det går imorgon!

Får samtal från verksta´n, strax före lunch.. Maskinen går, men får höra att huvudkopplingscylindern läcker! Nåja, så var de med de, riktar in mig på att dra hem bilen i eftermiddag & fixa det sen..

Börjar ringa runt för att få tag i en ny, med magert resultat.. 90% av firmorna hade inte en del till min bil, men Benny listade ut att samma cylinder satt på en 70tals Landcruser, sista Coronan & AE86an.. Dock en klen tröst, då dessa bilar näst intill är lika ovanliga som min!

Men hoppet om att få ordning på problemet, på något annat sätt väcktes & på loppet av femton minuter en kvart, hade jag & min gode vän Jocke stämplat ut från jobbet & var på väg för att fixa ... Började skapligt, servicebilen inparkerad;

Bild

Men men, vi kom oss på plats & cylindern åkte ur tämligen smärtfritt;
Bild

Den revs ner, och jakten på nya gummitätningar började.. Vi gick direkt till en firma specialiserad på ändamålet, men fick inget napp då de enbart sysslade med ren hydralikolja..

Trotjänaren, till servicebil styrde vi mot Kalle på Autoexperten..
Med lite flyt fick vi komma bak till laget, och helt på måfå, togs en låda från en hylla enbart märkt SAAB & Opel! Tvär-rätt, direkt, dagens flyt;
Bild

Tillbaka till det lånade garaget, i närheten av verkstaden, där cylindern "hoonades" ur med svinto & den nya repsatsen monterades;
Bild

Som ny, eller åtminstone funktionsmässigt vilket var bättre än väntat;
Bild

Tillbaka till bilen, som stod ute på gårdsplan vid verkstaden.. Montera, lufta & konstatera en belåten funktion;
Bild

Vi rullar slutligen iväg, betalt & klart.. Magen började vid det här laget göra sig påmind, så mat lagades på den lokala korvmojjen! Jag var tydligen fortfarande lite skakis, efter första turen med nya motorn & bilen sen Juli i fjol.. Tur arbetsbyxorna var på, så räddningen var nära att nå;
Bild

Här står pärlan, vid korvmojjen & drog blickarna till sig, från alla håll;
Bild

Nu kan man ju tycka att den här historian skulle kunna få sig ett lyckligt slut, men nej nej, vi måste naturligtvis öka på spänningen som i alla andra såpor..

Vi kan kort sagt säga, att min nya kamrem inte fick va fin länge;
Bild

Bara att riva upp allt, ännu en gång;
Bild

Vad är oddsen;
Bild

Tid hos SBP bokad, imorgon kl. 1500, drygt 10mil bort plus att jag har en ordinarie arbetsdag att smussla bort dessutom..

Stort tack till Jocke för att han ställer upp, på alla våra galenskaper, samt Kalle som trollar hos Autoexperten.. Nu får vi se hur det slutar, tack & godnatt!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 30 Maj, 2008 7:53 pm

Ja du, jag kan inte exakt svara på vad som är gjort. Men maskinen är i grunden uppbyggd av Sellholm för racing!

Toppen är arbetad på, och det sitter andra kammar i, det jag fått ut av dem är att de har en ökad lyfthöjd på ~1,5mm.. Förmodligen är bottendelen balanserad också..

Det som hände, med min förra motor var att remhjulet sprack i vulkningen. Vilket resulterade i att vattenpumpen i sin tur inte behagade fungera som tänkt, & överhettningen var ett faktum..



Ja, han som hjälpt mig tyckte jag skulle köpa en bingolott.. Han hade sett att där saknades en fjäder, när han ställde allt i ordning men inte tänkt på att den förmodligen lossnat!

Tack för berömmet, & jag har svårt att inte hålla med dig, AW11 är charmiga..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 30 Maj, 2008 8:43 pm

Ja, hur har det nu gått idag, kanske några av er undrar..
Jag säger så här, han som jag lämnat bilen till här om dagen, hade inte alls tid att ordna till kamremmen idag om vi så fått fatt i en ny rem dvs!

Läget var tämligen oroligt under förmiddagen, så även i magen då gårdagens korvmojjsmat inte verkade vara helt hundra.. Men det är en annan histora..

Men det tog inte så lång tid innan det formades en ny plan, för att lura Murphy, hyra en trailervagn.. Sagt & gjort, en kärra bokades & arbetet slopades (kommer bli drygt att ta igen till veckan :oops: )..

Vid klockan ett var allt ordnat, vagn, band & bilen lastad.. Lite trixande med ramperna, som inte riktigt var tänkt för en så pass liten & låg bil som mr2an.. Men spillvirke löste de bekymmret;
Bild

Sedan att bilen gick upp, var ju lite av en chasning, som gick hem;
Bild

Skönt att dörren gick att öppna också;
Bild

Backe upp, & backe ner, med en del små hinder på vägen som detta ekipage;
Bild

Så nådde vi tillslut målet, Bilprovningen vid halv tre, med en halvtimme till godo;
Bild

Där fick jag vänta en stund, tillsammans med en Mustang mach1 & en väldigt fin bel air som rattades av en trevlig kille;
Bild

Så började bilen granskas, av en tämligen grundlig men fåordad snubbe;
Bild

När alla moment var till ända, så var det bara att vänta ut lappen ur skrivaren.. Som de inte behövde nöta på mer än nödvändigt, eftersom allt var bra, som han tillslut sa 8)

Bild

Så nu står bilen nybesiktad U.A i väntan på att en ny kamrem ska få ta plats, som jag hoppas ska få en betydligt längre livslängd!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 14 Jun, 2008 12:57 pm

Tack grabbar, men nu har hemska tankar drabbat mitt sinne..

Bilen står fortfarande kvar hos verkstaden, där killen som var så duktig, inte har haft tid att fixa min kamrem än. Har inte hört ett ljud från han heller, förra veckan ringde jag & då hade han inte fått hem remmen än :shock:

Måste vara skapligt dåliga leverantöret, eller bara en dålig ursäkt.

Men till det tråkigaste, tanken var ju att bilen skulle mappas & någon form av hjälp i ryggen för orginalstyrsystemet skulle fixas genom han. Vilket det nu inte kommer att bli, eftersom jag bestämt att han inte kommer att ha mer med mig & min bil att göra!

Så nu går jag i banerna att sälja bilen, kanske satsa på något annat mer orginalbetonat & nyare att äta glas i eller så. Kanske försöka strunta i allt vad "roligare bil" heter, ett tag.. Ja jag är kluven :(

Till saken är, iaf, att om någon känner sig intresserad av bilen som vet vad jag gjort (dvs. följt tråden), även om jag mot de sista inte riktigt haft tid att hålla efter så är allt som gjorts dokumenterat.

Kort sammanfattning:

Renoverade bromsar, Celica ST185 CS skivor & OK fram, std. bak, med nytt OK på ena sidan & tidigare utbytt på andra sidan. Med customtillverkade stålomspunna slangar runt om.

Nya polyurethane bussningar i hela chassiet, tillsammans med ställbara gula Koni stötdämpare & för modellen anpassade fjädrar från Lesjöfors.

Motor trimmad från Sellholm, lite oklart vad exakt som blivit gjort. Men toppen är tämligen duktigt arbetad på, kammarna har ~1,5mm högre lyft, ventilerna är täta men tre av kolvringarna har förmodligen satt ihop sig lite under tiden motorn stått. Kan släppa efter när maskinen börjar köras!

Alla slitdelar & filter är nya från Toyota, T-vis är borta, EGR är borta & AC är borta.

Svarta BBS RK 16" med fräsha däck, Good Year F1 fram & Hankook bak.
Guldfärgade Raceline 15" rallyfälgar, med Yokahama Advan A048 R-Däck.
Std. tre-ekrade 14" är sparade, dock passar de inte över nuvarande bromsar fram.

Cobra monaco stol på förarsidan, bortskrapade asfaltsmattor, urplockade mattor & dörrsidor men allt är sparat & i bra skick.

Bilen är lite dassig i lacken just nu, efter två säsongers garagedamm utan någon riktigt tvätt. Lite rost i skärmkanterna bak (skummgummi dörruppslagsskydd som dragit åt sig fukt), samt längst bak under sidokjolarna!

Mycket pengar & tid är nerlagda i bilen, vilket ni säkert förstår. Tror den kan prestera bra när den är "klar", dvs. när motorn är optimalt inställd, just nu är det bara grundtänning så den går att köra.

Allt som bytts eller renoverats, har rullat under hundra mil, inkl. en halv bandag. Med motorproblem (förra std. motorn gick varm) höll jag jämna varvtider med Civic Type R, Focus RS & Golf VR6 Syncro bland annat!

En sista sak som kan vara värt att notera, är att bilen är en flyttgodsimporterad bil. Dvs. den behöver inte hålla samma utsläppskrav, som "vanliga" bilar hos SBP. CO på 7.0 är endra gränsvärdet att hålla sig under. Med std. motor låg jag på 0,7 utan katt & med denna som går nog fett just nu, låg jag på 1.7 så tämligen goda möjligheter till ytterligare trim eller motorbyten.

Så är det någon som är intresserad av att fortsätta med min lilla AW11, är jag öppen för förslag. Jag är inte desperat, men kan som sagt tänka mig att sälja/byta (pengar kan både ges & tas som likvidd) om båda parter i en ev, affär är överens :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 15 Jun, 2008 10:48 pm

Troligtvis blir det att jag puttrar runt med grundtändning, ett tag, & inväntar energi för att söka upp någon ny snubbe som får ställa allt till rätta. När klomeroxen lagt på min nya kamrem dvs!

Det är ju en tämligen smal målgrupp bilen vänder sig till, om den ska säljas, så alla odds pekar ju mot att jag kommer ha den kvar.. Men ni vet hur det kan kännas i bland, just efter all tid & pengar som lagts, sedan blir det ändå ett fall på målsnöret, mer eller mindre..

Han som fått skruva med bilen nu, har pillat i många rally corollor & kör själv rally.. Så det skulle gå att skicka std. ecu på "hack" för att få upp varvstoppet & ställa allt till de optimala.. I grund & botten är de ett tämligen bra sprut redan från std. till Toyota & 4A-GE i synnerhet, enda haken är att de är låsta boxar :? Till skillnad från Honda, som kör med sitt hondata, fritt fram..

Men jag är sugen att åka ner till Göötebörg, och få ett civinco piggyback installerat.. Drömvisionen är en E85 & en blyfri 95 mappning 8)

Fast allt kostar pengar, & de är ju en ständig vågskål vad som ska prioriteras, idag blev det en ny dubbelsäng t.ex :roll:

Vi får se var de landar, men jag kommer att lägga upp en film när jag hämtar igen bilen, så ni får höra hur kaxxigt motorljud de är från rovan i dagsläget.. De är svårt att inte dra på smilbanden kan jag säga!

Och naturligtvis siktar jag mot banan, innan sommaren är över, så vi kan nog tänkas ses i sommar Hanzzon.. Har du åkt på mittsvergie något?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 26 Jun, 2008 11:10 pm

De låter bra Mattias, annars kan jag ju alltid ta din T-Sport i inbyte :roll:
Har ju en mer vardagsbetonad bil du kan få på köpet också hehe..

Nej men helt klart, det är inget som kommer att ske i hastens ögonblick.. Är som sagt i en brytpunkt över att få ha bilen kvar resten av livet, typ, för att det läggs ner för mycket slantar & ingen kommer att se värdet i det!

Nåja, sneglar mer & mer på E85 pumparnas priser, och försöker överväga literpriset som en god investering till ett nytt sprut & mappning.. Kör jag då 4000mil något så när, så har jag ju sparat in kostnaden för sprutet :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 28 Jun, 2008 2:14 pm

Försökte aktivt få tag i verkstaden, bilen står hos, här i dagarna, utan någon framgång. Så på måndag blir det till att rycka upp sig, åka dit & se stoneface i vitögat & höra hur läget ligger till. Bilen har stått där i precis en månad då!

Hur lång tid är det beräknat för att byta kamremmen på en 4A-GE? 168timmar skulle jag inte tro, men det visar sig nog så småning om.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 28 Jun, 2008 6:38 pm

Precis, jag tyckte att han skulle få åtgärda problemet då det på sätt & vis är hans fel att den nya remmen fick sin korta livstid. Men med fazit i hand, skulle de nog varit vettigare att köpt sig en ny rem & bytt den själv istället!

Fösta gången jag lämnar en bil till verkstad, & ja förhoppningsvis sista :roll:

Och David, tyvärr slår mitt varvstopp i redan vid 7200rpm just nu, så för full hals kommer motorn inte kunna sjunga, riktigt än iaf..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tis 01 Jul, 2008 3:26 pm

Idag fick jag äntligen tag i mekanikern, en bild säger mer än tusen ord sägs det, och jag hittade en som passar ganska bra..

Bild

Men innan semestern skulle det vara klart, först undrade han vilken bil? Någon MR2 har jag inte sett till, nåja, lite skämtsam trotts allt..

Tydligen har de väldigt mycket att göra, & det är ju ett tecken på att de är duktiga, men frågan hur de löst problematiken med min bil går ju att älta fram & åter..

Tydligen hade de "tänkt" fixa det, nästan varje dag, i en hel månad så helt bortglömt var de iaf inte.. Nåja, bara de blir bra i slutändan!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar