Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ons 02 Jul, 2008 8:32 pm

Saken är den att allt redan var nytt, & han redan börjat skruva, genom att han får rätta till remmen har jag någon form av garanti på jobbet som är gjort. Vilket kan vara bra, & nu är bilen iaf i trafik 8)

Bild

11dagar tidigare, eller nåja, mindre sent än i fjol. Får hoppas säsongen blir längre än 7dagar också!

Motorn går så gott den kan göra nu, innan jag får fatt i några justerbara kamdrev (som jag visserligen beställt för snart ett halvår sedan :? ) för att få lite fason på effekten under 5000rpm också..

Som det är nu, är den tämligen orkeslös där under, men vaknar till strax efter 4500rpm.. Sedan börjar den dra skapligt kring 5000rpm för att sedan rycka i väg tämligen trevligt från 6000rpm upp till varvstoppet som tyvärr slår i redan vid 7200rpm..

Passade på att ta en bild lite spontant också, tyvärr kom inte tvättsvampen fram lika spontant den här gången.. Men det blir att leka stora rekondleken under semestern istället!

Bild

Det kameran primärt kom ut för, var att få en filmsnutt på rytet i rovan som jag lovat. Tyvärr verkar youtube ta en smärre evighet på sig att få upp den snutten, för att citera youtube "this video will be available in My Videos after it has finished processing".

Så kom FiLMEN äntligen upp för er beskådan!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Mån 07 Jul, 2008 9:20 pm

Trevligt med lite respons, tack ska ni ha!
Jag var ut & provade bilen lite mer grundligt i Lördags, dvs. tankade fullt & kom ca. 16mil till botten-strecket på tankmätaren var nått :wink:

Dels åkte jag ut mot havet, & tittade på de färgmatchande sjöbodarna;
Bild

Det är rätt fint att titta ut mot havet, tycker många, & det är ju svårt att inte hålla med;
Bild

Men det var inte primärt därför jag åkte dit, utan för att söka så många skyltar med krokiga streck på som möjligt..
Bild

Sen att vägarna mellan dessa skyltar, brukar ha en tendens att vara av skojigare kaliber gör ju inte saken sämre..
Tyvärr hade vägverket fattat tycke för vägen också, vilket innebar en del mer eller mindre lömska grusavsnitt;
Bild

Men nog ser bilen ut att trivas, där intill, en av de just nämnda skyltarna;
Bild

Bilen går riktigt trevligt på högre varv, & pimplar jag lite med gasen kan jag hitta register "redan" från 4500rpm.. Jag håller på att kolla runt lite efter olika alternativa sprut, just nu.. Dels för att få lite bättre fason på de lägre registret, men även för att locka fram det riktigt trevliga registret som jag ännu inte fått känna på.. Dvs. det som jag börjar snusa vid kring 7000rpm, strax innan varvstoppet tar vid!

Sedan vet jag inte riktigt vad som flög i mig, kanske surrade det för mycket i skallen efter min tripp, men när jag kom hem täppte jag till den där gluggen som kallas din-utag;
Bild

Med en sådan därn töckena stereå, dock hörs den ju bara när motorn är avstängd så det var ju lite av ett antiklimax..
Bild

Slutligen vaknade jag på söndagseftermiddag, med en nätt träningsverk i gasfoten.. Vilket var ganska angenämt, det var som länge sen sist!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 24 Jul, 2008 5:23 pm

Trevligt att höra Boberg, rullar det på bra med truenon annars?

Nu ska jag försöka få lite bättre mellanregister & kanske rent av få något bottendrag också, om än ett litet. Då mina första justerbara kamdrev inte behagat dyka upp, tillsammans med mina remhjul i alu som blev beställa 16/3 i år (måttligt nöjd på jänkarna :? ).

Så fick det bli en affär på Hemiyodas drev, som Benny tidigare fixat åt honom. Nu när det verkar bli ändrade planer för charmanten & utlandet lockade mer än hemmavid!

Svårt att inte imponeras över den fina kvalitén,
Bild

Skönt att ha dem hemma, även om jag med facit i hand skulle köpt ett par genom Benny redan från början. Som det var tänkt, men som man säger; det är lätt att vara efterklok.

Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ons 30 Jul, 2008 10:54 pm

Aha, ja de är ju ganska svårt att få en fwd att bli lika rolig, snabb är ju en annan sak, men körkänslan blir svår att slå i vilket fall!

Idag fick jag klistra fast mitt första riktiga skattemärke, sen jag köpte bilen. Efter att fått genomlida två tillfälliga, så kändes rätt skönt att bilen verkligen är i trafik!

Bild

Sedan har jag fixat en miniläcka vid fuelrailen, var som de ville droppa lite där tidigare. Men nu är det tätt..

Där efter började jag med något jag skjutit upp länge, eller snarare prioriterat bort helt pga. brist av tid.
Bild

Resterna efter dörruppslags-skydden, satt nå fruktansvärt. Men tillslut, efter en bra stunds gnuggande, var de bara lite lim kvar.
Bild

Det han t.om skymma innan de blev klart, där av den skumma ison på bilden. Men klart snyggare än innan, första steget till ett drägligare yttre!
Bild

Dagens tillhyggen, smörkniven var hel när jag började, för att inte nämna fingerstumparna :roll:
Bild

Naturligtvis har den högra sidan fått samma omgång, plus att div. skumma fläckar mm avlägsnats från framskärmarna. Vem vet, imorgon kanske den blir ännu renare!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 31 Jul, 2008 10:46 pm

Idag har bilen fått vad vi kallar kärlek, så här ren har den nog aldrig varit, åtminstone inte sen jag köpte den..

Det började med att jag såg gårdagens resultat, i dagsljus, inte helt hundra på vänstra sidan. Så jag fortsatte att gnussa rent där, lite skit runt listen med ... humm, den satt inte så hårt!
Bild

Så var hela cirkusen i gång, går ju inte att lämna resten av listerna..
Bild

Men bakom doldes ju inte helt oväntat, en massa jobb, med stort M..
Bild

Bakom de bakre hjulen, vad vi även kallar bakhjulen, så hittade jag också en del arbetstillfällen.. Sedan bankörning & andra fartfyllda aktiviteter, gummirester & asfaltsfläckar till förbannelse.. Här efter första omgången & de värsta var borta, bara de jävligaste fläckarna kvar m.a.o..
Bild

Nåja, nu har jag gnällt färdigt.. För nu ser det ut så här, i princip runt om hela bilen.. Nästa steg blir tyngre grejer, men var & hur återstår att se när bilen torkat :wink:
Bild

Det var länge sedan droppar av detta slag, gick att skymta på min lilla bil..
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 18 Sep, 2008 7:08 pm

Tackar grabbar, klart du är välkommen upp. Då kan vi ju ha ett tangerat AW11 möte, med två bilar :wink:

Annars har det inte hänt så mycket, bilen är dock fortfarande i trafik. Siktar ev. på att besikta den en gång till, nu innan jag ställer av. Har period f.o.m Oktober, så om vintern inte blir tvär bör det finnas möjligheter!

Vore ju mäkta skönt att slippa hat-kärleken till att jaga tid mot våren..

Men annars har jag främst roat mig åt ett digert detektivarbete den senaste tiden, vilket tillslut gav resultat, i dag.

Bild

Ett efterlängtat paket, med bland annat en ny ECU..
Bild

Från en engelsk 87:a, vilket kommer sätta startskottet för att få upp mitt varvstopp ett par snäpp. Jag förmodar att den redan nu har stoppet 600rpm högre än min jänke-box, dvs. vid de normala 7800rpm.

Så målsättningen är att få köra lite till innan säsongen når sitt slut, & då få känna lite på ett ännu oprövat register. Dvs. över 7200rpm, där glädjen tidigare tagit slut.


Har även skaffat ett fjäderbenstag, från samma bil. Som den införsatte förstår var det en targamodell. Och enligt många ska de bli en stor skillnad, även på bilarna som från fabrik var lite stadigare!

Bild

Vädret får utvisa hur det blir med bilen i höst, just nu har jag trillat dit på en tämligen irriterande förkylning. Så det blir inte mycket gjort, varken jag vill eller inte..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 19 Sep, 2008 9:26 pm

Aha, jag har alltid fått för mig att de var en av targa-modellens förstärkningar. Vet att de är ganska populära att eftermontera på bilar som inte hade de från fabrik iaf! Men om du sett fabriksbilar är det en annan sak.

Har gett vika & sålt mig till ebaydjävulen, så det är från ebay jag handlat. Av en privat person! Fler paket är att vänta :roll: Men jag får nog lugna mig nu, annars är det lika bra att koppla autogiro till paypal-kontot..

Är bra mörkt & dassigt här också, men som sagt, än finns det hopp på att de kanske blir en fin höst. Har inte blivit något banåka i år, vilket är en hädelse. Men det har bara getts ett direkt tillfälle, som jag fått neka till. Har haft så mycket annat för mig i sommar, som tagit tid, vad vet jag tyvärr inte riktigt men tiden har krupit i från!

Så får nog vänta till nästa säsong, för att ta några förväntade sekunder på varvtiden.. Då kanske ni kommer upp & gör mig sällskap också :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ons 08 Okt, 2008 9:14 pm

Så var sista rycket taget för denna säsong, dvs. fordonet är nu avställt från och med 2008-10-08 och får inte användas längre.

Det blev 489miles, från 13 Juli till nu, vilket motsvarar ~78,7mil. Sedan tillkommer resan efter bilprovningen, samt en liten tur innan, så totalt strax under 100mil. Summa summarum, Dyra mil :roll:

Som ni kanske misstänker har jag varit på besök hos bilprovningen idag.
Små kyligt i morse, men det blev finare under dagen. Till skillnad från förra veckan, där min ursprungliga besiktningstid var bokad!

Bild
Kyligt, men ingen snö ännu.

Det blev en resa på dryga 10mil, för att göra bort besiktningen innan avställningen. Men det gick bara bra, så nu får bilen & jag vila med gott samvete i vinter. Bilen är nu godkänd fram till Mars 2010!

Bild

Ganska trevligt att ta en lite längre sväng innan the final end. Tjejen min hade gjort goda mackor, så vi fick oss en liten höstutflykt :)

Bild

Sen sist har jag roat mig lite med att montera fjäderbenstaget, vilket blev bra. Tyvärr är mina torkararmar fortfarande röda, dessa som jag tänkte måla om det första, när jag köpte bilen.. Har blivit lite av hatkärlek till dessa :oops:

Bild

Och eftersom fjäderbenstaget satte sig i vägen för de praktiska fästena, för takluckan, under huven. Plockade jag väck dessa.

Bild

Men en annan sak som jag däremot har fixat, är att montera ett litet batteri. Vilket också har varit en sak jag skulle göra bland de första, när jag köpte bilen för drygt 2½år sedan. Denna åtgärd sparade ett gäng kilo, tänkte först montera det fram, men då det väger så pass lite (~7KG) så överväger inte kabelns vikt viktförflyttningen! Kanske flyttar jag det fram i ett senare skede, för att frigöra utrymme under motorluckan..

Bild

Tänkte även byta ECU, för att få upp varvstoppet lite. Närmare bestämt 600rpm, från 7200rpm till de mer normala 7800rpm. Den högra kom från en engelsk -87, & den vänstra är min std. ECU..

Bild

Tyvärr visade det sig inte fungera, som det var tänkt. Bara startmotorn som reagerade på denna. Så det blev lite trixande, & nu sitter det en ECU från en Svensksåld bigport Corolla GTi i istället. Vilket visade sig fungera ypperligt, & jag fick mina 600rpm extra att dra på.

Bild

Jag märker inte av så mycket skillnad, det bara smäller till när jag passerat 7000rpm sen når jag varvstoppet ändå. Men den stora skillnaden är när jag kommer till nästa växel, & maskinen direkt har ork att dra, pga. de högre varvtalet. Men detta var bara en början, märks att motorn gärna skulle dra en bit till så målsättningen är fortfarande att gå över 8000rpm!

Sedan tänkte jag bjuda på ett par höstbilder, under de få, men angenäma turerna som blivit den senaste tiden.

Bild
Grus är kul, & löven yrde.

Bild
Ett passande hösttecken.

Bild
Idag, efter besöket hos bilprovningen, paus med goda mackor.

Och slutligen har det dykt upp fler mystiska paket..

Bild

Vi får se om det blir något gjort under den kommande vintern, i mitt lilla 15kvadrat stora kallgarage. Men det är en reko plats att ställa bilen på iaf, vilket såg nog så mörkt ut att hitta ett tag!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Mån 08 Dec, 2008 9:05 pm

267Days..

Den som väntar, väntar på något gott brukar de säga.
Men på en postgubbe som krävde en ganska nätt summa, för tull, är ju så där lagom roligt!

Speciellt när paketet som skulle levereras nästan blivit förträngt & glömt, efter si så där nära på nio månaders väntan.

Bild
Så ser ett efterlängtat, & tyvärr nära på förträngt paket ut.

Bild
Lådan öppnas, & mötet med amerikanskt dasspapper var ett faktum.

Bild
Även dasslektyren hängde med.

Bild
Men så bland allt papper, dök denna upp!

Bild
Tätt följt av denna..

Bild
Och slutligen denna, som är boven & det onda i mycket. Eller nåja, åtminstone orsaken till att beställningen blev lagd.

Bild
Lite happenings också, synd bara att tillställningarna redan hunnit vara :roll:

Bild
Fina, men dyra, allt för dyra. Mycket dyrare & besvärligare än det först var tänkt att bli.

Vad är det då ni ser, kanske en del undrar. Jo det är ett komplett kitt med remskivor till min 4A-GE i 6061-T6 aircraft aluminum. Med dessa kommer jag dels spara vikt, men även ändra utväxlinglingen till generator & vattenpump!

Framförallt slipper jag oroa mig över att vulkningen i standardhjulet ska släppa, igen.

En fråga man kan ställa sig, är det värt det? Jag är tveksam, men nu är de åtminstone hemma hos mig, & inte otillverkade i USA längre.

Och Dale, det är ingen Thailändska heller. Visar sig förhoppningsvis till våren, vad som döljer sig i thaipaketet!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 05 Feb, 2009 11:11 pm

Här händer det inte så mycket. Mer än att jag faktiskt var ut & torrkörde lite här i början av året. Batteriet är urplockat, annars hade det varit svårt att undvika en provstart. Men börjar bli sugen att skruva lite, tyvärr är det för kyligt fortfarande & en massa annat som måste göras!

Bild

Men jag fick fortfarande plats i stolen, även om det var lite tightare än sist :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar