Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Första startförsöket för året 31/3-13 = Mission failed.

Laddade upp ett betydligt större batteri på 62ah, istället för mitt lilla mc-batteri på runt 18ah om jag inte missminner mig. Kanske dumt att jag inte testat detta tidigare, men förut har det fungerat så bra med det lilla batteriet plus att det kändes rätt så nytt. Men tanken slog mig efter att laddaren indikerade lite mystiskt nu senast. Så tog mig i kragen, införskaffade & monterade normala kabelskor för bilbatteri. Då jag bara haft ringkabelskor till mitt lilla batteri. Fick även plocka väck fästet för det lilla batteriet, då det nu betydligt större nätt & jämt fick plats.

Såg det hela som lite av en chansning, men var samtidigt rätt så hoppfull. Men icke, det är fortfarande som att vrida mot en kortslutning. Så nästa steg blir att plocka ner startmotorn & kolla upp hur den mår. Vilket inte hade varit någon stor sak, om bilen stått bättre till. Men det får tyvärr vänta tills varmare & torrare tider, så jag kan rulla ut bilen!

Men nu har jag åtminstone uteslutit en så enkel sak.

Om det nu inte skulle vara startmotorn, vad tror ni då kan vara boven i dramat?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av MagnusS »

Nu ska jag inte vara sån, men du har inte som jag en kopplingskontakt och förträngt det under åren den stått avställd?

Tog en stund innan jag klurade ut varför min inte startade när jag hade plockat ihop min, köpte den lätt demonterad o förra ägaren nämnde aldrig detta.Jag måste trampa kopplingpedalen halvt genom golvet innan startmotorn slår till.

Annars hade jag börjat med att knacka på startmotorn med en hammare, helst samtidigt som ngn vrider på nyckeln.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av JohanRocker »

Hornlund skrev:Då TCS, som många säkert börjat märka, gått till ett nytt forum, på tomt blad.
Är det läge att flytta projektet hit, jag väljer att kopiera den tidigare informationen rakt av!

Bild

Tyvärr kommer kommentarer från Er som följt projektet gå förlorade, men ur-tråden hittar ni här.
Otroligt häftigt är denna bil! en klassiker :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

MagnusS skrev:Nu ska jag inte vara sån, men du har inte som jag en kopplingskontakt och förträngt det under åren den stått avställd?

Tog en stund innan jag klurade ut varför min inte startade när jag hade plockat ihop min, köpte den lätt demonterad o förra ägaren nämnde aldrig detta.Jag måste trampa kopplingpedalen halvt genom golvet innan startmotorn slår till.

Annars hade jag börjat med att knacka på startmotorn med en hammare, helst samtidigt som ngn vrider på nyckeln.
Jo tack, den minan har jag också gått på en gång. När jag plockade med min som värst & skulle starta.
Plockade ner startmotorn & hade mig innan jag kom på brytaren till kopplingen den gången. Så den missar jag inte igen, men bra att du sa det!

Har testat utan att tycka ner kopplingen & då händer inget öht. Med kopplingen nedtryckt så får jag ett annat ljud, som att strömmen går mot något stumt. Svårt att förklara ljudet, men låter inte som när en 4A-GE varvar upp iaf

Testade att knacka i den mån jag kom åt, men hade vart lättare att komma till under i från. Tyvärr inte samtidigt som någon vred på nyckeln då jag var själv & höll på.

Men det ska nog lösa sig, om jag inte faller föga för en tvåhjuling istället :silent:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

JohanRocker skrev:
Otroligt häftigt är denna bil! en klassiker :thumbup:
Tackar, den bilden är faktiskt tagen sist jag var till bilprovningen. Det nalkas ett nytt besök, men som det ser ut nu så dröjer det nog tyvärr ett tag tills dess.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Bempa »

Hoppas på uppstart nu i i helgen Micke! Har en rep sats till startmotorn du kan få gratis om du behöver, frakten får du stå för dock.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Bempa skrev:Hoppas på uppstart nu i i helgen Micke! Har en rep sats till startmotorn du kan få gratis om du behöver, frakten får du stå för dock.
Litar på att SMHI skyltar ut bra väder så jag åtminstone åker dit. Bra att veta med rep satsen, men lite jäklaranamma hoppas jag ska räcka. Vi får se vad det lider...
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Bempa »

Fiinns inget dåligt väder bara ...... ;) Ähh klart du ska ut å ruska liv i Mr2án ;)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Andra startförsöket för året 27&28/4-13 = Mission successfully.

Riktigt roligt att vi fått triss här på forumet i uppstartade 4A-GE i helgen, speciellt med tanke på att samtliga (Bempa, MagnusS & Jag) kärror legat i dvala flera år!

Mitt fokus för helgen blev att få fram bilen, & se över startmotorn. Något som legat på to-do-listan allt för lång tid. Men plötsligt händer det...
Till min stora förvåning hade bilen fått nytt sällskap i form av en snöslunga, spark & ett par cyklar sen sist jag var dit.
Bild

För den skarpsynte, eller åtminstone för den som inte blivit blind, syns det att det brukar vara en rätt så nyfiken katt på inspektion då & då. Denna katt har även dansat friskt på takluckan, som tyvärr spruckit på kuppen. Får hoppas katten åtminstone haft roligt.
Bild

Men tillslut började jag se ljuset i tunneln. Då det inte finns någon belysning där bilen står, ville jag flytta den så nära porten som möjligt. Plus att luften där är aningen bättre än den som blandas med allt damm längre in.
Bild

Sedan började det kluriga, att hissa upp bilen på ett lämpligt sätt. Började inte så bra, då den nyinförskaffade domkraften inte klarade av att lyfta så pass högt som jag ville. Så fick ta på ena sidan först, vilket lyfte nästan lika mycket både fram & bak.
Bild

Men tillslut så stod bilen med rumpan i vädret, & jag fick börja med det jag skulle. Plocka väck startmotorn.
Bild

Det gick oväntat bra faktiskt. Lite trixande att vända den rätt ut bakom grenröret bara!
Bild

Började plocka ner startmotorn, & slipa rent kontaktytorna. Notera min primitiva arbetsbänk som kommunen tillhandahåller, dock för helt andra ändamål.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så bara tillbaka upp där den hör hemma igen.
Bild

Allt frid & fröjd, bara till att vrida på nyckeln & gasa nu då? Njaa.. inte riktigt, men torkarmotorn gick åtminstone!
Bild

Tjurade en stund, men började tillsist leta rätt på en batteriladdare då jag inte plockat med min ctek. Som för övrigt indikerade fullt innan jag åkte. Den som söker ska finna, & så även jag. Hittade en analog dräpare vid namn Bradex. Jagade rätt på en skarvkabel & satte igång den tidsödande processen. Efter ett par timmar hade den stigit från svag 5:a till 1½.
Bild

Då det nästan blivit lika mörkt & kallt inne, som ute. Hårfin gräns vad som är vad, tror den gick där vid tröskeln. Gjorde jag kväll, & litade på att Bradex skulle väcka livsgnistan i startmotorn under morgondagen.
Bild

Dagen där på blåste det ordentligt, så jag var måttligt sugen att gå ut bara för att mötas av en tjurig bil. Drog ut på det, & inväntade lugnare väder. Samtidigt som Bradex fortsatte att dra sitt strå till stacken. Fram på kvällskvisten masade jag mig tillslut ut. Vred på nyckeln, bara för att mötas av samma tråkiga & livlösa resultat som dagen innan. Tog mod till mig & vred ännu en gång. Thjooo så morrade motorn igång. Helt fantastiskt. Så det tog inte så lång tid innan min reptilhjärna slagit ihop ett & ett, att bilen nu gick att köra. Ett litet jobb kvar bara, fäste till batteriet. Humm, man tager vad man haver & jag tror inte SBP uppskattar det men det dög för stunden.
Bild

Tog en kort sväng för att få upp lite temp, & där efter parkerade jag på den uppstädade platsen helt för egen maskin. Även om bilen är lätt att knuffa, var det en betydligt skönare känsla att få köra den.
Bild

Så nu startar bilen som den ska. Nästa etapp blir att se över bromsarna, möjligen att det kan bli aktuellt med en tvätt också :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av MagnusS »

Fan va härligt, Då har iaf 10% av AW11 i Sverige rört på sig denna dag:D
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar