Nytt liv åt känd mr2 turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Pipedreams »

Här är en remskiva till mr2, vid pilen har du gummit:
Bild

Vikten på delarna som sitter på veven har ingen betydelse. Det handlar och egenklangen i veven. Säg så här, du slår på en stor plåt. Ljudet den avger har en viss frekvens, klang. Samma gäller vevaxeln. Vid ett visst varvtal: frekvens( svängningar/sek), så sammanfaller det med vevaxelns egenfrekvens och ger ordentliga vibrationer och dessa är väldigt skadliga. Har du sett mythbusters test med motoriserade stövlar som simulerade marscherande på en bro? När de prickade stampandet av stövlarna med brons egenfrekvens så rasade den.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Jo jag förstår vad det är som händer i teorin. Har bara svårt att tro att de skulle hända!

De finns ju tex många andra fyror som inte har denna lösningen, motorcykel motorer tex, dom varvar en bra bit över 10 och dom har inte någon sådan lösning.
Sen om man tänker så här vad skiljer framkant emot bak kant av motorn? Ett svänghjul har ju inget vibrations dämpande. Och dom görs i aluminium.

Jag tror på detta fenomen men jag tror att det går att få bort eller i alla fall minska till den grad att man inte behöver oroa sig över det

Vad är de som gör att just dessa motorer är känsliga?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Toyspeed »

Håller med dig Ante.

När du ändå byter stakar, kolvar, svänghjul och aluremhjulet och balanserar alltihop.
Då tror jag inte för en sekund på att veven ska knäckas pga vibrationer.
Isåfall beror de på något helt annat!
En dålig balansering tillex
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Pipedreams »

Det går inte att balansera bort vevens egenfrekvens och du kan heller inte göra något åt att motorn snurrar med ett visst varvtal ibland. Men det är din vevaxel.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

äsch ja testar!! går de inte så får ja ta de då!!

någon som hade några svar på mina andra frågor?
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av mIkAeL »

Självsvängning har ju inget med vibrationer att göra... Men inte de att allt promt rasar om du gör på ett vist sätt men när man ändå försöker göra allt så bra som möjligt så är de ju dumt att göra något sämre...
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av GT4-Force »

vad sa motorrenoverings killen? Är han erfaren så kommer du få ett bra utlägg och en stor tankeställare.. Med tanke på MC motorer så sitter den oftast med rullager i motorhalverna.
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Nej ska dit på onsdag igen när ja förhoppningsvis fått allt ja behöver. Han va inte där i fredags så får kolla på onsdag.
Någon som har ett original remhjul till övers som ja kan få köpa så jag har en backup plan när ni säger att detta inte är en bra plan!!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Så nu har jag pratat med mina motorkillar, dom sa så här i korta drag!

Man kan inte balansera bort en frekvens men så dom du tänkt använda bilen så kommer det inte vara ett problem. Med en 100% balanserad botten så blir det där bra. Skulle inte rekommendera det på en obalanserad botten. Då den är sämre för balansen.
En original skiva har ändå tappat mestadels av förmågan att motverka frekvensen pga att gummit torkar och blir hårt.
Många race maskiner använder solida alu skivor och det är inga problem. Hade inte Heller hört något haveri som kunde kopplas direkt till en solid skiva.

Så nu har jag lämnat mina ventil tätningar som jag väntat en månad på så nu är snart toppen klar!!

Har även svetsat i 2 st an12 nipplar i ventilkåpan. Så nu ska den bara målas
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Bild
Skriv svar