Nytt liv åt känd mr2 turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Rekommenderas det att borra kylkanalerna i blocket även om man ska använda ats toppackning ?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Toyspeed »

Bra fråga, Jag hade ATS till att göra allt motorarbete på mitt block.
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Haft lite kontakt me Aaron på ats nu och han säger att man endast behöver deras packning och inga andra modifikationer så testar väl de. Onödigt att försvaga toppen eller blocket om de inte behövs!

OTROLIGT!! LÅNG VÄNTAN !!
på grejer från staterna nu!! Toppen klar på motorslip nu i alla fall. Hämtar den i morgon :)
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Proberas »

Lite nyfiken hur det går här? :)
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

Haha de förstår jag;)!
Önskar ja kunde säga att de går framåt men så är tyvärr inte fallet just nu. Har kommit rätt mycket grejer i vägen så toyan ligger lite på is.

Har köpt hus i Jönköpings trakten så skall flytta ned från Uppsala nu i sommar så kommer nog ta tag i bilen efter det att ja fått ordning på garaget och race säsongen är över.

De saknas ett svänghjul och en remskivan och packningar för att nya motorn ska ihop så de e inte så långt bort!!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

kan tyvärr inte säga att det hänt så speciellt mycket det senaste förutom att toyotan fått flytta in på tvären längst in i garaget...

men nu är det bara ett race kvar på tanten säsong så ska väl ta tag i toyotan snart. har forskat lite i att lätta och "vässa" eller "yxa" 5s veven så ska ta tag i det nu snart tänkte jag! men nästa sommar ska bilen rulla för egen maskin är tanken i alla fall. men tror att det blir med dagen runt om kring spec och bensin. så får jag fila vidare på det när jag fått känna på bilen lite!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

nu har jag blästrat insug, grenrör och ventilkåpa! skall lackas och lindas så är topp delen på nya motorn klar.
va även lite inne på om man skulle bygga om insuget. kapa bort kammaren och bygga en egen så man kan få dit ett 3" spjäll. va tycker ni om det?

även skickat i väg främre motorfäste till en polare som skall svarva till en ny bussning!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

även matchportat insuget har jag hunnit med
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Showiit »

står näst intill still men har fått hem de mesta för att börja sätta ihop nya motorn nu. saknas lite grejer som typ kamrem och sånt...
fick hem toppackning och svänghjul efter 2 månaders väntan från ATS.......
svänghjulet var fel tror jag. jag var rätt säker på att ja beställt ett alu svänghjul och får hem ett stål. har försökt få tag i grabbarna där men har ej svarat än.
enligt infon och bilder på deras hemsida så ska clutchmaster svänghjulet dom säljer vara alu. för jag har inte lust att pröjsa typ 5000kr för ett stål som ja kan köpa på ebay för 2000 typ... känner mej otroligt omotiverad med dessa motgångar och börjar få svårt att se att bilen ska rulla till sommaren men vi får väl se.

imorn ska ja ta me mig lite grejer till jobbet och försöka få till gen 3 oljekylningen och tråget och oljestickan på 5s blocket så får väl se hur det går!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo

Inlägg av Toyspeed »

få se en bild på ditt svänghjul?
Skriv svar