Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Hornlund »

Fantastiskt vackert arbete, du får det att se så enkelt ut :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Tack ska du ha. Jag har redan klarat av min beskärda del av felkapningar så nu blir det för det mesta rätt ;) Många års träning. Jag har väl byggt ett par hundra meter med tryckrör och avgassystem.

Och idag räckte strömmen :) Avgassystemet färdigt, downpipen lindad och allt monterat mot det bakre systemet som är ett Blitz nur spec-r.
Bild
Bild
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 17:43:39, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Jäkla skit att man ska behöva jobba emellanåt :) på bortaplan. Ut till garaget och snickrade fästen till bromsoken. Nödvändigt avbrott från motorn då det inte skulle vara så kul att få ihop allt och inte ha några bromsar :) Fick bli handgjorda i vanligt stål för tillfället då min svarvare/fräsare har semester. De blir i alu sen.
Bild
Bild

Nu har jag semester iaf nästa vecka ut så nu blir det heldagar i garaget. Siktar på uppstart runt onsdag.
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 17:44:35, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Hanzzon »

Riktigt fränt bygge! Custom parts service här i Edsbyn börjar bli ganska kända för sina seriösa rör tror jag, dom är dock lite Audi inbitna så kul om dom får se att det går att få mycket effekt ur en Toyota-fyra också! :)
Har du förresten någon uppfattning/mål om hur mycket man kan hämta ut ur en sån här motor och har du någon idé om vad bilen kommer att väga?

Lyfter på hatten för hur snabbt det ändå går för dig och väntar med spänning på fortsättningen! :clap:
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Just ja, det var ju därifrån du var :) Riktigt fina böjar. Har letat länge för att hitta böjar men sällan man hittar i "rätt" kvalitét. Vi har en del audifantaster här nere så jag har sett en del prylar därifrån tidigare.

Jag har fått klart tryckrören och påfyllning på intercoolern. Men måste göra om ena vattenanslutningen då det blev för trångt vid startmotorn. Fick lite hjälp av "Mikael" och Billy "GT4-force " i fredags med att plocka i schims och mäta ventilspel när de var förbi på besök :) Måste slipa några schims och kan ev använda några från Toyota men det är på gång iaf. Idag ska jag fixa slanganslutningar för vatten till turbo och wastegates. Så det är i stort sett slangdragning, ventiljustering och inkoppling av sprut kvar.
Möblerade om lite i garaget igår så jag passade på att ta nån bild på den utomhus, riktigt nöjd med fälgarna :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 17:46:10, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av JohanRocker »

ser otroligt fint ut! bra jobbat! :clap: :clap: :clap: :clap:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Hansen »

Riktigt snyggt, får en anans arbete att se amatörmässigt ut :P
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Hanzzon skrev:Riktigt fränt bygge! Custom parts service här i Edsbyn börjar bli ganska kända för sina seriösa rör tror jag, dom är dock lite Audi inbitna så kul om dom får se att det går att få mycket effekt ur en Toyota-fyra också! :)
Har du förresten någon uppfattning/mål om hur mycket man kan hämta ut ur en sån här motor och har du någon idé om vad bilen kommer att väga?

Lyfter på hatten för hur snabbt det ändå går för dig och väntar med spänning på fortsättningen! :clap:
Ang effektmål så har tanken varit 700whp men såg att de bromsat 786whp med turbon så vi får se var det landar :)
Viktmässigt så blir det ungefär som standard, inte mycket bortplockat. Tjänstevikt 1560.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Tackar Johan och Andreas, jag har ju tränat ett tag ;)

Idag fixade jag ihop fuelrailen. Blev trångt som fan vid spridaren på cyl1 så jag fick slipa i både topp och insug för att kunna få på kontakten. Bosch 2200cc är väldigt korta. Sen har jag stått och klurat ett par timmar på hur jag ska dra alla luft- och vattenslangar till wastegates, dump och turbokylning för att det ska bli snyggt. Så nu har jag lagt en beställning och imorgon ska jag svetsa på lite AN nipplar på vattenrören på motorn och förhoppningvis kunna slipa till alla schims och montera i kammarna och på med remmen.
Bild
Bild
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 18:05:58, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Toyspeed »

vad ska du köra för koppling??
Skriv svar