Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Jonex »

För att få bort rören så mycket som möjligt från motorns värme så kommer iaf jag att vrida turbon nedåt och mata IC´n från generatorsidan och sen från IC direkt upp över vxllådan till GTi-insuget.
Problemet : Gamla Dp´n stjäl plats, eller rättare sagt katten som sitter där.
Tips från Larco För övrigt så om du tar GTi-insuget så bör du använda GT4-spjällhus för att få med elektriska tomgångsmotorn.
Då behövs det också filas ett spår för luften från tomgångsmotorn i spjällhuset, man ser skillnaden om man jämför GT4 och GTi.. står en del om det i min projekttråd också.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

OK. Tack för tipsen och infon. :P
Skall kolla i din tråd ang. det.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Jonex »

Tommen skrev:OK. Tack för tipsen och infon. :P
Skall kolla i din tråd ang. det.
OBS, ,min gamla projekttråd. Annars lär du inte hitta mycket info.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

OK. jag skall kolla där. :P

Tänkte montera isär min Supra-turbo för lite byte av packningar.
Axeln igenom sitter dock med väldigt konstiga muttrar.
Någon som monterat isär en sådan som kan ge lite tips på demontering.
Finns det någon sprängskiss att ladda ner någonstans eller någon som har en. kan ju underlätta att se vad som döljer sig.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

Hittade prängskiss och lite info på:
http://www.alltrac.net/tuning/turborebuild.html
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av behr »

Med GTI-insug kanske man behöver en GTI fuel rail med? Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma. Men bränsleledningen till den kan kanske bli för kort.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

Ok.
Jag har fått tipsen om att om jag väljer GTi-insuget så byt spjällhus för kallstartsfunktionen finns tydligen inte på GTi:n. Slipa spår och lite grejer.
Fuelrails har jag i båda varianterna. Bara och kolla vilken som passar och om bränsleslangen räcker, annars får jag fixa en längre.

Val av insug har väl ingen prestandafråga, utan båda levererar väl samma effekt in till snurran. Bara en fråga om lämplighet för rördragning från IC:n.
har jag uppfattat det rätt? :P

Nu har jag ju inget extra GT4-insug. Bara två GTi-insug.
Ingen som vill byta till sig ett GTi-insug mot ett GT4-insug? :P :P :P
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Jonex »

behr skrev:Med GTI-insug kanske man behöver en GTI fuel rail med? Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma. Men bränsleledningen till den kan kanske bli för kort.
Det stämmer, fick det problemet såg jag. Men det är väl bara att köpa en bit bränsleslang och fixa dit.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Larco »

behr skrev: Kallstartsspridaren sitter på olika ställen på GTI och GT4. Har för mig att kallstartsspridaren är lite kortare på GT4 insuget med. Elektriskt är det samma.
Den är vinklad annorlunda också. ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

OK. Men ändå kanske det är bäst att använda allt som hör till GTi-toppen men bara skruva ett GT4-spjällhus på insuget.
Är det helt OK att skarva och förlänga kablar på kabelhärvan utan att det blir motståndsproblem som ECU:n störs av?

Jonex.
Var det i GTispjällhuset jag hade behövt fila ett luftspår? Jag uppfattade det så, men om jag väljer GT4-spjällhuset kommer jag ifrån den problematiken.
Passar GT4-spjällhuset bolt on på GTi-insuget?

Det blir inga problem att gasvajern kärvar när man får vinkla om den rätt kraftigt?
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Skriv svar