Sida 1 av 2

Cryo ST205 JDM GT4 -95

Postat: lör 02 aug 2014, 19:15:42
av Cryo
Bild

Inte riktigt engagerat mig i att publicera nått tidigare, så tänkte det var dags för en tråd iaf.

Suget kom tillbaka efter 1,5 års körning av snål-toyota. När denna trevligt speccade bil kom
ut till försäljning, var det bara att ta flyget över till England Februari 2014 och hämta. :thumbup: .

321 BHP @1.2 bar boost på smidd motor var den vid import, men som säkert många vet är
Englandsmapparna inte mycket att hänga i granen. På EU skräpbränsle fick man vara lätt
på gasfoten för att inte få knock på hemvägen. Med assistans från Pipedreams har nu bilen
en tillfällig Mapp för 850cc spridarna, tills det är dags för en resa uppåt landet till samma
herre för ordentlig mappning o lite effekthöjning. :mrgreen:
Blir dock inget superextremt, hoppas hamna runt omkring 400hk iaf. :twisted:

Sedan den kom till Sverige så har detta gjorts:
# Svenska Toyota halvljus & Bakre ljus, Toyota JDM.
# TRD Växelspaksknopp
# Alpine CDE-133BT MP3/USB/AUX/BLUETOOTH CD
# Baslåda, Slutsteg & kablar
# Fräschat upp främre torkararmar & båda galler fram.
# Tagit bort & svetsat igen antenn, torkararm och sprutmunstycke baktill.
# Tagit bort alla Emblem
# Spackel/Slipning på alla bucklor/repor. Riktat fronten.
# Race Katalysator 100cell SBF/Fia 3" - JC-Performance.se
# SARD 850cc Spridare
# TRD Bodykit med C-One framläpp.
# RT-Performance 20mm breddade skärmar fram.
# Foilering av bilen i Svart, motorhuv Kolfiber. - Mortil.com

Inte haft tålamodet att översätta vissa saker, så ni får ha överseende med detta. :wave:

Fler bilder kommer succesivt

Spec Lista

Motor:
HKS Steel Headgasket 1,6mm
ARP Head Stud Kit
Ductile sleeves
86mm forged CP Pistons
Block machined
Crank bearings
Con rod bearings

Blitz SUS Induction Kit
Blitz RAD Cap
Samco Induction Hose
Samco Hoses
HKS SSQV Dump Valve
Koyo Alloy Radiator
Exedy Sports Paddle clutch with Uprated Cover
Aussie 3" Down pipe + gasket
Mongoose Cat back exhaust
Race Katalysator 100cell SBF/Fia 3"

Bränslepump / Spridare:
Deatschwerks DW300 340lit
SARD 850cc

ECU:
Apexi Power FC

Turbo:
Stage 1 Hybrid Turbo, Turbo Technics S148, 0,75-1,58 BAR, Power Output 240-380BHP

Väghållning:
Tein Superstreet Coilovers Fully Adjustable
Compmotive MO 18" Alloys
Cusco Type 2 Front Lower Brace
Cusco Type Os Front Upper Brace
Cusco Type Os Rear Upper Brace
Whiteline ARBs

Kupé:
Greddy Profec B Spec II Boost Controller
Greddy FAT turbo timer
A Pillar Pod
Blitz Type BLM Boost Gauge
Blitz Type BLM Oil Temp Gauge
Momo steering wheel
Recaro Speed Recliner Seats
Bride subframes
Alpine CDE-133BT MP3/USB/AUX/BLUETOOTH CD player
Pivot Raizin Volt Stabilizer
Blue LED Interior Lights
TRD Växelspaksknopp
Toad Ai606 Alarm
Speedo Delimited

Styling:
Toyota JDM Baklysen
Toyota Vita Sidoblinkers
Toyota Vita Framblinkers
TRD Sideskirts
TRD Rear Spats
C-ONE Style Front Lip
RT-Performance 20mm Wider Fibreglass Front Wings to match the rear arches.
Foilering av bilen i Svart, motorhuv Kolfiber

Tack till:
Pii
Micke - http://www.Mortil.com
Håkan - http://www.Pipedreams.se
Micke - http://www.JC-performance.se

BildBildBildBildBild

BildBildBildBildBild

BildBildBildBildBild

BildBildBildBildBild

Bild

BildBild

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: lör 02 aug 2014, 20:24:07
av Glenn
Med "EU skräpbränsle", menar du 95 eller 98 oktan då ? ..för på 95 går ju bilen rent uselt även original.

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: lör 02 aug 2014, 23:12:47
av Cryo
Glenn skrev:Med "EU skräpbränsle", menar du 95 eller 98 oktan då ? ..för på 95 går ju bilen rent uselt även original.
jo menar alla dessa EU ECO Flexi Miles Extra Super Special Fuel 95 97 o allt vad det heter i olika länder påväg mot sverige ;) Jämfört med UK´s fina oktan dom fortf har kvar, så är ju övrigas inte roligt o köra på :)

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: sön 03 aug 2014, 10:28:39
av JohanRocker
riktigt kul läsning och stort grattis till bilen! ska bli kul att följa framöver!

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: mån 04 aug 2014, 01:16:16
av Glenn
Cryo skrev:
Glenn skrev:Med "EU skräpbränsle", menar du 95 eller 98 oktan då ? ..för på 95 går ju bilen rent uselt även original.
jo menar alla dessa EU ECO Flexi Miles Extra Super Special Fuel 95 97 o allt vad det heter i olika länder påväg mot sverige ;) Jämfört med UK´s fina oktan dom fortf har kvar, så är ju övrigas inte roligt o köra på :)
Fast statoil 98 oktan håller ju faktiskt 98-99 oktan och funkar fint, innehåller heller inte etanol normalt sett även om dte inte garanteras.

Även de andra leverantörernas 98 oktan brukar funka bra.

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: tis 05 aug 2014, 11:52:53
av Cryo
Glenn skrev:
Cryo skrev:
Glenn skrev:Med "EU skräpbränsle", menar du 95 eller 98 oktan då ? ..för på 95 går ju bilen rent uselt även original.
jo menar alla dessa EU ECO Flexi Miles Extra Super Special Fuel 95 97 o allt vad det heter i olika länder påväg mot sverige ;) Jämfört med UK´s fina oktan dom fortf har kvar, så är ju övrigas inte roligt o köra på :)
Fast statoil 98 oktan håller ju faktiskt 98-99 oktan och funkar fint, innehåller heller inte etanol normalt sett även om dte inte garanteras.

Även de andra leverantörernas 98 oktan brukar funka bra.
Vet inte riktigt vart du vill komma, om du läser min text igen så skrev jag "skräp-bränsle" om det som finns att tillgå påväg hem igenom EU till Sverige, detta är skämtsamt menat. Mest pga att allting under englands "högoktaniga bränsle" blir ju skräp i tanken på mappad ST205. På dom flesta stationerna fanns bara 95 med olika "namn" efter, o ibland hittade jag nån form av 98 med också namn bakom. Bilen fick knock av detta rätt omedelbart vid hård gaspådrag, antagligen pga den är mappad på englands högoktaniga "finbränsle" ;)

I Sverige så har jag även tankat både 95 och 98. Fick då knock direkt vid hård gas, så jag gav helt enkelt fan i att gasa tills jag fixat i första mappen. Nu får jag ingen knock vare sig på 95 eller 98 bränsle.

happy time :thumbup: :mrgreen:

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: tis 05 aug 2014, 12:37:24
av Toyspeed
Riktigt snygg kärra du fått ihop!

Gällande soppans kvalite i Sverige så är de fan skit överallt dessvärre.
E85 är iallafall inte korrekt nånstans. Ingen mack runt växjö har E85. Alla ligger mellan E75-E78.
Svårt att tro att deras 95-98 bränsle är av nån bra kvalite heller. Det fuskas för att få marginaler.

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: tis 05 aug 2014, 14:52:16
av Glenn
Jag var mest nyfiken på hur du menade, vet att det var skumt med soppåan till och med i tyskland, en mack kunde ha typ fem sex olika bensinsorter, med och utan etanol, men an annan hade bara E10 med låg oktan, spelade iofs inte så stor roll för mej då saaben klarade det med :)

Den svenska 98 oktanen verkar hålla relativt bra kvalitet dock.

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: tis 05 aug 2014, 21:40:45
av Cryo
JohanRocker skrev:riktigt kul läsning och stort grattis till bilen! ska bli kul att följa framöver!
Tack så mycket :) Får väl se hur det utvecklar sig, hoppas fixa en lack till nästa säsong!

Snart dyker det antagligen upp ytterligare en ST205, kompisen/kollegan har köpt ett obesiktat projekt :P
Toyspeed skrev:Riktigt snygg kärra du fått ihop!

Gällande soppans kvalite i Sverige så är de fan skit överallt dessvärre.
E85 är iallafall inte korrekt nånstans. Ingen mack runt växjö har E85. Alla ligger mellan E75-E78.
Svårt att tro att deras 95-98 bränsle är av nån bra kvalite heller. Det fuskas för att få marginaler.
Tack! :thumbup:

Också fått känslan av att drivmedlen börjar blandas ut mer o mer... men svårt o veta vad som är sanningen. :?
Glenn skrev:Jag var mest nyfiken på hur du menade, vet att det var skumt med soppåan till och med i tyskland, en mack kunde ha typ fem sex olika bensinsorter, med och utan etanol, men an annan hade bara E10 med låg oktan, spelade iofs inte så stor roll för mej då saaben klarade det med :)

Den svenska 98 oktanen verkar hålla relativt bra kvalitet dock.
Aaah okey. Exakt... det är helskumt på vissa ställen, o så är man ju inte direkt helgrym på tyska etc :P

Körde Shell innan när dom hade 99, men nu verkar det inte finns i jkpg längre tyvärr. 98 på Q8 funkar dock fint.

Re: Cryo ST205 Celica GT4 JDM 1995

Postat: tis 12 aug 2014, 18:09:09
av Cryo
BildBild

Leverans DHL, ny soppa pump! :thumbup:

Deatschwerks DW300
http://www.deatschwerks.com/products/fu ... 300-detail

Extrem högflödes bränslepump.
Flödar 320l/h vid 3 bar.
E85 Kompatibel
3 års garanti.