Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

  • Liten registreringsskylt fram
Det gick!!! :D
Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Cryo »

Man blir ju lite nyfiken på hur du skrev ansökan...

Jag har liten bak o stor fram egentligen. Men beställde bara en extra bakskylt... så vips liten fram o bak ;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Cryo skrev:Man blir ju lite nyfiken på hur du skrev ansökan...
Jag har liten bak o stor fram egentligen. Men beställde bara en extra bakskylt... så vips liten fram o bak ;)
Så klart man kan göra så också men ville ha det på papper :)
Dock undrar jag hur många gånger det hänt att en personbil fått böter för ej korrekt tillåten, laglig registreringsskylt. Dock är det la polisen som drivit frågan om hårdare regler på ansökning av USA-skylt då dom ogillar den, har jag hört?

PS: Du har PM!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Sen dom nya tokfula skyltarna kom så skulle det ju bli lättare att få också, vet inte exakt på vilket sätt, men jag tror dte beror på att man inte längre kan få skylten utan EU-märken (som ju är mindre än den med) , och då kan man beviljas den lilla skylten istället.

Jag har liten bak och stor fram enl regpappren, men jag kör med liten fram och stor bak :) ..tvivlar på att nån polis kommer att gnälla, men det klart att det finsn en möjlighet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: Köpte låsfett och kletade in lite på alla möjliga rörliga ställen nere vid pedalstället. Verkar sakta men säkert bli bättre och bättre. Tackar för tipset! :D
Lucky you, jag har smort fan överallt vid pedalstället, ingen skillnad, fast det är gasnka uppenbart att mitt problem kommer från motorrummet så att säga.
Några annorlunda frågor till er med gen 6:
  • 1. Har ni instrumentbelysning på första läget (läge: off)? Mitt är släckt och jag stör mig på det. Jobbigt i tunnlar bl.a.
    2. Framsätenas nackstöd är tiltbart men kan ni låsa det i något läge? Vill ha mitt lite vinklat framåt men det åker bara tillbaka så fort jag lutar huvudet mot det.
    3. Har ni "pensionärshandtag" (handtag som bl.a använs som hjälp vid utstigning) på någon utav sidorna? Skulle vilja ha ett i alla fall på passagerarsidan. Finns det att köpa, tro?
1 - Nej, off ska ju allt vara släckt på.. Men man åker väl ändå aldrig omkring utan lyse eller ? ..och när lyset är på är ju instrumentbelysningen på..

2 - Om jag minsn rätt så är det bara väldigt trögt, och den trögheten är väl tillräcklig, kan kolla, jag är dock för lång för att ha nån nytta av dom där ändå.

3 - nopes, varken på ST205'an eller ST202'an.. min sambo saknar det på passagerarsidan vet jag, eller saknade, nu åker hon aldrig i celicorna..

Att sätta dit själv går kanske, men finsn det nåt stabilt att fästa i då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Tack för alla svar! Jag får se om jag hittar någon lösning så jag kan sätta dit ett handtag på passagerarsidan :D

Ett svar från dig tycker jag dock är lite märkligt:
Glenn skrev: 1 - Nej, off ska ju allt vara släckt på.. Men man åker väl ändå aldrig omkring utan lyse eller ? ..och när lyset är på är ju instrumentbelysningen på..
Jag tror aldrig jag kört en bil innan där instrumentbelysningen varit släckt i läge 0 (läge: off).
...och likadant med lyset (antar att du menar halvljuset): det är la alltid på vid läge 0 (på bilar med automatiskt halvljus) men som sagt, instrumentbelysningen är släckt :/
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Ja, men nu har väl inte din bil automatiskt halvljus ? ..det har inte svensksålda ST202'or iaf, och inte heller ST205'or enligt toyotas elschema, däremot kanadensiska(!) har det, men det var lite för jobbigt att bygga om har jag för mej, jag kollade på det nämligen då jag HATAR avsaknad av automatiskt halvljus.

Normalt sett så är ju allt avstängt på nollan, det är bara med automatiskt halvljus som det inte är så, och lite äldre (innan det blev en hel dator som styrde saker) japanska bilar brukar ju dessvärre sakna den funktionen även i sverige.


Om din har det rä den nog ombyggt skulle jag tro, fast det vimlar ju inte direkt av svensksålda så det är svårt att veta vad dom "brukar" ha, däremot har ST202'orna det inte som sagt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Apropå nackstödet, kollade i ST202'an idag, dom är inte justerbara öht, annat än i höjdled.. men jag ska kolla i ST205'an vid tillfälle, har ett svagt minne av att dom var det där. ..Nu är ju min ST202 årsmodell 1994 också, och det hände en del mellan 1995 och 1996 när man faceliftade, så det kan ha ändrats där. (En försämring var f.ö att ljusringen runt tändningslåset försvann, och den inkluderades istället i nåt "courtesy light option" eller nåt som var option och som även inkluderade belysning under instrumentbrädan på förar och passagerarsida, och som typ ingen köpte.)

Finns olika stolar också, kan skilja där, men jag gissar att ST205 alltid har minst sportstolarna ? min har det iaf. (två rattar på sidan istället för en som "standardstolarna") ..Det har även svensksålda ST202, men importbilar har inte alltid sportstolar har jag sett.

Finns ju även recarostolar som kunde fås som option när ST205 var nya, men jag antar att du inte har dom ? då står det recaro gasnka stort på ryggstöden om jag minns rätt, och dom hade helt andra nackstöd har jag för mej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Ja, men nu har väl inte din bil automatiskt halvljus ? ..det har inte svensksålda ST202'or iaf, och inte heller ST205'or enligt toyotas elschema, däremot kanadensiska(!) har det, men det var lite för jobbigt att bygga om har jag för mej, jag kollade på det nämligen då jag HATAR avsaknad av automatiskt halvljus.

Normalt sett så är ju allt avstängt på nollan, det är bara med automatiskt halvljus som det inte är så, och lite äldre (innan det blev en hel dator som styrde saker) japanska bilar brukar ju dessvärre sakna den funktionen även i sverige.


Om din har det rä den nog ombyggt skulle jag tro, fast det vimlar ju inte direkt av svensksålda så det är svårt att veta vad dom "brukar" ha, däremot har ST202'orna det inte som sagt.
De 2 svensksålda st205orna som vi hade inne på Toyotaverkstan hade automatiskt dimljus och p-ljus på noll läget, vred man ett snäpp slocknade dimljusen och instrumentet tändes, ett snäpp till och halvljuset tändes.
Har för mig att det fanns ett fjärde läge som hette auto där halvljuset var styrt på tändning eller ljussensor på instrumentbrädan.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Tände dom alltså dimljuset på "halvjusnollan" fast dimljus"ringen" var på noll ?

På min är det helt separerat, men den är ju tysksåld också, dock är det identiskt på min svensksålda ST202.

Nånstans i min ST202-tråd (tror jag det var) diskuterar jag det där me ddale och jag tror jag postade en bild från schemat med, hade gärna fått till en vettig automatik på båda bilarna.. alltså halvljus+instrument+helljusmöjlighet automatiskt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar