Simsters Celica GT4 CS -92

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Sådär, nu är det dags att påbörja nån slags projekttråd, blir nog ett rullande projekt tills jag hittar ett garage att skruva mer utförligt i.

Har ännu inte så mkt bilder på bilen som tagits under min ägo, så jag lånar förra ägarens.

http://www.garaget.org/?car=55574

i princip alla mods gjorda av förra ägaren.

laddar 1.0bar i dagsläget, tidigare ägaren har kört med 1,2bar, men jag vill spara lite på toppen, inga signaler eller symptom på dålig topp-packning. nyligen bytt kylare fram då den gamla sprack av ålder, även tagit bort TRD kylarlocket (1,3bar) och satt dit original (0.9bar) och monterat expansionkärl som tidigare ägaren kört utan.

Växellådan original med ny olja och slangar till oljekylen, även i diffen.
3s-gte motorn. No-name trim grenrör (hade ett XS-power först som sprack), 3tums downpipe från Fastmek, resten 2,5 tum, racekat, en fullflödes dämpare allt från ferrita. 666 Evil Power slutburk. Uppgraderad ct26 från Turbotech, ny wastegate klocka med en utgång på. Cusco oljecatch tank. Stor Frontmonterad intercooler med egen designad rördragning. Greddy type RS dump. Greddy Profec B laddtryckstyrning. Pipercross vector luftfilter. Samco insugsslang kit från turbon. TRD olje och kylar lock. denso 255l/h soppa pump. Flyttat batteriet till skuffen, optima röd.

Vita HKS db mätare för laddtryck, oljetryck samt oljetemp (ej inkopplade ännu, saknar thermoblock/ adapter) med styrenhet för minne, varning mm.
Isotta Nivola rt läderratt.

D2 Sport Coilovers

original Broms-ok. rödmålade. Black diamond kombi skivor runt om, samt belägg bak. Ferrodo belägg (för bana), Roechel carbon belägg (för gata) fram. Goodridge stålomspunna slangar runt om.
Wolfrace Matrix shadow chrome 17tum.
Star performace zr budget däck 17*215/40

Ett par Celica gti dimljus i fronten. Klarglas blinkers fram, svarta diod blinkers på skärmarna. Klarglas positionsljusen.
Pakfeifer odd on kjolar bak o på sidorna.

DLS classic högtalar serien med separata delning filter. 4tum och 5,5 tums. Ett fyrkanals steg som drivning.
JVC KD-AVX1 dvd som huvudenhet.


Lite blandade framtidsplaner utan rangordning stora som små:

Tona rutor för mindre insyn
Lacka sommarfälgarna svarta
Tona bakljusen mörka
EV ta bort dimljus
Större oljekyl inkl filterflytt, allt för att få i mer olja och mer kylning
Installera oljetryck/tempmätare och koppla hks mätarna rätt (back-lightsen till illumination)
Montera tillbaka div plastskydd under motorn
Sportstolar röda eller svarta modell superskålade, MOMO eller Sparco
Samco Blåa kylarslangar
Byta alla vakumslangar till blåa
ASI Alukylare inkl Spalfläkt/fläktar
EV ta bort AC, isf får jag plats med 2 fläktar på framsidan av kylaren istället.
Fixa lacksläpp i kanterna på hjulhusen
EV demontera kjolpaketet för mer "original look på karossen"
Spraya rostskydd i håligheter och rostskyddsbehandla hela bilen helst.
Byta lampor i kupén mot led/diodlampor (inte instrumentpanelen)
Nya mattor som ligger kvar och inte skrynklar sig!
Lackrengöring och hårdvaxning
Fästa IC rören på bättre sätt än i dagsläget för smidigare montering/demontering vid arbeten
Nya matchande klämmor till hela IC rörsystemet
Powerflex bussningar runt om
3" rostfritt hela vägen från DP´n



jag kommer att ta lite eftersom, pga fler bilar så blir ekonomin och tiden lidande.

Jag är mkt tacksom för tips och ideer på hur jag kan göra bilen bättre men främst så vill jag ha en pålitlig bil, antalet HK är inte det viktigaste just nu. ska jag höja laddtrycket så ska jag först på med stålpackning, men när dagen kommer, blir det hel re-build med kolvar, stakar, planing, balansering, kammar, kamdrev, ventilfjädrar, portning, insug, spridare, svänghjul, koppling, tryckplatta - the Works.
Bilagor
Enda stället som expansionskärlet fick plats..
Enda stället som expansionskärlet fick plats..
Bild002.jpg (28.71 KiB) Visad 4227 gånger
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Larco »

Ser prydligt ut under huven får jag säga! Är inte helt överens med rördragningen men det ser snyggt ut :)
Vrid ned kompressorhuset och dra tryckröret nedåt istället när du gör om det, bara ett tips. Du får göra om fästet till Wastegateklockan lite dock.

Har du kvar TRD kylarlocket? Jag skulle kunna vara spekulant på det ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av JohanRocker »

kul att du hittat hitt! ser skysst ut simon! keep it up :mrgreen: :mrgreen:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Larco: jag får se hur jag ska göra med kylarlocket, tror jag ska använda det sen när jag införskaffat asi-kylet och samcoslangarna, finns risk att trycket blir för mkt för gamla originaldelarna.
men OM jag säljer det så ska jag ha dig i åtanke.
jag har funderat på att vända kompressorhuset faktiskt, men då måste jag ha nåt garage att ställa in bilen i först, men tills vidare får det gå bra såhär, den laddar på bra, och ICn gör sitt jobb bra, håller rören och luften iskallt :-)


JohanRocker: Tack! det var grymt inspirerande att se din bil irl, riktigt fett bygge!
svårt att veta vart man ska börja själv bara.. :-P
det här är min första bil med turbo och första bil med 4wd...
är ju ny på det här med att mecka bil, så jag får ta lite i taget!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av amby »

Kul att du har hittat hit med..Vi träffades ju på Japmeet.
Då när det gick lite hett till ;)

Ingen ide att sälja bilen nu.. Svårt att sälja till rätt pris nu.
Nä jag hoppas vi syns på japmeet i år me..
Jag kan ju inte vara ensam om att köra ST185 på banan under japmeet!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Larco »

Vi får väl se om pappa-gt4 kommer :P

Schysst Simster. Säg till som sagt, jag tänkte nämligen skaffa ett sånt ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Amby:
det var nog förra ägaren du träffade, daniel heter han, jag köpte av honom bilen lagom till jul, (julklapp till mig själv) innan dess var det han som ägde och körde den, men får jag allt att stämma så blir det nog japmeet och bankörning ändå, saker är ju till för att användas.. ;-)
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Nu finns mina bilar upplagda på http://www.garaget.org/Simster
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av R4b13z »

Kanske låter som en jättedum fråga men hur löste du dimljusen?
CS:en kommer ju inte med fabriksmonterade dimljus.

Är de Gti-lysen (90-91)??
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

R4b13z skrev:Kanske låter som en jättedum fråga men hur löste du dimljusen?
CS:en kommer ju inte med fabriksmonterade dimljus.

Är de Gti-lysen (90-91)??

det är gti ljus som den förra ägaren monterade, sitter riktigt bra faktiskt :-)
vet inte från vilken årsmodell de kommer, men ser ut som dom från 90 - 91..
det är lite olika ljusfärger i dem, ska byta lamporna till 2 nya..
Skriv svar