Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Precis den jag syftade på Kribbe ;)!

Vi har säker tjötat via Garaget innan, men det var precis den bilen jag minns...

Har du redan rullat igenom besiktningen för detta år?
Ville också minnas att du nämnt att din MR2 stod avställd under flera år?
Har vi kanske gjort. När jag köpte bilen för några år sen så var motorn dålig då oljepumpen hade pajat. Men den stog nog bara avställd det året i min ägo under tiden som jag renoverade motorn. Jag ska besikta den nu så snart som möjligt innan jag går på och bygger om motorn för mycket. Behöver fixa bromsarna och en glappig styrled också innan dess. Men annars brukar den gå igenom besiktningen galant :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Jo en sak till som jag nu kom på...
Du måste ju ha en massa originaldelar liggandes nu då du gjort om din bil så pass?

Anton
Front och bak och sidoluftintagen är där ju men dom sparar jag om jag ska ha bilen i originalutförrande igen. Däremot är där ju lite smågrejor som jag fick med när jag köpte bilen. Främre blinkers vet jag att där är i olika utföranden. Komplett bakljusen (gamla modellen).
Nåt speciellt du söker? :)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av KACE80 »

Okay :)

Nja inget speciellt, men när du börjar bli klar med bilen så kan du ju posta lite vad du har liggandes hemma :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Lite uppdateringar innan vi kör om två veckor. Blir en ...."host" billig reperation/uppgradering av ACn. Kommer gå på ca 10000kr med konvertering till nya vätskan inkl påfyllning och sånt då
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av KACE80 »

Kul att du skriver igen :)

Jag tänkte själv fixa iordning mitt ac system men struntar i det då jag kör såpass lite och har som tur är de goare tygstolarna, blir ju inte riktigt så svettigt som skinnstolarna blir.

Coolt att dra iväg på en sån resa som du nu skall göra :)
Jo förresten så kan jag kanske fortfarande vara intresserad av ditt system och lite annat, är dock skyldig staten nästan 9 000kr så det blir ju inte fest direkt till Midsommar om man säger så ;)
Men som sagt så kanske jag har intresse till ditt avgassystem.

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Kul att du skriver igen :)

Jag tänkte själv fixa iordning mitt ac system men struntar i det då jag kör såpass lite och har som tur är de goare tygstolarna, blir ju inte riktigt så svettigt som skinnstolarna blir.

Coolt att dra iväg på en sån resa som du nu skall göra :)
Jo förresten så kan jag kanske fortfarande vara intresserad av ditt system och lite annat, är dock skyldig staten nästan 9 000kr så det blir ju inte fest direkt till Midsommar om man säger så ;)
Men som sagt så kanske jag har intresse till ditt avgassystem.

Anton
Planerna ligger fortfarande på att byta ut avgassystemet. Men på grund av tid och pengar får det vänta till efter rallyt nån gång. Jag kan höra av mig när det blir av :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Lite bilder.

Bromsskivor och bromsklossar från Bromsmannen
Bild

Ombyggd baslåda. Ska även byggas stag ovanför basen där jag kan sätta targataken
Bild

Patentare för att bygga egna insatser till avgassystemet..........Ta en biltema ljuddämpare, kapa av ca 15cm av ändarna. Tryck in i ändrören, och vips så går bilen MYCKET tystare (kanske lite slöare med :P )
Var så bra att måttet stämmer nästan exakt på ändrören på dessa avgassystemen :)
Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Här är en länk till vilka städer vi ska köra till
http://runballrally.com/route/
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Igår blev en lång dag. Från start kl 11 i Hasselt i Belgien till kl 03.00 i Innsbruck Österrike.
Vi kör tillsammans med en Honda del sol ( Hondas svar på MR2:an :) ) och en Ford Torino, vi körde med dessa förra året med. Torinon började överhetta efter bara någon timme då fläktarna pajade till kylaren så det blev många stop för att det inte skulle överhetta.

Gnisslet från bakre stötdämparen är nästan väck. Är så pass att höger back dämpare verkar vara små kass så hjulet tog i hjulhuset (eller rättare sagt en skruvskalle som byggde ner ett på millimeter i hjulhuset som jag skruvade väck sen tog i däcket.
Annars håller MR2:an bra ska försöka få upp bilder ikväll eller imorgon. Kolla annars på team runnin wild på Facebook eller runballrally på facebook
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Inför Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Bästa, roligast körning som jag någonsin gjort. Sträckan från Slovenien (tror jag det var) mot ön i Kroatien där Noa beach club ligger. Slingriga vägar i lagom hög hastighet. Tänk er början på Fast and Furious 5 filmen. Och då en Ford torinno och en grymt vässad Honda del Sol som körpartners :D
Skriv svar