Sida 10 av 11

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: lör 29 jul 2017, 19:40:29
av cheetah1
Men nu är det rent och fint. ;)

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: sön 30 jul 2017, 14:12:20
av kribbe
cheetah1 skrev: lör 29 jul 2017, 19:40:29 Men nu är det rent och fint. ;)
Jepp nästan dricksvatten :D

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: sön 30 jul 2017, 17:13:18
av Neblade
Jag är lite nyfiken på växellådsrenoveringen, har du tillgång till någon verkstadshandbok eller sida med bra information? Jag kommer behöva byta syncringen på 3:an på min växellåda, men har inte vågat mig på det ännu. ;)

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: mån 31 jul 2017, 00:15:42
av kribbe
Neblade skrev: sön 30 jul 2017, 17:13:18 Jag är lite nyfiken på växellådsrenoveringen, har du tillgång till någon verkstadshandbok eller sida med bra information? Jag kommer behöva byta syncringen på 3:an på min växellåda, men har inte vågat mig på det ännu. ;)
verkstadshandbok/ BGB på internet (sök på "bgb mr2" så kommer den upp som förstaval på Google)

Men nåt som hjälpte mycket var en video på youtube där en kille renoverar en växellåda (E153 turboväxellådan).
Med rätt så exakta steg för steg. https://m.youtube.com/watch?v=C5yKPGRfUFQ
Att tänka på är att man behöver två sorts avdragare (vissas i videon) en är en vanlig L formad för att få av ett drev och en är en speciallare (jag fick låna en som tur var) som är utformad med 3 bultar typ. ( typ sån här: http://www.merafritid.se/avdragare-svänghjul-mm )

Det var vid tillfällena där man behövde avdragare som jag fastnade mest på innan jag hittade det som passade. Och på samma drev som behövde avdragare med 3 bultar var också rejält jobbig att få tillbaka igen. Jag använde en bult med en mutter som jag spände ner drevet med (höll fast bulten så att den inte snurrar och sen spände ner med muttern)

Men jag tror han visar det mesta i videon. Plus då Verkstadshandboken på nätet Big green book MR2 (BGB MR2)

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: mån 31 jul 2017, 00:21:48
av kribbe
Sen kan man ju diskutera om man tycker det är lättare att plocka ner bara växellåda (trångt o trixigt men det går)

Eller hela paketet med motor o växellåda. Mer slangar o sladdar att lossa men inte lika jobbigt att skruva isär och ihop då man har full översikt att allt är ihopskruvat. och så kan man göra översyn på resten av motorn samtidigt

Lätt att missa nån bult om man bara tar växellåda då det är svårt att se överallt när motor och växellåda är i motorrummet.

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: ons 16 aug 2017, 12:10:30
av kribbe
Blev skaparsugen häromdagen .
Håller på att modifiera i st205 vattenkyld intercooler i mr2:an.

Väntar på lite grejor idag från posten, sen får vi se om det passar :)

Bilder kommer ikväll

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: tis 22 aug 2017, 07:22:01
av kribbe
En bit på väg.

Kapat ner några av rören för att ersätta med slang så att det passar mot turbon.
Bild
Bild

Intercooler är lång så fick bygga nytt rör vid insuget så det blev bättre plats
Bild
Bild

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: ons 06 sep 2017, 21:24:26
av kribbe
Färdigbyggt. Hoppas det funkar nu bara :P
Har viljat testa bygga detta nu ett tag och se om det fungerar.

Ingredienser:
Vatten kyld intercooler och vattenpump från st205 (celica GT4 94-framåt)
2 st MC kylare från en Husqvarna från okänt årtal
1 st patronlåda från militären.
1 st GFB Dumpventil

Intercoolern gick in rätt bra med lite ombyggt insug.
Dragit slangar till MC kylarna vid höger luftintag.
Fortsatt bak med slangarna till bagaget till pumpen och till ammunitionslådan som är ombyggd för att kunna fylla med is för extra kylning av luften.
Monterat på originalfläkten på kylarna för extra kylning.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: ons 06 sep 2017, 21:26:36
av kribbe
En fundering nu bara.
Vad håller längst/kyler bäst. Att fylla ammunitionslådan med is eller slänga i två frysklampar.
Känns som isen fördelar ut kylan mer i vattnet

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Postat: tor 07 sep 2017, 08:32:08
av Glenn
Ja, krossad is lär väl vara bäst, ska man kyla drickan i ett glas är det ju mycket snabbare att få kyla om man har finkrossad is, å andra sidan smälter den ju förstås fortare, men ska man hälla i is i intercoolern så är det väl troligen för ett dragrace, inte när man ska på långsemester.