Sida 1 av 71

Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 17 jul 2009, 00:58:11
av Toyspeed
Jag kan väl börja med att presentera både mig och bilen.
Jag heter Johan, är 29år gammal och borde kanske syssla med annat än att slänga pengar på en bil till min sambos stora förtret! Eller så är de kanske inte riktigt. Min sambo stöttar mig i min bilhobby till 100%. Och utan henne skulle de aldrig gå att genomföra. Hon drar inte ens en suck när jag pratar om alla grejer ja planerar, beställer och drömmer om.

Jag bor i Växjö mitt i dom mörka regniga skogarna i Småland. Men uppfödd i Uråsa 3mil söder om Växjö. Så Uråsa Raceway har jag som min hemmabana kan man säga. Flera av er har säkert varit där på någon 402m körning eller liknande.

Nog om mig! De är ju ingen dateline de här!


Bilen är som ni förstår av detta forum en Toyota!
Närmare bestämt en Toyota MR2 Turbo, Årsmodell -91
Den har alltså en GenII motor, 4cyl 2liters turbomotor på 204hk
Motorkod 3S-GTE


Målsättningen med bilen när den inköptes vara en uppgradering från min Honda Delsol som jag ägde då.
Jag hade inga större planer om bilen egentligen när jag köpte de. Utan de va en kul turbobil med bakhjulsdrift. Den hade allt de där som jag saknade med min Honda. Men ändå allt de som jag gillade med Delsolen!

Men jag hann inte ens hem med bilen innan planerna började smidas där i förarsätet den sena Oktoberkväll då jag hämtade bilen.
Inte en skruv var rörd på bilen när den införskaffades. Den va 100% original.
Dock ska de sägas att bilen införskaffades 2002 (tror jag) Så i dagsläget är de redan ordentliga modifikationer på den. Jag ska försöka speca upp bilen som den ser ut nu.

Exteriört

De sitter ett veilside paket på kärran i dagsläget. 95% av alla MR2 fantaster verkar hata de, Jag tycker att de passar bilens linjer väldigt bra. Förutom kjolpaketet sitter det en TRD vinge med kolfiber vingplan och en Border kolfiber huv

Fälgarna heter Team Dynamics K2 18”, Dom är egentligen i titansilver original. Men jag tyckte de passade så gräsligt på bilen. Därför lackerades dom om till blanksvarta med en röd ”timeattack” rand runt. Helt plötsligt passade fälgarna bilen!


För dragkörning så har jag ett par 17” fälgar, 9,5” breda som de sitter ett par MT ET Street radials 275x45x17 monterade på.

Interiört:

NRG Mockaratt
NRG Quickreleasenav
NRG HUB

Samt en NRG växelspaksknopp
TRD Shortshift
Mässingsbussningar i främre och bakre länkaget. (De gör STOR skillnad) Mycket "skarpare" lägen

Mätare:

Autometer Ultra Lite Avgastemp
Autometer Ultra Lite Laddtryck
Autometer Ultra Lite Vatten temp
Autometer Ultra Lite Olje temp
Autometer Ultra Lite Olje tryck
Autometer Ultra Lite Smallbands lambda

Övriga planer är, Riva ur inredningen och ta bort all asfaltsmassa och sen lägga tillbaka textilmattan, Sätta i ett par vettiga och lätta sportstolar, förhoppningsvis en båge / bur

Chassimässigt:
Tein SS coilover med pillowball mount
Powerflex bussningar överallt i fram och bakvagn
(Finns planer på uniballs istället dock)

Bromsar:
Fram Ksport 8kolvs ok med 356mm skivor
Bak Ksport 6kolvs ok med 330mm skivor
Stålomspunna slangar runt om.

Nu över till maskinen

Bottendel

5S Block, 98+
Pauter vevstakar
Wiesco spec kolvar för detta block, Extra ventiluttag, 8:8 i komp
Lättad och balanserad original 5S vev
ARP toppbultar
Oljepump med högre tryck och högre volym än original
Vattenpump 5SFE
Clutchmaster alu svänghjul
ARP svänghjulsbultar

Topp
Kärna 3S-GTE GenII
Portad och polerad i kanaler och förbränningsrum
Engle ventilfjädrar
Ferrea 6000 comp 1mm oversize ventiler både insug och avgas
Mirafrästa ventilsäten
GenIII underbucket, shimless
HKS 264 in & ex, 9,5 lyft
HKS ställbara kamdrev

RMR sidmatat plenum med ett Accufab Race 3" spjäll

Drivlina
Original låda från 91
Redline olja MTL
Original drivaxlar
Inre drivknutar från CRW. Riktigt kraftiga doningar och livstids garanti om man skulle lyckas knäcka dom.

Bränsle
Aeromotive A1000 bränslepump
Aeromotive Bränslefilter 2st
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Wolfkatz Toppmatad fuelrail
Bosch 1680 spridare
Mappad på E85

Tändning
MSD 6A
Blaster 3 spole
MSD 8,5mm tändkablar
Tach adapter


Turbon
Precision SC61 med intern WG, Specad till ca 630hk
Planer finns att byta ut denna. Men jag ska bottna den först 

Grenrör och downpipe
Hemmagjort grenrör och downpipe.
Grenrör i svartstål, lindat med avgasbandage
Downpipe 3" också lindat

Avgassystemet är ett enpipigt Apexi Hayabusa. 1m långt totalt med en ytterst liten ljuddämpare. Så bilen KAN va ganska högljudd.

Intercooler
Jag har skrotat hela den här ideen med att ha en sidomonterad ic som MR2an har original. Utan idag kör jag en gigantisk vattenkyld historia. IC är egentligen anpassad efter jänkarmotorer på 7liter och upp mot 1500hk. Så i min lilla 2,2litare räcker den nog gott och väl! IC´n sitter monterad i motorrummet ut mot ena sidan in under skärmen. Så den är rätt bra isolerad från värmestrålningen från motorn. Sen går de ett vattenkylningssystem fram till fronten draget under bilen. I fronten sitter en stor alukylare för att hålla vattnet i ic systemet kallt och fint. Samt en boschpump till att pumpa runt vattnet.


Kylaren till motorn är original till stommen. Men kärnan är utbytt till ett cellpaket med lite tätare celler för bättre kylning.

Styrsystem
Apexi Power FC med en datalogit enhet så uppkoppling mot PC är möjlig.


De va väl de ungefär.


Målsättningen med bilen då.
Nyman har ju kört 10.51 med sin fd kärra. Den tiden skulle ja vilja slå...
Sveriges snabbaste MR2:a tycker jag smakar bra i munnen.

Målsättningen är inte att bara vara snabb på strippen! För som ni noterade längre upp så sitter de både coilovers och rejäla bromsar på.
En rejält snabb MR2:a på bana.. Också. De hade vart finfint. Så bilen kommer bli en allround.
gata, Bana och stripp!

ÖS gärna på med frågor om de är nått ni undrar över.
Hade inte tänkt att skriva någon ny projekttråd. men nu kunde ja inte sova inatt och sen fick ja lite frågor från Hank.
Så ja tänkte, What the hell =)

Bilen är ikväll startad för övrigt för första gången och spinner som en katt. Sjukt snabb respons i motorn och låter för jävla arg!

Bilder och eventuellt filmer dyker upp inom kort!

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 17 jul 2009, 01:26:13
av behr
:thumbup: för 5s-gte

Glöm inte lägga upp några bilder på monstret :)

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 17 jul 2009, 08:29:49
av mIkAeL
Ska bli kul att följa... lycka till :thumbup:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 17 jul 2009, 09:44:19
av Cyrix
Jag är då nöjd med min 5S-GTE iaf, och du har ju satsat mer på din, så du blir nog än mer nöjd.

Hur är tomgången med 1600cc spridare?
Jag funderar lite på att gå över till E85 i min och behöver större soppasystem...

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 17 jul 2009, 18:10:45
av haank
Låter ju riktigt lovande, tummen upp!
Är nog en bra motorsetup. Passar de bättre med en gen 2 topp än en gen 3 topp mot 5s block?

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: lör 18 jul 2009, 00:07:23
av Toyspeed
Behr: Bilder kommer! Ska bara ta lite nya färska.

Mikael: Tack ska du ha!

Cyrix: Spridarna är på 1680cc, Och ja måste säga.... För att inte mappat ett skit. Utan bara ställt ned spridarstorleken till 34% i handkontrollen till apexin och sen vridit på nyckeln. utan tomgångsmotor eller nånting så är ja riktigt nöjd.
Den loopar mellan 850-950varv ungefär. Men ja är rätt säker på att ja kommer få en perfekt tomgång när ja justerar till det.

Haank: har faktiskt ingen aning. Vet att nån snackade om att nån vattenkanal kunde strula. Men inget ja undersökt själv. Min gen2 topp passade iallafall perfekt mot alla kanaler.

Imorgon ska ja börja göra lite bränslejusteringar. Får se vart de leder. Förmodligen ligger mappen ganska safe upp till iallafall 1,5bar om ja skalar in bränslemappen rätt med dom nya spridarna. Vissa förändringar måste givetvis göras på kurvan då andningsvägarna är kraftigt moddade nu mot sist.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: sön 19 jul 2009, 20:08:21
av Toyspeed
Precis hemkommen från en kortare mappning helt på egen hand.
Fick igår ta del av Mr Twos base och inj mapp och slängde in dom idag. (Stort TACK Jimmy!)

Men lite mindre justeringar här och där så va bilen safe att dra på växlarna upp till 1bar, Och de va ingen tråkig känsla kan ja meddela. 2,2liter GÖR faktiskt skillnad. Både i botteneffekt och i spool på turbon. Kändes att detta kommer bli en ganska kul maskin när den är mappad och klar upp mot 2bar.

Så fort vädret tillåter så blir de en attack på lite högre effektsiffror!
Idag va den ganska lynnig att köra.... När man träffade 1bar på laddmätaren så blev de lite drifting på både 2:an och 3:an =)

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 20 jul 2009, 08:56:02
av mIkAeL
Trevligt att höra :P Jimmy mappen har vi nog alla snart... Så jag passar på att tacka honom här jag med...

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 20 jul 2009, 09:28:25
av Cyrix
mIkAeL skrev:Trevligt att höra :P Jimmy mappen har vi nog alla snart... Så jag passar på att tacka honom här jag med...
Haha, den har jag oxå utgått ifrån nu, så även jag säger tack Jimmy.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 20 jul 2009, 12:16:07
av MrTwo
Ni kan betala in på bifogat kontonr innan den sista denna månad ;)