Projekt dragracing st165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas » mån 04 maj 2009, 06:25:42

Jaha. Då var bilen snart klar :D , Bara lite småfix kvar innan ja kan börja mappa.
Den är uppstartad och går nu iallafall.
Bild
Bild
12.58sec/ 176km/h år2005

Användarvisningsbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av haank » mån 04 maj 2009, 06:35:51

Riktigt fint, skönt att komma igång förstår ja, men, himlar så många det är som har värre motorer nu som kör med det där skitgrenröret.
De jag vet
Klas vet ej turbo
Silverxxx gt3071r
Johanrocker gt35r
Även jag har ett sånt här grenrör liggandes men letar andra alternativ för fullt. Känns ju väldigt synd att sätta på en flask halls när nästan allt annat är bra grejer.

Vad har du för insug?
Vad har du för turbo?
Funderat på annat grenrör?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.

Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas » mån 04 maj 2009, 07:00:12

Det där grenröret stör mig riktigt ska du veta, enda anledningen är att jag hinner inte bygga ett nytt och eftersom ja hade detta liggandes så blev det så. Bygger ett eget grenrör nästa vinter till den nya motorn.
Turbon är en gt4094r och insuget är ett rmr.
12.58sec/ 176km/h år2005

Användarvisningsbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av haank » mån 04 maj 2009, 07:11:56

Ja där ser man, har du sett de här grenrören?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-3 ... ccessories
Och detta
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-3 ... ccessories
Tycker dom ser helt okej ut, ska försöka få kontakt med den firman för å få lite fler bilder och mer info så man inte köpe grisen i säcken.

Adaptern till detta grenrör eller det nån köpt pryl eller gjort själv?

gt4094r de låter som lite för mycket laddtryck nästan :D Men då blir det ju fart där efter också
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.

Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas » mån 04 maj 2009, 07:30:40

Är rädd för att det kan vara lite flaskhalsar på dessa också, men verkar faktiskt klart bättre en xs power grenröret jag har. Själv så bygger jag ett eget, då får jag turbon där jag vill ha den + bättre flöde.
Adaptern gjorde jag själv.
I nuläget kan detta grenrör faktiskt vara till fördel i mittfall då jag nu i början tänkt köra på lite lite lägre laddtryck och får med detta grenrör lite högre gashastighet till turbon dock sämre flöde. bara en teori.
Detta är dock bara en tillfällig setup jag har tills jag har byggt en annan motor som håller för mer..
12.58sec/ 176km/h år2005

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Larco » mån 04 maj 2009, 09:03:47

Nice, vill också vrida om nyckeln på min... :cry:
ST205 originalgrenröret flödar ju lika bra som något annat upp till åtminstone 500hk (ingen mätbar skillnad) och kostar ca 2000 nytt om det nu skulle vara intressant, men jag antar att du vill ha ett avstämt och utan adapter? Det vill nämligen jag ha men har ingen egen svets än :?

Du borde försöka få dit snorkeln till generatorn på något sätt också så den inte överhettar och äter upp lagrena.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas » mån 04 maj 2009, 09:37:32

Har för mig att det är olika portdelning på st205 toppen än st185.

Snorklen till generatorn få vara, som sagt så är detta bara en provisorisk setup. generatorn kommer att flyttas sedan till baksidan på blocket.
12.58sec/ 176km/h år2005

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Larco » mån 04 maj 2009, 09:46:49

Ja hade du 185 topp, glömde det. Det är olika bultdelning ja. St185 grenröret kan man ju använda också det är ju lite mindre portar vid toppen men tror det ska flöda ungefär lika bra, kan ha fel där dock. Men om man inte vill ha ett som spricker hur som helst...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Henrik » mån 04 maj 2009, 12:04:46

häftigt bygge! Och trevlig tråd!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein

Användarvisningsbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av haank » mån 04 maj 2009, 13:39:42

Du får gärna utveckla det där litegrann. Om du tror att de är flaskhals med ett sånt grenrör, va är det som gör det isåfall?
När de gör ett grenrör till 205toppen så har de tillomed bredare avgasport för cylindern närmast kamremmen. Inte ens greddy grenröret som jag hade en sväng hade rätt storlek på portarna mot toppen.
Det där med att xspower är så dåligt och spricker, tänkte jämnt lägga in att greddy grenröret rostfritt var det minsan också sprickor i.

Hur har du tänkt bygga ditt grenrör till skillnad mot dessa.
Rördiamter?
Gods?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.

Skriv svar