Sida 5 av 7

Re: Projekt dragracing st165

Postat: mån 04 maj 2009, 14:56:17
av Klas
Oftast med sådana här grenrör så är flaskhalsen nere vid turbo flänsen, säger inte att det nödvändigtvis är så på dessa grenrör du har hittat. tycker att dom ser helt ok ut, absolut mycket bättre än xs iallafall. :lol:
Det stora problemet med dessa grenrör är att jag inte får plats med turbon. Löser det mesta med att göra ett eget grenrör.

Sen till det här med rostfria grenrör.
Många tror att det bara är att slänga på ett rostfritt grenrör och sen tror att det inte ska spricka. Rostfria grenrör spricker förr eller senare pga de stora temperatur växlingarna och vibrationerna. Har man inte rejäla fästen till grenröret så spricker det betydligt fortare än om du inte har det. Sen om det är greddy, jun, xs eller vedbodsvetsat kvittar helt och hållet. Vissa kan köra flera år utan en enda spricka medan vissa spricker efter ett par hundra mil.

Re: Projekt dragracing st165

Postat: mån 04 maj 2009, 22:22:27
av Jonex
Har inte det där att göra med om rostfria grenrören är värmehärdade eller ej ?
Min farbror sa något sånt när jag funderade på en Kina-downpipe.. värmer upp dom tills alla spänningar i materialet har släppt.. då ska dom hålla mycket bättre tydligen..
Men jag kan ha förstått fel.

Re: Projekt dragracing st165

Postat: mån 04 maj 2009, 22:26:25
av cheetah1
Jonex skrev:Har inte det där att göra med om rostfria grenrören är värmehärdade eller ej ?
Min farbror sa något sånt när jag funderade på en Kina-downpipe.. värmer upp dom tills alla spänningar i materialet har släppt.. då ska dom hålla mycket bättre tydligen..
Men jag kan ha förstått fel.
Normalisering. Vilket för övrigt ska göras till en exakt temperatur en viss tid för ett visst material.

Men man kommer ändå inte ifrån att rostfritt stål är ett sprött och hårt material, som gärna spricker bara för det också.

Re: Projekt dragracing st165

Postat: fre 12 jun 2009, 20:32:56
av Klas
Jaha! Nu har jag äntligen vart ute å mappat lite :D . Å fantastiskt nog så är den fortfarande hel.

Kör på 95 oktan å 18 psi laddtryck, går faktiskt riktigt duktigt.
För er som undrar hur en clutchmaster FX700 är så kan jag säga att det är en riktig på/av koppling, allt eller inget alltså. Inget jag rekomenderar på en åka till jobbet bil :lol:

Målet är som sagt en 10a på qvarten men det får tiden avgöra och om det håller ihop.

Nästa steg är att ställa in kammarna vilket jag inte gjort ordentligt än och fixa 2steppen.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Re: Projekt dragracing st165

Postat: fre 12 jun 2009, 23:44:58
av behr
Kul att det funkar :)

Vad ska du köra för bränsle? Inte ska du väl maxa den turbon med 95 oktan ;) E85 funkar riktigt bra har jag hört :)

Re: Projekt dragracing st165

Postat: lör 13 jun 2009, 01:24:51
av Klas
I år blir det att köra på v-power 99, har för små spridare för e85.
Blocket eller växellådan ger sig nog innan jag kan maxa ut denna turbon med hederlig bensin. ;)

Re: Projekt dragracing st165

Postat: lör 13 jun 2009, 18:33:06
av Michael W
Kul det där! Vad kör du med för kammar? Har du gjort något annat än stödgördel för att skona blocket från att åka i bitar?

Är det gjort något speciellt med toppen?

Många frågor nu men måste ju fråga om ett sånt här härligt projekt!

Mvh

Re: Projekt dragracing st165

Postat: lör 13 jun 2009, 19:37:49
av Klas
kammarna är 280 gradare med 11.3mm lyft, 1mm större ventiler, dubbla fjädrar, portad topp, tillsnyggade förbränningsrum.

Nä, gördeln är vad som är gjort med blocket, är nog bara en tidsfråga innan blocket spricker eller växellådan går i tusen bitar, blir spännande å se vad som går sönder först :lol:

Re: Projekt dragracing st165

Postat: sön 14 jun 2009, 09:32:00
av Bezt
Liknande turbo som jag har, växellådan i min har iaf hållit, dock så är den lite förstärkt. Däremot så har jag ju spräckt blocket(med gördel) och jag har problem med kylning när jag kör den hårt, den blir varm lokalt och svalnar snabbt.
Vad kommer du ladda?
Har du gjort något för kylningen?

Re: Projekt dragracing st165

Postat: sön 14 jun 2009, 11:49:27
av Klas
Bezt skrev:Liknande turbo som jag har, växellådan i min har iaf hållit, dock så är den lite förstärkt. Däremot så har jag ju spräckt blocket(med gördel) och jag har problem med kylning när jag kör den hårt, den blir varm lokalt och svalnar snabbt.
Vad kommer du ladda?
Har du gjort något för kylningen?
Vet inte riktigt hur mycket jag ska ladda, går väl sakta uppåt mot 25 psi så länge, sen får jag se.
Kylningen är igentligen inte mycket gjort med, dubbla fläktar och ett bättre olje kyl.

Ska ut å mappa lite till under nästa vecka och koppla in 2 steppen, kanske tar med kameran å filmar lite samtidigt om jag hittar kameraställningen till bilen.