Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Ssautochrome kittet är 2,5" vilket är 6,35cm...
Turbon och insuget är lite mindre så jag fick köpa några Reducerings slangar..
www.do88.se
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jonex »

Tommen skrev:Gillar din bil och modsen skarpt.

Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?

Mvh Tommen
Jag har ju en St 165, på min så har någon svetsat dit en liten balk ovanpå balkändarna som stora krockbalken sitter fast i
och så hänger intercoolern i den , det satt 2 fästen under också av klenare slag som inte gjorde någon nytta.
Kolla min projekttråd.

Amby : Snyggt bygge.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Tommen »

OK. Kollade dina bilder.
Hur blir kylningen när den sitter så långt upp bakom stötfångaren?
jag tänkte sätta min lite längre ner, under krockbalken för att få luften rakt in i IC:n.
Tror Amby gjort det.
Jag kan dock inte svara på om det är rätt eller bäst, men jag tror att utrymmet för förprioritering.

Måste säga att du också har en mkt spännande och givande tråd. Finns mycket att lära.
Man kan även förstå att det kostar att ligga på topp ;)

Mvh
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Jonex skrev: Jag har ju en St 165, på min så har någon svetsat dit en liten balk ovanpå balkändarna som stora krockbalken sitter fast i
och så hänger intercoolern i den , det satt 2 fästen under också av klenare slag som inte gjorde någon nytta.
Kolla min projekttråd.
Jag har inte missat ditt bygge..Tror det kan bli riktigt nice..

Det kanske inte syns skit bra på mina bilder men där IC sitter på min får den friskluft över hela kylet...
Men det är ju inte specillt stort.
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Zebbo »

Tommen skrev:Gillar din bil och modsen skarpt.

Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?

Mvh Tommen
kolla in bilderna på min bil, har en ic från en evo VI passar riktigt bra och gott till våra rallybilar! vet ej om dom är billiga men dom passar bra på 165 an iaf.
tror jag har bilder på gamla sidan.. annars bara att fråga.
kanske lite fel i tråden ;)
Ingen minns en fegis!!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jonex »

Tommen skrev:OK. Kollade dina bilder.
Hur blir kylningen när den sitter så långt upp bakom stötfångaren?
jag tänkte sätta min lite längre ner, under krockbalken för att få luften rakt in i IC:n.
Tror Amby gjort det.
Jag kan dock inte svara på om det är rätt eller bäst, men jag tror att utrymmet för förprioritering.

Måste säga att du också har en mkt spännande och givande tråd. Finns mycket att lära.
Man kan även förstå att det kostar att ligga på topp ;) Mvh
Ska inte vara ett problem med det gapet som gt4orna har i fronten.. skulle det ändå vara så ,så kan man ju fräsa
upp hål i stötfångaren för att få in mer luft , i samma höjd som nr-plåten sitter, har faktiskt fundrat på det för oljekylningen kommer ju högre upp.
Kul att ni båda tycker om projektet. ;)
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Hopp.. då har jag flyttat oljefiltret.. Hade inte tillräckligt med slang för att installera kylet.

Den slangen och dom slangklämmorna som hängde med tyckte jag först såg lite lågbudget ut men dom sitter som fan och lär inte låsna..
Men jag ska ändå prata med en speciallist och fixa riktigt värmetåliga slangar och snabbfästen.

Men nu vet jag att det passar och fungerar..
Kunde till och med köra med original vatten kylningen för oljan som original oljefiltret sitter på.

Så här ser det ut.. Dålig kamera..
Bild
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av JohanRocker »

vart ju nice! du hitta plats i allafall! :twisted:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

JohanRocker skrev:vart ju nice! du hitta plats i allafall! :twisted:
Ja hur du lyckats få plats med alla dina prylar är ett mysterium...
Farsan hjälpte mig installera det här och han sa ...
"Du köper du inget mer som ska sitta i motorummet, för det finns inte någon mer plats!"
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Hansen »

amby skrev:
JohanRocker skrev:vart ju nice! du hitta plats i allafall! :twisted:
Ja hur du lyckats få plats med alla dina prylar är ett mysterium...
Farsan hjälpte mig installera det här och han sa ...
"Du köper du inget mer som ska sitta i motorummet, för det finns inte någon mer plats!"
hehe ja jag tror att jag sitter i samma sitts, har massa saker som ska dit, men har ingen aning vart jag ska få plats med det :)
snyggt bygge btw :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar