Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

I somras började min koppling rassla och tillslut lät det så illa att jag inte vågade köra den längre, verkar vara mitt eftermarknads uttrampningslager som gjort sitt.
Fixade plats för att meka, och började riva ner den lite smått.
Sen har den blivit stående men nu efter nyår hade jag lite ledighet att ta ut så jag och min pappa började jobba.
Så igår fick vi ut motorn :clap: .


https://upload.vizze.net/file/5c30d1c62412f.jpg
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Nu är det dags att trycka ihop växellådan med motorn igen :twisted:

Ny koppling på plats
https://www.dropbox.com/s/pz30edzbpo0g4 ... 9.jpg?dl=0


Så nära men så långt bort.
https://www.dropbox.com/s/wv6uieh3r3b3g ... 9.jpg?dl=0

Behöver en motor lyft för att passa in dom sista centimeterna
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Glenn »

hur var lagret när du hade fått loss det ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Glenn skrev: ons 03 apr 2019, 10:42:18 hur var lagret när du hade fått loss det ?
Det var ett eftermarknads lager och det var väldigt torrt och slitet.
Den här gången köpte jag ett original toyota lager, dom ska vara mycket bättre.
Men även gamla kopplingen var sliten, så det var bara att byta den med.

Förra var en clutchmaster ofjädrad 6 puck.

Nu blev det den här https://gt4-play.co.uk/shop/act-heavy-d ... nce-clutch

Hoppas den håller längre och är lite snällare att köra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Glenn »

Brukar vara försiktig med billiga delar när det gäller saker typ urtrampningslager, det är så otroligt jobbigt att byta så då vill man vara säker på att grejerna håller.

Fast skulle du ändå byta koppling så spelar det ju mindre roll.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Här går det sakta men säkert framåt.
Försökte installera växellådan utan att köra missilsilo knepet.
Men det blev tråkigt rätt fort.

Så tillslut fick det bli det.
https://www.dropbox.com/s/m2488vmpm34z1 ... 9.jpg?dl=0

Sen flyttade vi motor och växellåda tillbaka till garaget.
https://www.dropbox.com/s/7r4q3or5hu9gl ... 6.jpg?dl=0

Ska byta ut så mycket gamla gummislangar som möjligt mot silikon slangar så det håller.
Hört att den typen slang antagligen håller längre än motorn.
https://www.dropbox.com/s/t52wi393cysrv ... 4.jpg?dl=0

Får se om det blir något mer gjort i påsk.
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av MartZink »

Jag tycker silikonslangar fungerar bra till mycket, jag har inte lyckats hitta gummislang som håller utan att bli torrsprucken efter en säsong, likaså med bränsleslangar.

Toyota originalslangar i gummi ser fina ut efter 30 år men vet inte var man får tag på samma material.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

MartZink skrev: tor 18 apr 2019, 11:44:10 Jag tycker silikonslangar fungerar bra till mycket, jag har inte lyckats hitta gummislang som håller utan att bli torrsprucken efter en säsong, likaså med bränsleslangar.

Toyota originalslangar i gummi ser fina ut efter 30 år men vet inte var man får tag på samma material.
Jag har kört med overtakes PTFE NYLONOMSPUNNEN slang till mina AN6 kopplingar https://www.overtake.se/webshop/bransle ... ansleslang
Dom slangarna verkar göra sitt jobb, inte utsatt dem för etanol än ioförsig, kräver speciella AN kopplingar.

Köpte en meter av denna från Do88 nu också https://www.do88.se/sv/artiklar/bransle ... e-8mm.html
Den är lite mer formbar hoppas jag för det är inte overtakes slang, men även den ska klara E85.

Toyotas slangar är helt klart bra kvalitet.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Nu är den ihopaplockad efter kopplings och uttrampningslager byte.

Det verkar som det mesta fungerar som det ska.
Tappar bränsletryck men det är nog bara en banjo nippel som behöver nya packningar.
Så ska försöka få den besiktigad senare i veckan.

Bild
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Besiktigad och provkörd i 7 mil, verkar fungera som det är tänkt.
Så nu är det bara att köra in kopplingen.
https://www.dropbox.com/s/r4qa2nglqcoga ... 3.jpg?dl=0
Skriv svar