Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Om du inte redan beställt kopplingar får jag rekomnedera h2mracing.se som har väldigt bra utbud på kopplingar och bättre priser än de flesta firmor jag jämfört med.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Larco »

Henke, japp visst var det av mig du fick den ;)

Jag kan tillägga att jag inte hade någon felkod på min gamla vad jag vet. Hade ju konstant felkoden för IC - 52(?) pga FMIC, fixade aldrig den, så jag kan ju ha missat men kollade några ggr vill jag minnas utan resultat.

Annars kan det var så enkelt att den faktist känner av spikningar eller hör falska spikningar som egentligen är andra ljud, ligger avgassystemet emot nånstans. Kan ju säkert uppfattas som spikningar av knacksensorn som tydligen kan höra fel allt för ofta. Även interna motorljud kan loggas som spikningar tydligen.
Du kanske ska koppla ett stetoskop (eller likn.) på motorblocket och lyssna om du hör några spikingar när du kör och upplever problemet. Det finns ju olika (enkla/billiga) lösningar på sådan utrustning. Kopparrör på motorblocket, slang in i kupén till plåtburk/hörselkåpor/lurar osv.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Haank
Jag har inte köpt något än så där ska jag ta en titt.

Jag gogglade knocksensor st185
Då hittade jag en som verkar beskriva samma problem+ att han beskriver ett annat problem jag ockås har
Min bil går väldigt dåligt när den är kall..


Den här killen beskriver det som att om han gasar och bilen är kall så gör den ett kaninhopp..Det gör min bil me..
Känns som det kan vara relevant..
http://toyotaownersclub.com/forums/inde ... ntry710592

Skickade ett mail till den killen för att se om han löste problemet
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Läste runt lite..
http://memweb.newsguy.com/~gtfour/mods.htm#FuelReg


"Before I would get very mild detonation when first accelerating hard, the Malpassi unit cured this,
as well as allowing me to increase the pressure which helps to lower the duty cycle of the injectors
(an adjustment must be made in the AFM, unless only a slight increase in fuel pressure has been made). "

Kan man med hjälp av en Bränsletrycks regulator
avlasta spridarna genom att höja bränsletrycket så att spridarnas duty cycle blir kortare?

Om mitt problem beror på att spridarna ska jobba i 90% men inte klarar det och kör 100%.
Då borde ju en btr avlasta så dom kan jobba i säg 70% och ändå får motorn så mycket soppa som den behöver.

Sänka bränsle förbrukningen genom att öka trycket?
Eller är jag helt ute och cycklar nu?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jonex »

Högre tryck = mer bränsle på samma tidsintervall.. så helt fel ute är du inte.

Hoppas du hittade problemet nudå.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Larco »

Min gamla gick också riktigt kasst när den va kall, ryckte (kaninhopp, haha :D ) och misstände ordentligt om man inte släppte av. Låter om det är samma problem. Jag mätte upp all elektronik i min gamla bil, allt utan knacksensorn då eftersom den sitter så illa till...

Du kommer som sagt inte sänka bränsleförbrukningen genom att bara höja bränsletrycket. Men som följd av att du, som han skriver, justerar LuftMängdsMätaren kommer ju tändförställningen att öka lite. Sen kanske kanske du får lite mer homogen gasblandning eftersom spridarna sprutar finare ju högre tryck du har. Det kan mycket väl bidra till lägre bränsleförbrukning. MEN du får tänka på att din fuelrail inte är så bra på gen2 maskinen, tryckfall i den redan original sägs det, så ökar du maxflödet kommer det bara bli värre... Jag borrade upp min gen3 rail, som inte heller var så grov, med ett långt borr från jula :)

Ditt problem är inte att spidarna får jobba för hårt om lambdan säger att maskinen går fett (var väl du som hade bredbadslambda? eller var de haank? :? ). Går den snålt och spridarna maxar då är det en helt annan femma.

Den milda spikningen han snackar om är troligen pga att originalregulatorn inte reagerar tillräckligt snabbt. Antagligen går då motorn aningen något snålare vid snabba tryckförändingar. Malpassi regulatorn är snabbare därför händer inte det och inga spikningar uppstår. Då ECUn känner av tillräckligt många och stora spikningar kommer den att backa tändningen och den kommer låångsamt långsamt avancera den 1 grad i taget igen så kraften blir ju lidande ett tag...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Jag vet fortfarande inte vad som var problemet..Men nu går den som den ska på 0,8bar.
Fipplade lite med min pysventil och sen gick den som den skulle, en renovering skulle nog vara bra till vintern.
Men just nu är jag bara glad att allt fungerar som det ska på 0,8bar.
Och det är inte fy skamm det..

Körde mot mina två bröder en kall kväll i gislaved på street race..
och lyckades med lite tur ta min bror i hans m3 E36 på 300hk.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Nu är bilen besiktigad med fmic i alla fall..
Fick en komentar när han öppna huven..."Här var det mycket rör,du har lagt ner en del pengar på bilen va"

Så nu ska jag fixa lite med avgasystemet installera min evil 666 dämpare
Fått hem en BTR från aeromtive och ett original bärnslefliter me.

I juli får man reda på om man kommer in på högskolan i jkgp.
Då blir det nog snålt med grejer till bilen efter det...får la se
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Gött, bjud på en bild under huven då

Vad ska du ha btren till? Den ger vel ingenting om du inte kan styra massa andra grejer. Ja menar original styrbox är ju som den är.

Du kan vel inte lägga bilen åt sidan bara för du börjar skolan?? Det hoppas jag iallafall inte jag behöver göra då jag också ska börja skola igen fast i karlstad. Vad har du sökt?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Det är ju inte direkt billigt att trimma bilen...Så om jag kommer in blir det nog lite omprioritering...Men har redan lagt ner
så mycket pengar på den så sälja ska jag inte göra i alla fall
Kan bli ett sista stort inköp av prylar före jag börjar studera om pengara räcker...


BTRen beställde jag när jag hade problem med motorn...Men den kan bli användbar i framtiden..



Sökte till Datannätverks tekniker
Skriv svar