Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Min bil får för mycket soppa ibland så den gick inte riktigt som jag ville.
Men väldigt kul ändå
Bild
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Hittade lite mer bilder från mantorp
Taget av "Photo by Robban " från Rejsa.se http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109096
hBild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Fixat Links Ecu p&p nu.
Är det någon här som har erfarenheter av det?
Lyckats starta motorn med det men den höll ingen tomgång och gick väldigt fett, så en hel del finlir kvar innan jag vågar köra den till någon riktig tunner.


AFM är i alla fall borta :clap:
Kör just nu på original spridare och även original MAP sensor.

Borsch knacksensor och även min bredbandslambda ska kopplas in här näst.
Har även en E85 sensor liggande och 800spridare/annan rail och en BTR.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Bild

Då har man varit på besök hos den lokala Tunern Overtake,
En hel del strul med tändstift och vakumledningar som man råkat koppla fel.
Men tillslut så blev det bra, i alla fall så här långt.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Fnys »

Trevligt att det händer en del :)
Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Fnys skrev: tis 06 feb 2018, 22:25:27 Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.
Tog nog inte mer än 2 timmar 30 min när vi väl började mappa.
Man fick ju med en startmapp gjord för st185, den hjälpte nog en del.





Resultatet så här två dagar efter.
Har ett kallstarts problem som nog kan behöva ett återbesök, få se jag har lite ideer.
Men det är ju svårt att kalibrera kallstarter när bilen är varm på Dynon :-|


Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.

Jag var lite snål med laddet för det är en JDM CT20B turbo men keramisk impeller på bilen.

Bilen känns väldigt bra så fort den kommer upp i arbetstemp i alla fall :D

Att bli av med AFM:en gör en hel del verkar det som, bilen svarar riktigt bra på gasen och känns riktigt snabb.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av cheetah1 »

Vad väger dom där dynopackmodulerna? Är dom tunga nog att hålla bilen på backen, eller måste man surra grejerna också?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

cheetah1 skrev: ons 07 feb 2018, 21:43:53 Vad väger dom där dynopackmodulerna? Är dom tunga nog att hålla bilen på backen, eller måste man surra grejerna också?
Ingen aning men dom spänns bara fast i naven på bilen vad jag såg.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Glenn »

amby skrev: ons 07 feb 2018, 21:36:43 Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.
Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?

Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.

Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Glenn skrev: tor 08 feb 2018, 14:53:57
amby skrev: ons 07 feb 2018, 21:36:43 Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.
Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?

Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.

Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.
Rätt säker på att du inte kan säga att 10% stämmer på alla möjliga setups.
Jag har läst allt från 20-40% när man mäter awd.
"drygt 300hk" var vad tunern sa, det känns i alla fall rimligt efter att ha kört bilen.

Jag läste lite om detta och det känns som ett antal krig har startats på grund av olika siffror.
Men denna sida säger 30-40% på awd http://www.superstreetonline.com/how-to ... ower-loss/
Skriv svar