Sida 20 av 22

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 05 jun 2017, 18:46:01
av amby
Min bil får för mycket soppa ibland så den gick inte riktigt som jag ville.
Men väldigt kul ändå
Bild

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 25 jun 2017, 22:53:44
av amby
Hittade lite mer bilder från mantorp
Taget av "Photo by Robban " från Rejsa.se http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109096
hBild
Bild
Bild
Bild

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 19 dec 2017, 21:09:40
av amby
Fixat Links Ecu p&p nu.
Är det någon här som har erfarenheter av det?
Lyckats starta motorn med det men den höll ingen tomgång och gick väldigt fett, så en hel del finlir kvar innan jag vågar köra den till någon riktig tunner.


AFM är i alla fall borta :clap:
Kör just nu på original spridare och även original MAP sensor.

Borsch knacksensor och även min bredbandslambda ska kopplas in här näst.
Har även en E85 sensor liggande och 800spridare/annan rail och en BTR.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 05 feb 2018, 18:22:59
av amby
Bild

Då har man varit på besök hos den lokala Tunern Overtake,
En hel del strul med tändstift och vakumledningar som man råkat koppla fel.
Men tillslut så blev det bra, i alla fall så här långt.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 06 feb 2018, 22:25:27
av Fnys
Trevligt att det händer en del :)
Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 07 feb 2018, 21:36:43
av amby
Fnys skrev:
tis 06 feb 2018, 22:25:27
Det enda jag vet om Link är att dom är väääldigt omtyckta och lätta att använda.
Tog nog inte mer än 2 timmar 30 min när vi väl började mappa.
Man fick ju med en startmapp gjord för st185, den hjälpte nog en del.





Resultatet så här två dagar efter.
Har ett kallstarts problem som nog kan behöva ett återbesök, få se jag har lite ideer.
Men det är ju svårt att kalibrera kallstarter när bilen är varm på Dynon :-|


Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.

Jag var lite snål med laddet för det är en JDM CT20B turbo men keramisk impeller på bilen.

Bilen känns väldigt bra så fort den kommer upp i arbetstemp i alla fall :D

Att bli av med AFM:en gör en hel del verkar det som, bilen svarar riktigt bra på gasen och känns riktigt snabb.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 07 feb 2018, 21:43:53
av cheetah1
Vad väger dom där dynopackmodulerna? Är dom tunga nog att hålla bilen på backen, eller måste man surra grejerna också?

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: ons 07 feb 2018, 21:45:42
av amby
cheetah1 skrev:
ons 07 feb 2018, 21:43:53
Vad väger dom där dynopackmodulerna? Är dom tunga nog att hålla bilen på backen, eller måste man surra grejerna också?
Ingen aning men dom spänns bara fast i naven på bilen vad jag såg.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 08 feb 2018, 14:53:57
av Glenn
amby skrev:
ons 07 feb 2018, 21:36:43
Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.
Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?

Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.

Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tor 08 feb 2018, 18:52:31
av amby
Glenn skrev:
tor 08 feb 2018, 14:53:57
amby skrev:
ons 07 feb 2018, 21:36:43
Resultatet blev 304Nm och 201awhp lite drygt 300hk i motorn på 1 bar och det är jag nöjd med.
Hur räknar du där ? om du mäter 201hk på hjulen och har ca 300 i motorn så skulle det ju innebära en transmissionsförlust på 33% ? utan att ens däcksfriktionen är medräknad ?

Dessutom innebär det ca 73000W som måste kylas bort, det är enormt mycket värme.

Man brukar väl räkna ca 10% förlust på en 4wd-drivlina rent allmänt, även om det förstås varierar lite beroende på konstruktion.
Rätt säker på att du inte kan säga att 10% stämmer på alla möjliga setups.
Jag har läst allt från 20-40% när man mäter awd.
"drygt 300hk" var vad tunern sa, det känns i alla fall rimligt efter att ha kört bilen.

Jag läste lite om detta och det känns som ett antal krig har startats på grund av olika siffror.
Men denna sida säger 30-40% på awd http://www.superstreetonline.com/how-to ... ower-loss/