Sida 21 av 22

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 09 feb 2018, 07:29:27
av Sebastian
När jag mappade hos Tuneit så sa han att en bakhjulsdriven bil förlorar mellan 10-15 så han brukar räkna med 12%.
Och en fyrhjulsdriven lär ju ha mer förlust än en bakhjulsdriven
Men det var på rullar jag mappade vet inte hur stor skillnad det bli när man mäter direkt på navet.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 09 feb 2018, 10:42:28
av Glenn
Sådana siffror på 30-40% är helt orimliga, växellådan och övriga drivlinan skulle smälta om den skulle behöva avge tiotusentals watt hela tiden. i ditt fall 73000W, det är otroligt mycket värme (energi), en vanlig ugn hemma är på ca 2-3500W, en dedikerad keramikugn brukar ligga på 14-15000W, och då kräver den trefas på 16A, så tanterna som skaffar dom brukar bli förvånade när dom måste ta dit en elektriker för att kunna koppla in den.

Finns dock många som sysslar med effektmätning som gillar att dra på ordentligt med förlustkompenseringen då det ger nöjdare kunder = mer jobb.

Fanns ju nån klassisk tråd på zatzy(?) när subaruklubben hade varit och kört på nån dyno och 10 år gamla otrimmade bilar plötsligt hade 20-40hk mer än vad dom hade nya, efter lite diskussioner visade det sej ju att skillnaden mellan uppmätt hjuleffekt och beräknad motoreffekt var minst sagt stor.


Jaja, menade inte att klaga egentligen, inte därför jag läser din tråd :) men jag undrade hur dom hade räknat med den stora differensen.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 09 feb 2018, 11:12:47
av MartZink
30-40 % Är rimligt

Om man har en rem-johan med slapp rem :lol:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 09 feb 2018, 19:45:37
av Menoxz
Vet att jagt har läst om förlusten på Alltrac.net
Har för mig drivlina förlusten ligger runt 20-25%. Då man ha kollat på en dyno på st185 i orginalutförande..
Mr2 ligger runt 15-18%? Hmm minns inte riktigt den..
Har också tittat på Link så följer denna tråd med intresse! :)

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 09 feb 2018, 21:32:55
av amby
Menoxz skrev: fre 09 feb 2018, 19:45:37 Vet att jagt har läst om förlusten på Alltrac.net
Har för mig drivlina förlusten ligger runt 20-25%. Då man ha kollat på en dyno på st185 i orginalutförande..
Mr2 ligger runt 15-18%? Hmm minns inte riktigt den..
Har också tittat på Link så följer denna tråd med intresse! :)
Jag köper att 300 hk nog är lycko siffra :oops: :roll:
Men jag har också läst om original bilar som får ca 150awhp med nyrenoverade, annars original 3sgte motorer, som borde ligga på 200hk i motorn.
Men den diskussionen kan vi ta i en egen tråd

Den största orsakerna till att jag köpte Links var för att bilen inte gick bra när man försökte köra den hårt :thumbdown: . Jag antog att det berodde på fel bränsleblandning, bredbandslambdan visade AFR värde på 9 på högt ladd.
original ECU gillar att dumpa all soppa den kan efter ca0,7bar.
AFM burken är inte heller den roligaste, på min bil ville luckan fladdra till och då gick bilen riktigt ryckigt när man släppte gasen.
AFM bruken är också rätt slö på att reagera när man accelererar verkar det som, för nu går allt mycket fortare :twisted:



OM jag ska prata lite om Links ECU :clap:
Det bästa med Links så här långt är allt jobb som redan var gjort med plug & play paketet.
Mycket var redan kalibrerat och klart, Tex är TVIS redan förkonfigurerat och verkar fungera bra.
Detta gjorde att själva mappningen gick fort och enkelt.

Det tråkiga, eller det beror på hur man ser det, är allt man kan köpa till den (eller man inte får med).

Saker man borde köpa till sprutet.
IAT sensor och adapter för att plugga in där kalstarten sitter (ATS säljer den)
Bredbandslambda (använder Innovate LC1)
MAPsensor om någon plockat bort original) eller du ska ladda mer än 1,2bar.

Andra saker som kanske inte är lika viktiga men bra att ha
Link expansions härva, så slipper man klippa i original härvan och det blir smidigt att koppla in ytterligare givare.

Bosch knack sensor och adapter från Toyota, original sensor går lätt sönder. Tyvärr har inte mitt sprut något sätt att lyssna på Knacksensor vad jag förstått. Min tuner kopplade in headset för att lyssna på knacksensorn.

LinkKnock som INTE kopplas till sprutet,det är en självkalibrerande varningslampa (funderar på att köpa en sådan så jag får någon nytta av min Bosch sensor.

EGT givare, min tuner kopplade in egen, allt jag gjorde var att svettsa ditt en svetsplugg på grenröret.
Links säljer sin egen EGT givare som ska finnas valbar i sprutet.


Jag har även en E85 givare liggande som kanske blir inkopplad i framtiden, men om man skulle mappa den rätt med alla ratios så skulle det tydligen ta väldigt lång tid. Fick tipset att istället tömma tanken och bara mappa med E85, mina 800cc spridare köptes för att jag skulle kunna köra E85.

I EMU sprutet verkar man få med mer inbyggda finesser och Aaron på ATS kör ju det i sin MR2 så det tycker jag du borde kolla på också.
Vi får se vad MartZink har att säga om det när hans bil är mappad. :thumbup:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 02 apr 2018, 20:13:31
av amby
Då har man kört bilen med sommardäcken på.
Ser rätt snöigt ut men, vägen var väldigt torr och fin.

Bild

Känndes bra :clap:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 02 apr 2018, 23:11:24
av MartZink
Härligt! Vilken fin dag :) Jag passade också på, hoppas det fortsätter vara soligt

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 03 apr 2018, 07:29:47
av Bempa
Härligt :thumbup:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: lör 07 apr 2018, 15:26:26
av Hornlund
Härligt att se, första tråden på oerhört länge som jag läser. Din ST185 är verkligen fin, kul att du som många andra blev nöjd med link.

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 09 apr 2018, 22:13:41
av amby
Tack för all respons, kul att höra :mrgreen: