Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det var lite lättare att få dit magnetfoten för mätklockan än på en aluminummotor. :)
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

cheetah1 skrev:Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...

Det är bra. Nu är rätt tid dessutom. . :)
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det blev mek igår igen.

Benny polerade vevstake, jag byggde motor, Rikard skruvade tillbaka delar (som vi inte längre kom ihåg hur de skulle skruvas dit :) )
vi felsökte dessutom fläkten. Den var inte spänningssatt. Reläet som ska mata den klickade dock. Säkringarna var hela osv.


http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376063
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

blompa skrev:
cheetah1 skrev:Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...

Det är bra. Nu är rätt tid dessutom. . :)
Gör det. Det är roligt och lärorikt. Rost, bromsar och spindelleder blir man ju less på att meka med. Jag började bygga mina egna först motorer 2013, jag lär mig fortfarande. Viktigast är att våga prova.

Nuförtiden med ebay är det mycket enklare och billigare att hitta bra priser på slitagedelar som lager och packningar. Man behöver lite grundverktyg för mätning. men även dom finns på ebay för rätt priser.

Två momentnycklar. 10-60Nm och 30-150Nm , dyraste posten, ca 1500 SEK/st. Men håller hela livet om du ALDRIG lånar ut dom. Jag kör med FAZET som är rena proffsgrejor. Men på ebay är dom överkomliga.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... +&_sacat=0

Mätklocka eller indikatorklocka med magnetfot behövs också. 0-25mm spel. För ställa TDC och kamaxlar,etc. Biltema har en helt ok, men den mäter bara 0-10mm. vilket är för lite för kamaxlar tex.

Mikrometersats. finns paket med med 2,3st som man klarar vevaxlar, lager,etc.

Och så PLASTIGAUGE naturligtvis. Köp en kartong på ebay för ca 250:- så har du för ca 30-40 motorer. Dom finns i olika tjocklekar beroende på användning. tror min är " 0.001" - 0.007" 0.025mm - 0.175mm"

/B
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade »

Hmm.Är fläktmotstånden hela?
Trådarna har en tendens att gå av.Fast då brukar iofs fläkten gå på full fart.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det har mekats idag, 8-)

Yttre delar på blocket är nu monterade, trösklar börjar hitta dit igen.
Toppen är tillbakamonterad och dragen!

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376097
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

I helgen var några av oss upptagna men Benny gnatade på.

På lördagen undersökte han hur oljepaketen såg ut. Det fanns tydligen en bypassventil om oljefiltret är helt igensatt.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376124

Söndagens mek involverade kamremsmontering och återmontering av t-vis. Tydligen stämde vevens markering dåligt. Som tur var är använder vi alltid mätklocka.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376160

Benny gjorde en insats igår också. Han skruvade isär den skrotturbon som låg i bagaget.
Dessutom upptäckte vi att den turbon som satt monterad är en supraturbo (CT26A). Mycket bra upptäckt!

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376195

Visst ser det ut som en motor snart? ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Hur var markeringen på veven fel ?

Jag skulle aldrig snåla in på en kamrem iofs, jag har bytt kamremmar som gått hela sin specificerade livslängd och ändå sett fina ut, så det är väldigt svårt att avgöra. Nu pajar ju inget dyrt om kamremmen går av på dessa motorer, men ändå, tyskarna tar inte så många spänn för en ny.

Skillnaden mellan CT26 och CT26A är inte alls stor prestandamässigt, men det klart att man hellre väljer CT26A om man kan, annars brukar (brukade?) det nog gå att hitta beggade CT20b (från ST205) som är en betydligt större uppgradering.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av cheetah1 »

Brukar man inte ta bort T-VIS-systemet när man renoverar? Eller har jag drömt det?
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

@Glenn

Jag tyckte Benny sade att det inte stämde med TDC. Men han skulle mäta om igen. CT26A är ju bolt on då den är single scroll. Dessutom är den väl något mer snabbspoolad och orkar lite längre upp i spektrat. kanske 25hästar till?

Vad gäller remmen, visst är det en non-interfearence engine?

Om vi byter turbo igen blir det nog en modern turbo men jag tror nog att en CT26A ska orka uppåt 300 hästar innan den kroknar.

@cheetah1:

jo jag har läst om det. Det påverkar lågvarvsegenskaperna som blir klar sämre men å andra sidan kommer inte någon av vingarna lossna och förstöra förbränningsrummet. Vi för fundera över detta lite.

Bra tips från er båda. Kul att ni läser tråden! :)
Skriv svar