Sida 17 av 20

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: lör 18 maj 2019, 12:01:09
av Spiidfriik
Kanon! Tack för svar! =D

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: lör 18 maj 2019, 15:43:53
av Larco
Turbon blir snabbt glödgad när ECUn backar tändningen pga spikningar också. Om tändningen stämmer dvs.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: lör 18 maj 2019, 19:34:05
av Spiidfriik
Jo, är grundtändningen rätt misstänker jag att knacksensorn har fått spader.
Skulle vilja sänka laddet ett par hekto för att se vad som händer, men det blir ju svårt när den redan går på fjädertryck.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: sön 19 maj 2019, 19:17:45
av Spiidfriik
Tändningen stod 5 grader fel! Efter åtgärd och en liten sväng fullgas 1-5an så glöder inte turbon längre.
Återstår resten av problemen, främst att den går så brutalt fett på ladd.
Jag har kvar original chargecooler, så det finns inget att provtrycka. Utom just chargecoolern då, men...

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: mån 20 maj 2019, 08:25:19
av Larco
Du har väl minst 3 ansutningar på chargecoolern med 2 slangklämmor på varje? In, ut, dumpen och sen finns ju alla anslutningar och slangar som sitter på spjällhus o insuget...
Hade det varit min bil, hade jag med facit i hand dubbelkollat när det är så lätt. När jag testade med tryckluft läckte det i 3 silikonslanganslutningar. När jag senare testade med cigaretttricket så hittade jag också att 3" slangen vid Luftmängdsmätaren läckte pga röret hade fått sig en pytteliten bula, slangen till tomgångsmotorn läckte lite samt en pyttelitet hål på plastlocket på LMM. Och jag har varit noggrann med allt.
Just saying. Never assume..

Sen om det är därför den går fett kan jag inte säga.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 22 maj 2019, 22:01:50
av Jonssown
Spiidfriik skrev: sön 19 maj 2019, 19:17:45 Tändningen stod 5 grader fel! Efter åtgärd och en liten sväng fullgas 1-5an så glöder inte turbon längre.
Återstår resten av problemen, främst att den går så brutalt fett på ladd.
Jag har kvar original chargecooler, så det finns inget att provtrycka. Utom just chargecoolern då, men...
Vill minnas att ST205/3SGTE Rev3 går väldigt fett under WOT per design från fabrik i ECU:n, vilket tydligen både har för och nackdelar. Många som kör blandat med bensin och E85 för att magra ut blandning + höja oktan till riktigt goda resultat. Finns väldigt många trådar, bland annat denna på mr2oc. Har hittat massvis med trådar om just samma sak, att spridarna kör 95/100% under WOT per design.

Någon som är mer insatt får hemskt gärna komma med input.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 23 maj 2019, 07:55:24
av Spiidfriik
Aha, mycket intressant!

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: mån 03 jun 2019, 02:56:25
av Spiidfriik
Körde en sväng i helgen och hörde att skiten nu spikar på höga varv, efter tändningsjusteringen. Jag är så sjukt less på allt strul och kommer att slita ut originalsprutet och elda upp det!
Har ett VEMS med härva liggande, som nog hamnar i denna bil. För enkelhetens skull tänker jag använda original trigger i detta läge, men tändning utan fördelare.
Byte av motorstyrning måste ju ändå till när jag bygger klart 5S-GTE motorn, blir bara tidigarelagt nu. På köpet får jag ju lite kul funktioner som launch, respons och shift light.
Blir även nytt 3" avgas med kat på v-band.

Skylinemotorbygget drar ut på tiden och kostar löjliga pengar, så den lär nog knappast gå i sommar fruktar jag. Därför måste jag få ordning på Celican NU så jag har nåt att åka med i sommar, annars blir jag galen!
Sen kanske jag skruvar igång nån BMW också så jag får göra slut på några gamla däck som ligger och torrspricker. Om tid och energi linjerar.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: mån 03 jun 2019, 19:45:52
av Larco
Hade du den i diagnosläget när du ställde tändningen?

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tis 04 jun 2019, 06:28:01
av Spiidfriik
Larco skrev: mån 03 jun 2019, 19:45:52 Hade du den i diagnosläget när du ställde tändningen?
Jo.