Sida 18 av 20

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tis 04 jun 2019, 20:10:15
av Jonssown
Känns nästan som att det sitter ett annat sprut i OEM-boxen, Blitz Access, SARD, etc eller något annat. Spikar den på 99 Shell V-Power också, eller vad kör du för bränsle?
Hade varit intressant att höra hur ECUMaster fungerar på 3SGTE Rev3, går du den rutten så får du se till att mata information i tråden. :)

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 08:24:23
av Spiidfriik
Jag har tänkt samma tanke, men eftersom den uppför sej lika bedrövligt med två olika ECU så... Nu har jag inte provat om den spikar med den andra boxen också, men även om den inte gör det återstår problemet med att den fetar så man storknar.
Närmaste mack med V-Power är tyvärr 50 mil bort. Vi får nöja oss med 98. Eller E85.
Eftersom jag har ett VEMS ink universalhärva på hyllan ligger det nära till hands att använda det.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 12:05:18
av Glenn
Jonssown skrev: tis 04 jun 2019, 20:10:15 Känns nästan som att det sitter ett annat sprut i OEM-boxen, Blitz Access, SARD, etc eller något annat. Spikar den på 99 Shell V-Power också, eller vad kör du för bränsle?
Bara som en notering, V-power är inte 99 oktan längre, nån test som gjordes för några år sen sa att det snarare var 96-97, det var iaf lägre än 98 oktan hos andra mackar.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 13:05:33
av Spiidfriik
Glenn skrev: ons 05 jun 2019, 12:05:18 Bara som en notering, V-power är inte 99 oktan längre, nån test som gjordes för några år sen sa att det snarare var 96-97, det var iaf lägre än 98 oktan hos andra mackar.
WTF!? :o

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 13:11:38
av Glenn
Ja, när shell sålde sin verksamhet till ST1 (även shellmärkta stationer använder afaik ST1-soppa) så försvann den "riktiga" V-powern och dom påstår inte längre att den är 99 oktan.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 13:33:10
av Spiidfriik
Ofan! Där ser man... Surt för er som faktiskt hade tillgång tidigare.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 05 jun 2019, 17:19:59
av Glenn
Jag märkte faktiskt ingen skillnad mellan V-power och dåvarande statoils 98-oktan i ST205'an så jag brukade tanka 98 då det var enklare att få tag på och jag har kort där..

Mellan 95 och 98 däremot är det ju som natt och dag på ST205'an.. i min 9-5 Aero där det faktiskt är rekommenderat med 98 märker jag däremot inte nån skillnad mellan 95 och 98..

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 19 jun 2019, 14:40:41
av Larco
Inte för att det borde behövas men du kan ju kika på vatteninsprut om du inte byter sprutet. Lär hjälpa då även original ECUn kör ganska aggressiv tändning. Kyler inifrån och håller förbränningskammarna rena o fina från sot också.
Vid vilket laddtryck spikade den?

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: ons 19 jun 2019, 20:08:02
av Spiidfriik
Jo, vattensprut skulle hjälpa. Men känns som plåster på en okänd inre blödning. Har inte gjort nåt än, men det lutar kraftigt åt att byta sprut. Det ska ju ändå göras förr eller senare.
Just nu funderar jag på att köpa nåt körklart för stunden. Sommaren rinner iväg...

Laddar drygt baret, peakar på 1,1. Har kopplat bort solenoiden och kör laddtryck rakt in i wg-klockan men ändå 1,1.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 20 jun 2019, 10:10:59
av Larco
Ja, ett annat sprut är inte fel. Har Megasquirt extra till min 165 med Gen3 motor och EMU-sprut i supran. Det är roligt att trixa med.
Låter ju väldigt konstigt att den skulle spika på det sättet med original tändning så länge det inte är något fel på bränslet eller Laddluftkylningen.
Knacksenorn brukar ju ta hand om spikningar genom att backa tändningen så bilen känns orkeslös. Vid riktigt elaka knackningar brukar tom knacksenorn till och med gå sönder vilket genererar felkod. Funkar Check Engine lampan när du byglar i diagnosurtaget?

Kolla tändningen igen? Jag lyckades få min tändning fel vid ett tillfälle trots att jag dubbelkollade.
Kanske backa den ett par grader till 8gr tom det finns vissa som gör när man laddar mycket. Men fyll upp med ny soppa först om det nu bara va dålig soppa.

Min gen 3 har också laddat runt 1 bar med original WG på fjädertryck senaste gångerna, det är inte helt ovanligt pga avgashusets utformning.

För står att du känner dig uppgiven men ge inte upp...