Sida 8 av 20

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: sön 09 sep 2018, 23:04:39
av Spiidfriik
Ingenting har gått rent, men nu sitter iaf bottendelen och lådan i bilen. Med ny Competition Clutch carbon/kevlar koppling (kallad "steg 2") och ny slityta på Fidaza svänghjulet. Nya däck beställda, Falken 225/45-17.
Nästa ledigvecka ska toppen, kringaggregat och drivaxlar monteras. Plus allt runtikring, el, slangar, etc.
Målet är att kunna köra den till cars and coffee i Skellefteå 22/9. Helst besiktigad också...

Edit:fel ort.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: mån 10 sep 2018, 08:29:27
av Bempa
Härligt, kämpa på :)

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: mån 10 sep 2018, 17:00:49
av Spiidfriik
Tack! Är väldigt körsugen!

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: fre 21 sep 2018, 00:21:20
av Spiidfriik
Helt otroligt vad bilen stretar emot! Men slutligen stöp det ändå på mitt fantastiskt usla minne. När det till slut blev dags att faktiskt montera toppen kom jag på att jag ju tänkt montera en blockvärmare innan toppen skulle på. Men glömt beställa en... Så det blev tvärstopp.
Dock öppnade det för att möjligen hinna fixa till fälgarna lite och få dem blästrade och lackade.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 04 okt 2018, 02:44:21
av Spiidfriik
Fälgarna har fått de värsta skrubbningarna tillputsade och är lämnade på lack.
Blockvärmaren är monterad, det gick jättebra förutom att jag fick bocka den lite och frostpluggen gömde sej inne i blocket. Tog bara nån timme att få ut...
Sen skulle jag dra in kabeln till kupévärmaruttaget men det fanns exakt ingenstans att få den genom torpedväggen och jag tordes inte borra i blido. Så det blev ut i hjulhuset och borra där jag kunde se att det skulle gå fritt på insidan. Det är bara nästan klart då jag inte har större borr än 20mm som går i borrflugan och gummigenomföringen vill ha 24mm. Så jag måste köpa en stegborr.
Det var givetvis inte enkelt att montera uttaget i grillen heller, men inte värst ändå.
Ett annat problem med gen 3 topp på gen 1 block är olja till och från turbon. Det blev total custom hela vägen. Farsan fick fräsa till en adapter som bultas på turbon som sticker ut så det går att få dit en banjo med olja in. Och så har han gängat ett rör för returen som sticker ner ytterligare för att slippa att slangen brinner upp direkt. Detta är inte helt färdigt än, ska lägga på toppen först så man ser vart allt hamnar i förhållande till varann.
Värmeväxlaren är borttagen och hålen i blocket pluggas. Tänker montera ett riktigt oljekyl sen.
Olja till turbon tas från filterhuset.
Har köpt en laddtrycksstyrning och har förberett lite med ett nytt hål i torpeden (på förarsidan går det att se insidan av torpeden eftersom det inte sitter nåt värmepaketet där) för kablage och slang. Har även påbörjat en plåt för att montera laddtrycksstyrningen bredvid cigguttaget (som jag dessutom bytt ut till 2st USB uttag).
Även en Lambdamätare skall monteras, men det har jag inte påbörjat.
Då jag rev mittkonsollen visade det se, j som vanligt, att stereokablaget såg ut som Beirut -87. Så det tog också ett par timmar att städa upp. Tog lite mått för ett projekt med oled display och Arduino för diverse mätvärden, i första hand insugstemp före turbo, efter turbo och efter ic.
Jajust, har beställt ett billigt (Kina) ic kit också.

Har lite bilder men orkar inte jävlas med någon trilskande host nu, det får bli en annan gång.

Målet imorron är att äntligen få på toppen!

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 04 okt 2018, 07:34:40
av Bempa
Nu har det hänt massor hörs det! Både roligt och intressant med customlösningar, är nyfiken på den däringa frästa adaptern... Maskinbearbetning är bland det roligaste man kan göra med kläderna på ;)

Inväntar lite bilder såklart :)

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 04 okt 2018, 18:45:56
av MartZink
Det tar sig sakteliga :) Tidigare ägares eldragningar är alltid lika tillfredsställande att riva ut. kilometer! :lol:

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: tor 04 okt 2018, 19:51:57
av Spiidfriik
Stereokaoset var inte allt för jävligt faktiskt, men man hade krånglat till saker lite. Jag är dessutom kanske lite för noga när det gäller elinstallationer.

Lite bilder som utlovat:
Bild
Oljeadaptern till turbon. Hålet på sidan är olja in, banjo. Stora hålet är retur till tråget, rör och slang.
Bild
Röret för returen.
Bild
Komplett.
Bild
Värmeväxlaren borttagen. Tar olja till turbon (banjo och slang) i växlarens övre anslutning mot blocket (där olja ut till turbon tas på gen 3 blocket) och pluggar nedre och i filterhuset.
Bild
Tillverkning av plåt för montage av laddtrycksstyrning.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: fre 05 okt 2018, 00:22:52
av Glenn
Spiidfriik skrev: tor 04 okt 2018, 02:44:21
Blockvärmaren är monterad, det gick jättebra förutom att jag fick bocka den lite och frostpluggen gömde sej inne i blocket. Tog bara nån timme att få ut...
Menar du att pluggen trillade in i kylkanalen när den skulle loss ?

När jag jobbade med bilvärmare i forntiden så hände det rätt ofta, man lät alltid frostpluggen ligga kvar nere i blocket bara, kändes inte så bra första gången men vad jag vet orsakade det aldrig några problem.

Re: Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Postat: fre 05 okt 2018, 01:33:28
av Spiidfriik
Ja, precis så. Mycket tidsödande. Att låta den vara kvar slog mej faktiskt aldrig.