Toyota Starlet Ep91 -98

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
StarletOwner
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 feb 2016, 13:17:37
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1998
PostOrt: Köping

Toyota Starlet Ep91 -98

Inlägg av StarletOwner »

Tänkte försöka mig på en tråd som ny medlem, och hoppas man kan få lite nya Toyota vänner.
Jag är en sån person som tidigare har bytt bilar väldigt ofta. Nu på senare år har jag dock lugnat ner mig väldigt mycket och intresset att byta bil ofta har försvunnit helt. Haft både nyare och gamla bilar, men har fastnat mer för äldre. Mera lättskruvat, billigare att äga osv, oså har jag alltid gillat småbilar. Så efter att jag sålde min gamla Audi A4 B5 TQ som jag gjorde i ordning, så behövde jag en billigare bil att pendla i, så var jag och tittade på den här Starleten som fanns bara några kilometer ifrån där jag bor.

Gubben som hade den var nog inte så insatt i bilpriser. Dessutom hade han lagt in en annons på blocket på en 5 dörrars, men bilen i själva verket bara har 3. priset var 14.000kr.. Var dit och kikade på den iaf. Kylaren hade gett upp helt. Konstigt nog läckte den inte, men det fanns typ ingen cell som var hel. Sen var golvet intryckt på passagerarsidan precis under fötterna fram. Någon hade alltså försökt att lyfta bilen med domkraft i golvet. Höger bakskärm var omlackad i en annan nyans av vit, än vad bilen är i. Bilen drog till höger och ratten stod snett som fan. Spricka i vindrutan som gick mitt i synfältet och grenrörspackningen hade gjort sitt. Men var besiktad och skattad 8 månader framåt, och jag behövde verkligen ha en bil. Bjöd 6500kr och han släppte den.
Det här var sommaren -15 i juni.

Kollade efter en ny kylare på en gång, och inte visste jag att alla delar till en Starlet skulle vara så dyra! Letade efter en beg kylare på skrotarna, men fanns ingen, så det fick bli en ny för 1500kr! Slog ut bulan som var i golvet. Tog ut en ny ruta på försäkringen, 1500kr. Lämnade in bilen för grenrörspackningsbyte, pga att jag inte ville jävlas med det om det skulle börja strula, så det blev 1000kr har jag för mig hos Auto Experten. Besiktade bilen i augusti och fick en 2a på vänster fjäderben. Då har någon klåpare satt dit ett fjäderben som inte ens är original, sen inte gjort någon hjulinställning, så det var därför bilen drog åt höger och att ratten satt snett. Köpte ett nytt fjäderben, och det kostade väl runt 1000 lappen har jag för mig. När jag monterade det på bilen så såg man tydligt vilka skillnader det var mot det som satt och ett original, klappträn. Åkte och gjorde en hjulinställning efteråt som kostade 700kr.

Någon månad efter inköp
Bild

Bild

Började sedan att slita bort listerna på sidan av bilen. Bara det gjorde den lite stilrenare
Bild

Lackade kofångarna mattsvarta som var mattgråa innan
Bild

Eftersom jag inte har något garage att vara i, så tar det ibland lite längre tid att göra saker. Vädret lär ju vara bra så man kan hålla på osv. Tanken började komma nu iår att jag skulle göra mig av med bilen och köpa en Volkswagen igen som jag kan, samt att det finns delar överallt. Men kommer nu behålla den ett tag, den är ju iaf besiktad till feb nästa år, och från och med idag nyskattad. Sen att jag inte har några som helst problem med den gör ju att man vill behålla en bil, man vet inte vad man får om man köper annat. Ska börja plugga i höst, och behöver en bil som fungerar.

Monterade 2st extraljus först. Helljuset är bra på dessa småbilar, men jag kör mycket i skogen, och behövde bättre ljus. Så dessa två xenon konverterades till 50w och 4300k
Bild

Bild

Dock var jag inte riktigt nöjd. Ljuset blev helt klart bättre med extraljusen, men ville ha mer. Så det blev köp av 3st 90w Cree Led i en slimmad verison som är smalare/plattare än vanliga. Dessa ligger på 10.000 lumen styck med 6000k. Kan väl däremot säga att generatorn får jobba en del med dessa tända tillsammans med xenonen. Man hör tydligt hur motorn går tyngre om man inte kör eller håller varv

Resultatet
Bild

Bild

Bild

Vet att jag måste ställa om lysena lite. det som sitter längst till höger sett fån förarplatsen, pekar lite neråt. det lyser jätte bra allting, men har skjutit på att ställa in det helt då det är tajt med plats för att bygga plats. Ska ordna det senare i vår när det är lite varmare ute. Extraljusen kommer att få sitta kvar hela sommaren.

Det här är ca 150m iväg
Bild

Svårt att ta bild och få en rättvis bild av det hela också. Har mätt att det lyser ca 8-900m iväg. Om jag ställer upp alla lysen lite så blir det nog lite bättre.

Igår beställde jag vita blinkersglas från Ebay. Dessa kostade va 400k inkl frakt. det finns hela insatsen att köpa, men dom är mera grå/vita är dessa. Då lär man nästan köpa hela strålkastarinsatsen också som är i samma grå/vit. Vet inte om det är klarglas? Kostar däremot 1500kr och uppåt. Dom vita jag köpte så får jag ta loss det orangea glaset på bilen, sedan limma fast dessa.
Kommer väl göra ett litet lyft iaf. Ska se om man kan få tag på nå billiga skärmblinkers som är vita också. Borde gå att hitta från någon annan bil som passar rakt i/på, någon som vet?

Bild
Bild

Har även bestämt mig för att lacka bilen i matt grå. Då kommer även kofångarna att lackas. Så kommer extraljusen och dom vita blinkersena "lysa" upp/synas mera jämt emot hur det ser ut idag på en vit bil. Inte så kul.
Kollade vad en dörr skulle kosta, finns en dörr i hela Sverige på en bilskrot i Norrköping. Men har ingen lust att betala 80kr + frakt för en dörr. Så den får vara bulig så länge. Dock kommer bulan synas mindre när bilen blir grå. Och den dörren är inget som stör mig ändå.

Har även funderingar på att köpa sänkningssats till bilen. 40/40 sänker dom. Coilovers finns, men är inget alternativ för mig, då dessa kostar ca 8000kr! Vet att det går att bygga om rätt enkelt, coilovers från Golf Mk1, dom billigaste coilsen där kostar ca 2000kr om man inte kan hitta några beg dvs. Men sänkningssatsen kan vara lagom, orkar inte åka jätte lågt, vill fortfarande ha den lilla komfort som finns och även kunna åka på skogsvägarna jag kör. (nej det finns ingen komfort i bilen, men det blir ännu sämre med att åka lågt)

Kommer däremot att montera dit ett öppet filter. Oså letar jag några alu fälgar 14-16" 4/100. Och så länge jag inte hittat några billiga fälgar så kommer den inte att sänkas. Det jag ska göra närmast är att ta bort vindrutetorkaren bak, eller om jag väntar med det tills bilen ska lackas.

Mycket läsning kanske, men hoppas någon vågar svara :)
Vi hörs snart igen
StarletOwner
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 feb 2016, 13:17:37
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1998
PostOrt: Köping

Re: Toyota Starlet Ep91 -98

Inlägg av StarletOwner »

Har läst lite överallt att man ska kunna ta ett insug från Toyota Corolla som har samma motor som mig 4E-FE och montera på min. Vilket ger några extra hk och ger den lite bättre respons. Hittade ett sådant insug på en skrot, men sen kom jag på att jag kan ju åka och kolla på returbilen (självplock), där kostar ett insug 200kr. Lite bättre än 500kr + frakt :) Så jag tänkte åka dit imorgon och kika lite, så får vi se.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Starlet Ep91 -98

Inlägg av Fnys »

Intressant läsning! :thumbup:
Behåll denna nu och fortsätt (kanske spåra ur?) med exteriören! Kan bli skoj :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
StarletOwner
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 24 feb 2016, 13:17:37
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1998
PostOrt: Köping

Re: Toyota Starlet Ep91 -98

Inlägg av StarletOwner »

Fnys skrev:Intressant läsning! :thumbup:
Behåll denna nu och fortsätt (kanske spåra ur?) med exteriören! Kan bli skoj :)
Tack. Ja, jag känner att jag lika gärna kan behålla den. Visst att jag alltid varit mer för Volkswagen, men lite roligare att ha en bil som börjar försvinna från våra gator. Och eftersom den aldrig har krånglat för mig så är det inte värt att byta heller :)

Håller på att deala med en kille som har 14" alu att sälja. Lite roligare än 13" original plåt i alla fall :)
Skriv svar