Celica ST-205 Gt-four -95

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn »

Det jag syftar på är att på euromätarna så är 280-strecket längre ner än så, kolla här:

Bild

..det är iofs en ST202 (min) men hastghetsmätaren är densamma (ser dock att rödmarkeringen på varvräknaren är högre på 3S-GE märkligt nog ?)

Men om din tavla är anpassad efter dne mätaren så ska det ju funka.

Du verkar ju ha "interiörbelysningskitet" om du även har fotbelysning, nånstans ska jag ha en scannad japansk broschyr med alla options som fanns till bilen, man fattar inget av texten men det är intressant att se vad man kunde välja till, exempelvis de tokfula halvlljus-skydden och fönsterutespoilers.

fyrpunktsbälten fäster man väl lämpligen i buren, om man har sådan, annars vete fanken :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Stolen monterad. Fick svetsa om tre fästen så det blev bra mycket mer jobb än jag trodde från början men jag var tvungen då den hamnade helt fel annars. Resultatet blev dock bra till slut men jag har nog lyft i och ur den jäveln ur bilen femtio gånger. Jag har även monterat mitt nya rattnav men har inte fått mitt avtagbara nav ännu. Det börjar blir tråkigt att vänta så har det inte dykt upp till helgen så köper jag ett annat.
Jag rev ur mittkonsolen för att få ur stereon och noterade att originalkablaget var klippt och man har inte monterat DIN-kontakter. Så det måste fixas.
Monterade Xenon-ljus på helljuset, 55W. Blev väldigt bra så jag ska nog ordna några till halvljusen med.
Jag har även satt dit en fartkameravarnare. Denna visar hastighet men även vädersträck man färdas i. Och varnar för fartkameror.
Jag har även köpt 19" hjul. Faktiskt exakt samma som sitter på min Audi på bilderna i första posten. De blir nog grymt bra. Ska provmontera dom så jag kan se om jag behöver sänka något.
Och originalvinge fick jag tog i på en bilskrot. Inga riser blocks dock så de får jag köpa till.

En rätt sjuk grej hittad jag med. Jag monterade ju en Greddy dump och satte den så utblåset pekade uppåt mot gallret i huven. Nu har det regnat och dumpen hade fyllt med vatten. Den var dock tät så inget vatten hade runnit ner i intercoolern. Jag lossade den och vände öppningen neråt så nu ska det väl inte hända igen.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Jag har provmonterat fälgarna som jag nog ska använda om inget bättre dyker upp under vintern. De är 19" och jag hade gärna haft något mindre faktiskt då 19" brukar vara så stötiga och jag kommer att bli tvungen att sänka bilen för att de ska sitta snyggt. Det hade jag iofs räknat med redan.
I övrigt har jag lött in ISO kablage för bilstereon och även dragit kablaget för fartkameravarnaren och en kamera. Väntar FORTFARANDE :? på rattnavet och lite led-lampor till interiören.

Bild
Senast redigerad av Killawife den sön 23 okt 2016, 21:34:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn »

var orioginalkontakten klippt eller ? annars finns det ju smidiga adapters toyota->ISO, sån har jag i både min ST202 och ST205 :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Den var slaktad. Nån hade satt dit en halv ISO med minst sagt konstiga lösningar. Jag fick dock ett par sladdar över som inte verkar göra nåt. Finns det nån bra guide för vad sladdarna gör?

Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Glenn »

Blir ju en del lösa kablar utan klippt elsystem, tror dom är till för klimatanläggningen (alltså om man har ACC och inte bara AC som de flesta har) , dessutom finns det väl nån "biffig" stereo med slutsteg och allt möjligt man kunde beställa som inte heller nån gjorde typ, en del går nog dit.

Fast om du menar dom som går matchande till isoadaptern tror jag nån har skrivit en lathund för färgerna.. dale ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Fnys »

Enjoy!
Bilagor
Högtalare 8-system EWD.jpg
Högtalare 8-system EWD.jpg
Högtalare 8-system EWD.jpg.jpg (140.32 KiB) Visad 6990 gånger
Högtalare 6-system EWD
Högtalare 6-system EWD
Högtalare 6-system EWD.jpg (133.88 KiB) Visad 6990 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Dale »

Det är det nedre schemat som Fnys skickat du ska kolla på. Den andra är till dom modeller med storstereon i och då är det skärmade kablar mellan stereo och slutsteg vilket det troligen inte setat i din kärra. Det är två utgångar till elantenn. Elmotor och antennförstärkare. Har varit lite slarvig att notera färgerna då jag som många andra skaffade en adapter och det bara funkade. Grå och grå/vit har jag för mig skulle gå till någon högtalare men jag har nog fel. Färgerna har bytts genom åren. Skulle jag sett inlägget tidigare så hade jag lyft ur stereon och kollat men kärran min står en bit bort och är lite svåråtkomlig nu.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

Aaa, perfekt!

Den tackar vi för.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Celica ST-205 Gt-four -95

Inlägg av Killawife »

En liten uppdatering, jag kopplade in stereon men fick inget ljud. Kollade alla sladdar men hittade inget fel. Kopplade då in stereon som satt i bilen och då funkade det minsann. Troligen har slutsteget pajat i min Alpine spelare utan att jag märkt det. Har ju bara kört slutsteg via lågnivå med den. Tog bara två dar att meka med den skiten.
Jag kopplade in den motordrivna antennen enligt schemet och jag hör hur det klickar i den, först en gång, sen en gång till efter en stund så reläet verkar funka och få signal men antennen åker inte upp. Antar att den är paj inuti, det är rätt vanligt med motordrivna. Jag får skruva av den och kolla senare. Är det nån som vet vad sladden "Illumination" till stereon egentligen gör?
Jag tröttnade att vänta på det avtagbara navet så jag köpte ett annat på jspec.se. Blev superbra, nästan. Navet funkar fint och avståndet på ratten blev bra men centrumringen med tutan passar inte. Jag har testat med fem olika men problemet ligger i navet vars inre hål är mindre än rattens hål. Blir nog att såga, klippa och klistra.
Jag satte en masonitskiva under luftintaget på huven då jag blev rädd att all snö skulle fylla motorrummet. Ska det inte vara nåt skydd under där alls?
Min tankmätare står på halv tank. Även om jag plockar ur mätarhuset. Ska det vara så?

Snart kommer jag att kunna köra in bilen i garaget och vara där och meka, måste flytta hojen bara. Då kan jag börja montera fjärrlåset, kolla passform för vingen samt börja med lite seriösare ljudbygge. Ska byta bränslefiltret med. Det såg lite småknepigt ut.

Jag kör inte med min gt-4 ännu då jag bara har M+S däck på den men är det bra vinterbilar annars? Tänker mest på värme och ventilation då jag har dålig erfarenhet av bilar med ramlösa rutor.

Så här ser det ut här nu:
Bild
Skriv svar