MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Har en längre tid känt att effekten inte räcker till

Har funderat på olika alternativ, Det billigaste/enklaste borde vara att hänga i en annan maskin från en fwd bil med runt 200-250hk.

Nu är ju inte jag varken billig eller enkel :D

Jag vill alltså trimma en originalmaskin, 4AGE, Det verkar som att det ska gå att få rätt bra snurr på en sån här med lite kärlek, omtanke samt en stor hög pengar.

Det ballaste jag vet är vältrimmade sugmotorer, Tyvärr är det ju ngt av det dyraste som finns också, Iaf sett till hk/krona.

Ngt som jag går igång på vore en portad topp, elaka kammar, extraktorrör, separata spjäll o trattar, Då skulle jag bli lycklig.

Tyvärr har man vissa ekonomiska begränsningar, Hus, 2 barn varav ett har en häst, gör att busbilen kommer ngnstans i 75:e hand ekonomiskt så detta bygge kommer att ta tid, Beroende på vilken typ utav nivå på trim det blir så räknar jag krasst med att det kommer ta mellan 3-10 år :)
Kommer alltså inte vara klar med en motor till säsongen 2014.

Tankarna går alltså mot överladdning. Antingen turbo eller kompressor, Grundförutsättningarna är alltså 1.6 liters cylindervolym, 16V.

Jag tänker oavsett vilken metod det blir köra ngn form utav stand alone motorstyrning.

Hur skulle ni göra?

En turboinstallation kan man snika ihop relativt enkelt med "rätt" saker från skroten/ebay osv. Kompressorbygge likaså. Men det är fortfarande en hel del arbete.

Inledde iaf projektet idag genom att åka 95 mil ToR för att hämta hem ett rostigt bojsänke. Hann rätt många ggr under tiden hem fundera på vad man egentligen pysslar med, Kunde för samma pengar som grundobjektet kostade åkt på typ en weekendresa med sambon till Paris eller ngt annat gulligt.
För trimbudgeten(som alltså inte är finansierad än) kunde nog hela familjen åka iväg 2 veckor till solen.
Istället väljer man att bygga ihop en motor till en snart 30 år gammal Japansk småbil...

Grundobjeket, En 4AGE med tillhörande växellåda(kan vara bra att ha en i reserv med min körstil), Urplockad ur en MR2 som ska få kartigare drivlina.

Bild

Bild

Bild

Tanken är alltså att bygga en motor parallellt för att kunna köra bilen under de åren det kommer ta att bygga motor.

Iofs så var denna motorn redan tunad, Öppet filter samt blå siliconslang måste väl ge minst 20 häst?

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

MagnusS skrev: Ngt som jag går igång på vore en portad topp, elaka kammar, extraktorrör, separata spjäll o trattar, Då skulle jag bli lycklig.

Tyvärr har man vissa ekonomiska begränsningar, Hus, 2 barn varav ett har en häst, gör att busbilen kommer ngnstans i 75:e hand ekonomiskt så detta bygge kommer att ta tid, Beroende på vilken typ utav nivå på trim det blir så räknar jag krasst med att det kommer ta mellan 3-10 år :)
Kommer alltså inte vara klar med en motor till säsongen 2014.
Fast det beror ju på vilken ambition du har, kammarna kostar ju alltid iofs, oavsett om du köper nya eller slipar om, men portar man själv så behöver det ju inte bli tokdyrt, inte helr lätt iofs, men jag vet folk som fått rejäla skillnader på att helt utan förkunskaper bara portmatcha och slipa bort uppenbara hinder i kanaler och minska materialet runt ventilskaft osv.

Extractorrör kan man ju bygga själv om man vill det, fast det finns väl hyfsade ebayrör till AGE ?

Separata spjäll och trattar kan man ju bygga på flera sätt, MC-förgasare tex, iofs har du ju insprutning men det finns ju folk som använder förgasare som rena spjäll också, eller så lyckas man hitta separata spjäll på nån skrot, men det är ju inte helt vanligt.
Tankarna går alltså mot överladdning. Antingen turbo eller kompressor, Grundförutsättningarna är alltså 1.6 liters cylindervolym, 16V.
Meningslöst att bygga kompressor tycker jag, dyr hårdvara, en massa bök att få till det och man får sämre effekt än med turbo.. ett hemasvetsat grenrör och en gammal beggad turbo och IC från nån saab eller volvo så är man ju igång :) sen kan man ju ghettosvarva kolvarna om man vill, eller bara ladda lite svagt.. ..eller investera i vettigare kolvar, förslagsvis efter att det rasat :) ..du hade ju ändå tänkt att byta sprut.
Iofs så var denna motorn redan tunad, Öppet filter samt blå siliconslang måste väl ge minst 20 häst?
Minst :) ..på med ett par dekaler det står diverse tuningpart-tillverkare du aldrig handlat ifrån också så har du 20hk till! :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Hemiyoda »

Kompressor är koolt om man inte behöver 'miljoner hästar'. Du kan ju hitta bolt-on lösningar från 4A-GZE som du redan vet. En merssakompressor är nog effektivare och klarar mer då den sitter på större motor. Har varit sugen på en sådan men dom är för små för supran. Har en eaton M90 som jag provat 100år sedan, det var häftigt. Skulle vilja hitta elaktiverad koppling till den. (Ala AC).
Sen finns 1g-gze och nån previakompressor om man vill ha nåt kralligare från toyota.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Hornlund »

Spännande, håller helt med dig. Problemet med en trimmad maskin är driftsäkerheten, det problemet får du inte på samma vis om du går den "enklare" vägen att byta till en maskin med mer effekt från början. Fast som du också sa, allt ska inte va så enkelt!

Hittar du någon som säljer spjäll & grenrör för något så när vettiga pengar, kanske det kan bli ett större paket av det hela.

Alltid bra med ett motorbygge på sidan av, då kan det få ta den tid det tar utan att bilen får ståplats.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Min plan var att inte köra mer i år, Bara finåka lite till o från jobbet o sen ställa av om ngn vecka.
Sen fick jag en superstageinbjudan tills nu på fredag, Då jag ändå är ledig halva dagen.

Tänkte först skita i det men det är ngt jävla gift tror jag.

Då jag inte har kvar 4 r-däck med mönster på var jag tvungen att ragga fram däck, Skulle inte lägga mer pengar på bilen på ett tag nu.

Idag köpte jag 4 beg slicks från Italien via ebay, Sen köpte jag även 2 bättre beg A048 härifrån Sverige.

Hoppas några av de hinner komma innan fredag.

Var o hämtade 4 friska plåtfälgar hos en kompis idag. De är 13x5,5" Tanken är att lägga i 1" till så de blir 6,5".

Slicken är 200mm breda.

Ska bli intressant att testa med slicks, Borde gå att åka fortare i det tighta partiet tror jag.

Bild

Bild

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Jahopp, Måste ha fälgar till ovanstående slicks.

En polare har en Renault 19 stående som ska gå till skrot, Där fanns det kanonfina 13" plåtisar med sommardäck på som jag fick om jag bytte till vinterdäcken han hade :up:

Efter att ha krängt av de brutalt breda 165 sommardäcken fick det bli en snabbtvätt.

Bild

Då jag inte har tillgång eller äger en svarv som det går att sätta upp en fälg i fick det blir lite vebomek...
Däckmaskin kan man ha till mkt :D

Skruvade bort en glidplatta från hjälparmen, Drog upp en M8 bult där, Svetsade fast en M10 relativt i våg på M8, Voila, Ett vinkelslipfäste :wave:

Bild

Bild

Körde rent med skotten, Ser inte fälgen lite nervös ut? :hyper:

Bild

Efter att ha varvat upp vinkelslipen och snurrat ett par varv med däcksmaskinen så såg det ut såhär.

Bild

Blev riktigt fina snittytor för att vara hillbillystyle tycker jag.

Bild

Körde fälgarna i balanseringsmaskinen innan jag började. 2 av de slog lite, 1 var nollbalanserad, Övriga hade mellan 5-15 grams obalans i sig. Så det borde nog gå att få till ett slutresultat som är minst lika bra som innan iaf.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Johnny Blade »

Spännande.Själv kapade jag på frihand med fälgen monterad på bilen.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

En bekant kapade för hand med vinkelkap när fälgen satt i balanseringsmaskinen, han svetsade med fälgen sittandes där med :)

Det blev rätt bra ändå, men man kunde glömma att ha slanglösa däck trots att han helsvetsade :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Ja, det återstår att se hur täta de blir:) Idag har jag fått plåtarna tillklippta o sen åkte jag till nästa kompis fick de valsade. Snart dags att svetsa :thumbup:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

Borde ju gå att gegga på typ PL400 eller nåt över svetsen iofs, eller kanske vanligt karosserikitt ?

..Eller så kör man med slang :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar