MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Kikade lite snabbt på Toyotan ikväll, Rev av ventilkåporna men hittade inga tecken på skadade ventilfjädrar vilket jag misstänkte innan. Ställde motorn i kompressionsläge på trean, Kopplade tryckluft i tändstifts hålet, Det pyser i insuget. Alltså har ngt hänt med insugsventiler/säten.

Där ngnstans tog orken/lusten slut så jag gav fan i det, Får riva av toppen ngn gång när jag känner inspiration.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Hornlund »

Ser ut att bli en spännande utveckling, anar urspårning innan det är "klart" :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Toyspeed »

Ta tillfället i akt nu!
Spåra ur ordentligt ;)
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Long time no see...

Det har varit en lång vinter. Har separerat, det har tagit all min energi, ork och lust till allting. Det har även gjort ett hål i min plånbok så möjligheterna till motorbygge är bortblåst ett bra tag framöver, Lusten också.

Men, iaf. Jag lever och har hälsan och möjlighet att få ett bra liv framöver. Det e positivt.

MR2 har alltså stått i typ 8 månader utan att jag har gjort ett skit med den.

Första körningen är om knappt 3 veckor, Fick ett ryck ikväll och tänkte ta tag i den. Har funderat rätt mkt på vad som kunde ha hänt och fick en idé om att det var T-VIS spjällen som hade släppt o låg o höll insugsventilen på treans cylinder öppen.
Slet bort insuget ikväll. Eller, slet o slet. Jävla skitbil o skruva med, vakumslangar o idiotiska fästen till förbannelse.

Det går nästan snabbare att slita ur motorn än ta bort insuget. Jag hade helt fel i mitt antagande angående spjällen, De satt där de skulle. När jag hade insuget borta trycksatte jag treans cylinder igen med ventilerna stängda. Då blåste det så inihelvete från fyrans insugsport...

Med tanke på hur kraftigt det blåste tror jag knappt att det bara är packningen som har gett sig, Funderar på hur jag skall göra.

Jag har en komplett motor sittande i stativ som jag har köpt ostartad men som fungerande. Antingen byta till den och hoppas på att den håller om jag tar det lugnt.
Eller slita av toppen o hoppas på att det bara är packningen som har blåst.

Eller skita i alltihop o dra en pressening över bilen o börja knyppla istället.

Bild

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

Med tanke på hur du gnäller när jag är hrrm, lite långsam med att ta tag i saker så kan du FAN inte släppa detta :)

Behöver du riva ur motorn för att få loss toppen ? isåfall kan du ju lika gärna byta motor, iaf om den är från en identisk bil så att alla fästen och kontakter osv är samma..

Vad är din teori om vad som hänt då ? treans insugsventil står öppen ? eller är skadad ? (jag har faktiskt sett en ventil där det var ett stort "hål" i kanten, fast det var ju en avgasventil, dom lever lite hårdare) varför isåfall ?

Kommer du åt att lyfta ventilkåpan ? antar att det är shims iofs så man kan väl inte se så mycket utan att lyfta kammen med, och då blir det ju mer jobb.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Måste ha blåst toppackningen mellan trean o fyran, iom att det blåser ut genom fyrans cylinder när jag trycksätter trean. Har svårt att tro att toppen e rak dock.
Bilfan kokade ordentligt för mig en gång i somras i samband med att jag pressade den riktigt hårt på superstage när det var varmt.

Har funderat lite mer ikväll o jag ska nog lyfta på locket på denna motorn på plats i bilen innan jag byter maskin.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Glenn »

Ah, missade att det blåste i "fel" cylinder där.. ja då lär det väl vara packningen då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Bempa »

Ja det ser ju skapligt trångt ut i maskinrummet på den där. hoppas det räcker med ett packningsbyte och en planing av toppen
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av MagnusS »

Kollade genom lite gamla bilder o filmklipp igårkväll o blev lite körsugen, Pratade med sonen idag o han gjorde klart att han vill åka MR2 i år.

Sagt o gjort, Efter att han hade somnat så var det bara till o börja på.

Jag är inte jättesugen på att byta motor då hela paketet måste ur isåfall och jag har relativt nya lager och ringar i bottendelen på denna motorn så jag rev av toppen för inspektion.

Bild

Blir inte så mkt tydligare än sådär, Rejält blåst packning. Kollade snabbt av block o topp, Saknades iaf inga bitar. Ska rengöra och kolla upp blocket mer nogrannt imorrn. Toppen lämnar jag in på kontroll/planing imorrn.

Bild
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85

Inlägg av Bempa »

Ja det är ju iaf skönt när man hittar ett så uppenbart fel.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar