Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Hornlund »

Spännande att se var detta slutar, intressant!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Montage av bur

Bur beställdes från finess.se och då en polare skulle ha bur till ett kommande rallyprojekt delade vi på frakten. Det dök upp en rörhög på jobbet en dag. Jag fick dock chansa lite. Mer om det lite senare.
Bild

Burarna är otympliga att transportera men Rav4an är min trogna vän. Det gick att få in huvudbågen med lite trixande.
Bild

Jag beställde Toyotaemblem till alufälgarna på biltrailern. Den måste ju också vara representabel.
Bild

Buren är egentligen till AE110 då de inte hade mått till min modell. Men jag använde så kallade "blueprints" från nätet och photoshop. Skalade bilderna så spårvidden skulle stämma med givna mått och lade sedan bilderna på varandra och använde opacitet och drog fram och åter och konstaterade att själva kupén är väldigt, väldigt lika på dessa bilar. Så jag chansade att beställa denna bur.
På denna bilden har jag ställt in huvudbågen och jag har dragit ihop "benen" så de har gått ner innanför trösklarna. Därför ser det lite snett ut nertill. Dessutom skall den kapas av nertill. Men i övrigt ser det ut att stämma rätt bra.
Röret i förgrunden håller upp bakluckan och kommer inta att sitta där sedan.
Bild

Så ställde jag in främre delen på högersidan för att se hur det skulle komma att stämma. Kanonpassning var det här. Duger gott till folkrace. :D
Bild

Efter lite konsulterande med besiktningsmannen som skulle utfärda vagnbok i slutändan så blev främre fästen vid tröskeln på detta sätt. Även fästet under huvudbågen ser liknande ut.
Bild

Jag hade köpt en rörnotch och den kom äntligen till användning. Efter att ha modifierat den en aning blev den användbar. Det är så mycket enklare att svetsa när det stämmer bra och man slipper stora glipor och dålig passning. Det här är där främre delen av buren möter huvudbågen.
Bild

Här är det främre delens infästning mot tröskeln med sidosträva och det så kallade "toyota-staget" som jag passat in.
Bild

Häftade upp och helsvetsade vartefter. Det är några extra stag som inte är obligatoriska i folkrace men som känns bra ur säkerhetssynpunkt.
Bild

Jag fäste inte buren i golvfästen för att kunna dra buren bakåt i bilen och komma åt med svetsen. Taktiken fungerade bra. Att jobba i en bil med många dörrar var ju ett annat plus.
Bild

Här har jag målat på de delar jag inte skulle komma åt att måla när allt satt fast och så sitter nu buren fast i bilen för första gången.
Bild

Så var det dags för bakre delen av buren. Staget mellan "benen" i huvudbågen kom att bli det sista jag svetsade dit då jag skulle modifiera golvet en aning för att få ner detta rör till de mått som reglerna föreskriver. Men för att göra det så måste tanken ur och jag ville ju fortfarande kunna köra bilen efter vägen för att justera motorstyrningen så det fick vänta.
Bild

Här är det obligatoriska krysset på plats. Rörnotchen sparar ju massor av tid.
Bild

En bild till på bakre delen av buren.
Bild

Här sett bakifrån och nu är den i princip helt klar förutom det staget jag nämnde tidigare som bara ligger på plats i huvudbågen och ska fästas senare.
Bild

Då reglerna tillåter att man fäster huvudbågen i B-stolpen så gjorde jag dessa två fästen. Det blir ju en bra förstyvning av karossen när man kan göra på det här sättet.
Bild

Så fick jag mig ett ryck och satte ihop denna garagemaskot av överblivna delar från buren bland annat. Buren var ju klar (nästan) och det måste ju firas på något sätt. :roll:
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Härlig kreativitet med maskoten :thumbup:

Det där jumbo mumbo´t med bilderna som du gjorde för att kolla ifall buren passa lät intressant. Kan du göra en mera barnvänlig förklaring på den ? :clap:

Väldigt häftigt att den passa s¨bra även fast den va till e11. Och supersnygga skarvar med rörnotchern :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Smått och gott

Det var hyggligt spännande att plocka ut krockkudden. Det är den mekaniska varianten så den behöver bara lite våld på fel ställe för att lösa ut. Men det gick bra och ligger i säkert förvar för eventuellt bus framöver.
Bild

Eftersom det är en kombibil och tanken med tillhörande pump är tvungen att vara brandsäkert skild från övriga kupén blev det till att bygga en låda för att det skulle få plats. Alternativet är att hänga det under bilen där originaltanken sitter enligt regelboken. Men att ha tanken med pump hängandes under är en halvdan lösning med tanke på grussprut och annat så jag byggde i gamla reservhjulsbaljan.
Bild

Hittade lite gamla plåtar med bockad kant som fick sätta livet till. Använde papp för att göra mall ner i baljan och lade till en kant jag kunde vika ut. Så det blev bra till slut. Efter att bilderna är tagna är det tätat med någon form av massa som ska vara hyggligt kemikaliesäker.
Bild

Locket på. Det blev en bra lösning till slut och med gummilist i locket så borde det vara ganska säkert. De röda plåtarna som använts här och som kommer att dyka upp framöver är från gammal butiksinredning. Återvinning.
Bild

Satte excenterlås på bägge sidor och en R-sprint som ser till att det inte släpper. Nu saknas bara färg.
Bild

Så dags att tjuvtrimma luftburken. Nytt filter och hålborrning. Både lägre vikt och bättre andning. Eller nått...
Bild

Byggde mig ett fjäderbensstag. Enklast möjliga men med möjlighet att släppa bara staget om man behöver stressmeka. Staget är ett stag från ovan nämnda butiksinredning. Fick skarva för det fanns ingen bit som var lång nog.
Bild

Och så här ser det ut när färgen torkat och det kommit på plats. Om det gör någon skillnad för väghållningen vetetusan men det ser i alla fall till att inte tornen säckar om man åker på någon smäll.
Bild

Nästa projekt blev att flytta oljekylaren. Så som rören är dragna från fabrik går de framför krockbalken och blir därmed utsatt om det skulle bli någon smäll framtill. Klämma ihop eller av oljerör känns inte som en bra idé.
Bild

Så här blev placeringen. Svårt att se på dålig bild men nu är det slangar som går bakom frontbalken.
Bild

Jag svetsade en mutter för bredbandslambdan på främre röret men det blev dåliga gängor där. Vi har rätt mycket konstiga gängverktyg men inget för M18x1,5 så då fick jag en anledning att beställa.
Bild

Hittade en hel hög med tum-bultar som var strax över 18mm. Perfekta att svarva ner för att göra pluggar till uttaget för bredbandslambdan. Gött att kunna använda svarven när man gängar. Brukar fungera rätt okej att få gängverktyget att gå rakt när man har bra stöd.
Bild

Tack vare kimdrummel här på forumet hade jag några muttrar liggandes som jag nu kunde komplettera med pluggar. Visserligen är skallen stor men i detta fallet är det bra med plats. Skulle det vara trångt har jag ju verktyg att göra smäckrare pluggar nu.
Bild

Viasat motor med Nascar rullar på garagedatorn. Så klart med Toyota i spets i form av den sympatiske Martin Truex Jr.
Bild

Dags att bygga hasplåt. Det blev återvinning av diverse gamla plåtar som farsan hade liggandes. Fick svetsa i lite grövre material och då var det dags att leta fram pinnsvetsen. Farsan är gammal svetsare så all önskad utrustning finns. Dessutom dimensionerat för att laga traktorer. Så att fräsa på med pinne i 6mm plåt är barnlek. Roligt att träna på sånt som inte kräver exakt precision. Dessutom är denna svetsmetod inte så kinkig vad gäller lite orenheter i materialet såsom rost mm. Så klart OK 48.00 ;)
Bild

Jag gjorde en "skida" under skarven till växellådan under diffhuset. Jag har spräckt en låda på folkracebana till en Celica en gång då det högg fast en gjutningen vid denna skarv. Har gjort liknande skydd på min Celica och klarat mig sedan dess.
Bild

Här syns stora hasplåten under motorn. Fäste den i främre balken och sedan i tvärbalken i framvagnen som går bakom motorn. Svetsade dit muttrar så man snabbt kan plocka ner den om man behöver.
Bild

Så var det dags att ge sig på väghållningen bak. Extra dämpare vill jag montera för att få den ganska styv. Det gör bilen lite mer överstyrd vilket jag gillar. Först var hålsågen framme på högersidan. Innanför längsgående balk bakom hjulet.
Bild

En bit tre tums avgasrör och lite plåtar så blev det ett stötdämpartorn av enklare modell.
Bild

Eftersom bilen inte är symmetrisk bak på grund av påfyllningsröret till bränsletanken fick det bli en annan lösning på vänstersidan. Jag velade lite vilken dämpare jag skulle välja så det syns ett par olika "skisser" på bilden.
Bild

Det blev DeCarbon till slut och för er som inte känner till det var det ett märke som gjorde riktigt bra stötisar förr. Just dessa är till någon Camaro tror jag och var ett traderafynd för ett par hundralappar.
Bild

Så här blev det till slut på vänstersidan. Lite färg på det här nu så.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Bempa skrev: sön 05 nov 2017, 07:07:29 Det där jumbo mumbo´t med bilderna som du gjorde för att kolla ifall buren passa lät intressant. Kan du göra en mera barnvänlig förklaring på den ? :clap:

Väldigt häftigt att den passa s¨bra även fast den va till e11. Och supersnygga skarvar med rörnotchern :thumbup:
Nu ska vi se om jag lyckats med det här. Det beror på om allt fungerar som jag vill och om min server och detta forum klarar rörliga gif-bilder.

Här lade jag frontbilder på de två corollamodellerna på varandra efter att ha skalat dom till rätt nära samma skala. Sedan låter jag den ena bilden bli mer och mer genomskinlig tills dess att den andra som ligger bakom syns.
Bild

Och från sidan då. I mitt fall är det ju bara främre delen av kupén som är intressant så att det var olika karossmodeller baktill gjorde mig inget.
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Häftigt gjort med bilderna :thumbup:
Garageteve´n är jag redigt avundsjuk på, en sådan ska upp i nya garaget sen bestämde jag alldeles precis nyss :D

Ang airbagen som är mekanisk så cirkulera det ett rykte,att i amerika så hade en arg bilförare lyckats drämma till airbagen i en Camry såpass hårt att den small av :shock:

Jag tror nog att fjäderbensstaget hjälper till en hel del faktiskt. Snyggt jobbat :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Glenn »

Tror också att fjäderbenstaget gör märkbar skillnad, speciellt när bilen i övrigt är uppstyvad.

Har du nån bild på hur dubbelstötdämparmontaget ser ut undertill ? eller är det inte tillräckligt klart ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Glenn skrev: mån 06 nov 2017, 08:07:32 Tror också att fjäderbenstaget gör märkbar skillnad, speciellt när bilen i övrigt är uppstyvad.

Har du nån bild på hur dubbelstötdämparmontaget ser ut undertill ? eller är det inte tillräckligt klart ?
Jag hade bara en dålig bild där det syns lite dåligt men jag lossade yttre bulten till det bakre, nedre staget.
Använde två plattjärnsbitar som jag borrade två hål i varje. Det ena hålet monterades tillsammans med det nedre staget och det andra hålet blev nedre fästet för extradämparen. Så fick jag göra ett u av plattjärn som jag svetsade mellan dessa två plattjärnsbitar så det blev lite styrsel.
Dålig förklaring kanske men jag ska se om jag kan ordna bättre bild på bondsmidet.

Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Diverse

Jag började planering inför byggandet av front och bakdel så de matchar reglementet. Men jag behövde plocka bort lite delar för att se hur jag skulle gå vidare. Än så länge var inte nya styrsystemet på plats så jag ville ha bilen körbar på gatan ett tag till. Plockade bort bakre kofångaren och det var inte mycket till balk i den... En bockat plåt.
Bild

Har tidigare använt en Ferrari-mugg på jobbet. Den köptes på Mugello och jag har så klart en speciell känsla i den. Men nu blev det uppgradering.
Bild

Rev bort grillen och ena strålkastaren för att besikta hur det såg ut bakom. Inte mycket att fästa i. Det här blev något att bita i vad det lider.
Bild

Ställde in stolen på ett par klotsar för att se hur det blir med avstånd. Även moccaratten provmonterades.
Bild

Så blev det lite obligatorisk torrkörning. Det är viktigt. :wtf:
Bild

Monterade nya stötisar av billig modell. Passade på att ta ner fjädrarna lite. Det ser ju lite häftigare ut i alla fall.
Bild

Nästa gång blir det svetsande av diff i lådan.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Det är mycket pinaler på ett spett att bygga folkrace bil! :thumbup: Muggen är ju halva farten i bilen :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar