Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larcos Supra MK3 JZA70

Inlägg av Larco »

Köpt denna idag.
När denna är inkopplad borde det gå att ladda på lite mer.
IMG_2457.JPG
IMG_2457.JPG (791.67 KiB) Visad 5211 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarvisningsbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Larcos Supra MK3 JZA70

Inlägg av Hornlund »

Vilken busig kärra, riktigt tjusig dessutom. Behåller du den i samma skick ut & invändigt, med fokus på maskinen?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larcos Supra MK3 JZA70

Inlägg av Larco »

Hornlund skrev: lör 07 apr 2018, 16:12:27 Vilken busig kärra, riktigt tjusig dessutom. Behåller du den i samma skick ut & invändigt, med fokus på maskinen?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
De e rolig :)
Ska börja med att städa upp några grejer efter tidigare ägare.

I förra veckan så skruvade jag upp coilsen i rätt höjd efter som att förra ägaren hade klappsänkt den. Blev ca 4 cm högre.

Sen kikade jag till tändstiften pga att den blåser ut gnistan ibland på laddtryck. Justerade gnistgapet från 0,9 till 0,7 mm vilket hjälpte lite. Men det händer fortfarande ibland efter man har kört lugnt i några mil och sedan kliver på gasen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco »

Efter höjdjusteringen på coilsen så har jag haft lite oförklarliga vibrationer i bilen som kommit och gått. Bla när vi åkte till Barkarbyträffen.
Väl hemma i garaget igår lyfte jag bilen o kikade lite på vad det kunde vara. Hittade nedre spindelled på höger fram glappar och minst en bussning i spindeln höger bak.
IMG_2754.JPG
IMG_2754.JPG (703.21 KiB) Visad 5052 gånger
IMG_2790.JPG
IMG_2790.JPG (1.37 MiB) Visad 5052 gånger
IMG_2794.JPG
IMG_2794.JPG (801.79 KiB) Visad 5052 gånger
Bilagor
IMG_2800.JPG
IMG_2800.JPG (340.08 KiB) Visad 5052 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Sebastian »

Kör gnistgap på 5mm!
jag har aldrig haft problem med 5mm har varit uppe på 1.5bar vissaligen 7mgte
Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 164
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av MartZink »

Antingen är din blandning väldigt fet eller så missar den mycket för det stank oförbränt och rök bakom din när vi åkte till Barkarby :)
jag behövde köra 0,6mm på min 3S-GTE med original tändsystem.
Nu med VAG spolar kör jag 0,9mm utan missar.
NGK BCPR7ES
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco »

Jo nått är inte helt bra. Den missar. Verkar gå bättre efter man smiskat på lite och gasat ur den. Jag vet inte hur de mappat den. Men den går väl fett bla. Känns lite som att den sotar igen stiften ellr nått. Stiften såg ju rena o fina ut vid elektroderna men jättesotiga ute på kanterna nu när jag tittar. Går den så fett att sen tvättar stiften i mitten o sotar på kanterna kanske...
Tändförstärkaren ska dit.
Ska prova 0,5 mm. 5mm känns inte som att det kommer funka Sebastian 😉😁
IMG_2758.JPG
IMG_2758.JPG (577.6 KiB) Visad 4996 gånger
IMG_2759.JPG
IMG_2759.JPG (562.75 KiB) Visad 4996 gånger
IMG_2760.JPG
IMG_2760.JPG (582.32 KiB) Visad 4996 gånger
IMG_2761.JPG
IMG_2761.JPG (544.54 KiB) Visad 4996 gånger
IMG_2762.JPG
IMG_2762.JPG (615.42 KiB) Visad 4996 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Sebastian »

Haha ja 0,5mm.
Mins stift är också svarta på ringen blir så när man trimmar man använder bränslet till att kyla cylindrarna också.
På last ska den gå extra fett typ 0.75-0.85 i lambda
kan ju vara att dom inte fått till tomgång och låglast då ska man ha 1.0 i lambda.

Testa kolla tändningen med stoblampa.
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 1039
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av Larco »

Sebastian skrev: mån 14 maj 2018, 07:54:40 Haha ja 0,5mm.
Mins stift är också svarta på ringen blir så när man trimmar man använder bränslet till att kyla cylindrarna också.
På last ska den gå extra fett typ 0.75-0.85 i lambda
kan ju vara att dom inte fått till tomgång och låglast då ska man ha 1.0 i lambda.

Testa kolla tändningen med stoblampa.
Jo jag vet att man kyler med bränslet osv. men har inte tänkt på att ringen är så svart bara. Men jag ska kolla lite grejer inom kort. Just nu står brukisen i garaget.
Jag märkte att lambdan ligger mellan 0,95-1 på låglast. Oftast runt oftast runt 0,97. Sen när man stannar vid ett rödlyse hamnar den gärna på 1-1,05. Det är också då den missar. Typ som snålmissar fast inte hela tiden och vissa ggr går den bättre och helt utan missar. Känns som det är en mappningssak.

Går oftast bra på laddtryck men ibland blåser den ut gnistan. Ska prova både med DLIn och sen Labba mer med gnistgapet.

Min Celica har jag ju mappat med megasquirtet men EMUsprutet i Supran har jag inte riktigt bekantat med än.
Men här är en liten skärmdump från EMU sprutet
IMG_2834.JPG
IMG_2834.JPG (1.72 MiB) Visad 4960 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 164
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Larco's Supra MK3 1JZ-GTE Singelturbo

Inlägg av MartZink »

Du kan kolla i loggenså ser du vilka värden och vad som pågår när den missar. längst till höger på LOGS kan du lägga till massa olika mätvärden att kika på
Skriv svar