Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Glenn »

Ja dte ska väl gå vad jag förstått, frågan är ju om man tjänar nåt på det egentligen, man slipper koppla ur en massa saker men det är säkert mycket krångligare att lirka ur den så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Bempa »

En föredetta arbetskollega kunde mer eller mindre i sömnen byta koppling på GT4, när han böt koppling så va det alltid maskin ur och enligt honom så sparade han timmar på att plocka ur motor+låda i paket.. Men det tog inte speciellt lång stund för han att riva ur motorpaketet heller..
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av dantiberg »

Känns som alla gör allt så snabbt. Saker tar år och dar för en annan :) kul tråd att följa
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Glenn »

Typiskt en sån grej som går mycket snabbare andra gången när man dels vet hur man gör, dels vet var problemen är och hur man löser det.. dessutom sitter inte rgejerna lika fast :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

5SFE motor kom rätt så snabbt!

Bild

kunde inte hålla fingrarna i styr så blev att jag rev ner den direkt, gick betydligt fortare när jag rev ner en motor för andra gången. Balanseringsdrevet på kamaxeln var inte så svår och ta bort heller.

Bild
Bild


Brian Crowers Ventilfjädrar ifrån storbritannien. Och Ventillyftare med shim under bucket(ifrån en Caldina?) ifrån Tullens favoritland USA.

Bild

Känner lite att jag undvek en kula eftersom nya ventillyftare kostar cirkus 180 pezetas stycks nya, och jag fick mina 16 för 1200kr, Insåg mitt misstag att fjädrarna inte skulle passa gen 2 på en härlig lördagkväll. Skickar ett meddelande till företaget, men ack! Måndag morgon så hinnder dom skicka fjädrarna till mig innan dom ser mailet, Ack och ve! Snabb leverans är både en välsignelse och förbannelse vid vissa sammanhang. Slipper nu ialfall hålla på med retur osv :thumbup:
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Bempa »

Kul å se att det händer grejer

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Bempa skrev: tor 08 nov 2018, 05:09:58 Kul å se att det händer grejer Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Bara den stackars plånboken som stoppar mig... skorpor och vatten i tre månader får det bli
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Spiidfriik »

Kul med fler 5S-GTE byggen! Jag har dock inte kommit längre än isärplockning. Och så har jag målat blocket. Det står nu på en hylla i väntan på sin tur då ekonomin bara tillåter ett motorbygge i taget (i bästa fall).
Jag följer ditt bygge med stort intresse!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Har stått stilla ett tag. Dyr hobby så har blivit mycket efterforskning så länge, lagat annan bil osv. Men var börjat rassla lite i verkstaden igen nu när ekonomin ser lite bättre ut(väldigt lätt hur det springer iväg). Byggde ett blästerskåp lite snabbt, första gången jag leker mer seriöst med träd så det är jänkemått här och där. Inte det vackraste jag har skådat.. men kommer vara funktionell. Glaskulor och aluminiumsilikat blir mediumet. Ska blästra bakaxeln som är den rostigaste delen på bilen, sedan byta ut dom flesta bussningarna till poly. Kolvar och stakar ifrån jänkelandet har kommit också.
Införskaffat även en 205 bakaxel när jag insåg att det var en öppen på min.
Äntligen händer det något..
Bilagor
20190403_172656.jpg
20190403_172656.jpg (426.54 KiB) Visad 9754 gånger
20190403_172554.jpg
20190403_172554.jpg (502.95 KiB) Visad 9754 gånger
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Inlägg av Menoxz »

Har inte hänt så mycket, mycket tankar och funderingar som går runt motorbygget..

Bakaxeln var den delen på bilen som såg tråkig ut underifrån, förutom bensintanken.

Bild
Bild

Så jag tog loss den och titta lite närmre, Vet att jag har hört ett vinande ljud ifrån diffen gissar jag på, tänkte att jag kollar in den, visade sig vara en öppen diff och inte torsen

Bild

Införskaffade den hära rostiga åbäket. Torsen diff ifrån 205 gått cirka 7k mil enligt säljare, ska byta oljepackningar och lager tänkte jag., lutar mot att blästra för att få bort alla rostflagnor.

Bild
Bild
Bild

Inte längre bajsbrun i kulören

Bild

Köpte nya poly bussningar eftersom original bussningarna hade sett bättre dagar, blev 75 shA på bakaxeln och 80 shA på resterande

Bild
Bild

Vet inte om jag tycker det är kul eller om jag hatar mig själv vid det här laget. Men vill att bilen ska vara fin och skyddad även undertill så blev att jag gick på dom rostfläckerna som jag såg, somvanligt så börjar det litet och blir större, Slipade bort all synlig rost och tog Rost konverterare, sedan zinc primer och 2k färg. tänkte ta en runda Tectyl 190 innan jag slänger på bakaxeln eventuellt, dividerar om det kommer påverka geometrin och kör-egenskaperna med ett 3-5mm lager Tectyl 190 på fästningspunkterna, kanske blir tjockflytande underredsmassa, eller så skippar jag det på fästningspunkterna.
Skriv svar