Sida 2 av 2

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: sön 28 okt 2018, 11:23:31
av Glenn
Ja dte ska väl gå vad jag förstått, frågan är ju om man tjänar nåt på det egentligen, man slipper koppla ur en massa saker men det är säkert mycket krångligare att lirka ur den så..

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: tis 30 okt 2018, 07:16:12
av Bempa
En föredetta arbetskollega kunde mer eller mindre i sömnen byta koppling på GT4, när han böt koppling så va det alltid maskin ur och enligt honom så sparade han timmar på att plocka ur motor+låda i paket.. Men det tog inte speciellt lång stund för han att riva ur motorpaketet heller..

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: sön 04 nov 2018, 11:36:26
av dantiberg
Känns som alla gör allt så snabbt. Saker tar år och dar för en annan :) kul tråd att följa

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: sön 04 nov 2018, 17:34:53
av Glenn
Typiskt en sån grej som går mycket snabbare andra gången när man dels vet hur man gör, dels vet var problemen är och hur man löser det.. dessutom sitter inte rgejerna lika fast :)

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: ons 07 nov 2018, 23:14:28
av Menoxz
5SFE motor kom rätt så snabbt!

Bild

kunde inte hålla fingrarna i styr så blev att jag rev ner den direkt, gick betydligt fortare när jag rev ner en motor för andra gången. Balanseringsdrevet på kamaxeln var inte så svår och ta bort heller.

Bild
Bild


Brian Crowers Ventilfjädrar ifrån storbritannien. Och Ventillyftare med shim under bucket(ifrån en Caldina?) ifrån Tullens favoritland USA.

Bild

Känner lite att jag undvek en kula eftersom nya ventillyftare kostar cirkus 180 pezetas stycks nya, och jag fick mina 16 för 1200kr, Insåg mitt misstag att fjädrarna inte skulle passa gen 2 på en härlig lördagkväll. Skickar ett meddelande till företaget, men ack! Måndag morgon så hinnder dom skicka fjädrarna till mig innan dom ser mailet, Ack och ve! Snabb leverans är både en välsignelse och förbannelse vid vissa sammanhang. Slipper nu ialfall hålla på med retur osv :thumbup:

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: tor 08 nov 2018, 05:09:58
av Bempa
Kul å se att det händer grejer [emoji16]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: tor 08 nov 2018, 08:13:57
av Menoxz
Bempa skrev:
tor 08 nov 2018, 05:09:58
Kul å se att det händer grejer [emoji16]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Bara den stackars plånboken som stoppar mig... skorpor och vatten i tre månader får det bli

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: fre 09 nov 2018, 08:10:35
av Spiidfriik
Kul med fler 5S-GTE byggen! Jag har dock inte kommit längre än isärplockning. Och så har jag målat blocket. Det står nu på en hylla i väntan på sin tur då ekonomin bara tillåter ett motorbygge i taget (i bästa fall).
Jag följer ditt bygge med stort intresse!

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: tor 04 apr 2019, 08:08:10
av Menoxz
Har stått stilla ett tag. Dyr hobby så har blivit mycket efterforskning så länge, lagat annan bil osv. Men var börjat rassla lite i verkstaden igen nu när ekonomin ser lite bättre ut(väldigt lätt hur det springer iväg). Byggde ett blästerskåp lite snabbt, första gången jag leker mer seriöst med träd så det är jänkemått här och där. Inte det vackraste jag har skådat.. men kommer vara funktionell. Glaskulor och aluminiumsilikat blir mediumet. Ska blästra bakaxeln som är den rostigaste delen på bilen, sedan byta ut dom flesta bussningarna till poly. Kolvar och stakar ifrån jänkelandet har kommit också.
Införskaffat även en 205 bakaxel när jag insåg att det var en öppen på min.
Äntligen händer det något..

Re: Menoxz's Celica GT4 -91 ST185 "Ottis"

Postat: fre 31 maj 2019, 18:12:12
av Menoxz
Har inte hänt så mycket, mycket tankar och funderingar som går runt motorbygget..

Bakaxeln var den delen på bilen som såg tråkig ut underifrån, förutom bensintanken.

Bild
Bild

Så jag tog loss den och titta lite närmre, Vet att jag har hört ett vinande ljud ifrån diffen gissar jag på, tänkte att jag kollar in den, visade sig vara en öppen diff och inte torsen

Bild

Införskaffade den hära rostiga åbäket. Torsen diff ifrån 205 gått cirka 7k mil enligt säljare, ska byta oljepackningar och lager tänkte jag., lutar mot att blästra för att få bort alla rostflagnor.

Bild
Bild
Bild

Inte längre bajsbrun i kulören

Bild

Köpte nya poly bussningar eftersom original bussningarna hade sett bättre dagar, blev 75 shA på bakaxeln och 80 shA på resterande

Bild
Bild

Vet inte om jag tycker det är kul eller om jag hatar mig själv vid det här laget. Men vill att bilen ska vara fin och skyddad även undertill så blev att jag gick på dom rostfläckerna som jag såg, somvanligt så börjar det litet och blir större, Slipade bort all synlig rost och tog Rost konverterare, sedan zinc primer och 2k färg. tänkte ta en runda Tectyl 190 innan jag slänger på bakaxeln eventuellt, dividerar om det kommer påverka geometrin och kör-egenskaperna med ett 3-5mm lager Tectyl 190 på fästningspunkterna, kanske blir tjockflytande underredsmassa, eller så skippar jag det på fästningspunkterna.