Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4408
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn » sön 01 mar 2020, 13:18:10

Blev ju lite finare med vattnet där :) hur såg det ut original ?

Edit: ser att det delvis besvaras av tidigare inlägg :)

Ser också att du CAD'ar i NX, antar att du har tillgång till, det via jobb eller universitet ? det är dyyyyyyrt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Ceasar
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar » sön 01 mar 2020, 14:33:50

Ja dock lite orolig att värmepaketet kanske förstör flödet då den verkar svår att få upp i temp.. kan också vara för att det är 17 minus i luleå också.. :?

Original var bara att termostathuset i slutet på röda satt direkt på toppen.

Yes kör mestadels i NX, men via skolan får vi licenser till de flesta CAD program så har även Catia v5, inventor och 360 fusion. Kör lite olika beroende på vad man ska göra. :D

Men NX funkar fint med den nya 3D skannern jag har byggt vilket hjälper mig att modellera lite lättare efter ytor! :D
tex expansionkärlet så har jag byggt en infästning till. :D
expansionsss.jpg
expansionsss.jpg (17.88 KiB) Visad 5219 gånger

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4408
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn » sön 01 mar 2020, 20:52:26

Fast om flödet är dåligt borde den väl snarare bli för varm kan man tycka ?

Hade tillgång till de flesta stora CAD-program (fast inte NX) på förra jobbet (som var ett universitet), men det kan man ju glömma nu.. å andra sidan är fusion360 gratis för hobbyändamål så det får man ju vara glad för.. (är dock usel på cad)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Ceasar
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar » tor 14 maj 2020, 12:37:56

länge sen en uppdatering men mycket har hänt sen dess!

Glenn du har helt rätt, tänkte lite fel där med flödet (om nu sensor funkar som den ska).

Jaa synd att cad program kostar skjortan :( men gillar ändå fusion360 även om de har sina restriktioner!

SÅ vad är nytt?
Har ändrat mina planer lite för projektet, tänkte sätta tillbaka EFI toppen nu efter besiktningen men tänkte om jag ändå ska byta den kan jag lika gärna leta på en nyare generation 4afe vilket har bättre flöde och mer hk. Planen om stand alone ecu är också på is.
Men så helt plötslig dök det upp en toyota corolla 4wd 1.8l ae115 för nästan inga pengar alls, men utsidan va nog det jävligaste jag sett.
96600394_539930883331366_4314390585516490752_n.jpg
96600394_539930883331366_4314390585516490752_n.jpg (540.45 KiB) Visad 323 gånger
Och ja tänkte, lite mer vrid kan ju vara bra och ha så har köpt denna nu :?
Då jag har lärt mig från de andra motorbyterna så ska jag denna gång göra sakerna lite mer noga och permanent. :P

Får se hur det här går men ska uppdatera lite mer kontinuerligt.
Bilagor
96147653_557029795003448_5956758364082929664_n.jpg
96147653_557029795003448_5956758364082929664_n.jpg (428.96 KiB) Visad 323 gånger

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4408
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn » tor 14 maj 2020, 20:03:44

Hur mycket av det du moddat kan du återanvända tror du ?

Hurpass mycket skiljer det mellan motorerna ? ..effekt och vrid tänkte jag på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Ceasar
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar » lör 16 maj 2020, 22:41:31

Hmm jag trodde jag skulle kunna använda i princip allt utom insuget. Men visade sig idag att vattenbypassen inte passade helt korrekt :o
Dock behöver jag inte göra så stora förändring för att få den att passa.

Nu sitter jag och försöker lösa bort min fördelare permanent med COP's.

SÅ kort och gott tror jag att det inte blir så mycket jobb för att få i den, plus att alla problem jag stöter på nu har jag i princip redan löst innan :?

just nu har jag förgasaren i så 90 hk, men gamla EFI toppen hade 105 original, men tror mitt insug pajade flödet väldigt mycket så nog närmare 95, känns typ lika pigg som förgasaren.

Den här motorn bör ligga på 115hk hoppas jag på. Samt ca 30 mer i vrid lite oklart?

Så åter igen gör jag endel jobb för lite nytta men det är ganska skoj haha

Skriv svar