Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn »

Blev ju lite finare med vattnet där :) hur såg det ut original ?

Edit: ser att det delvis besvaras av tidigare inlägg :)

Ser också att du CAD'ar i NX, antar att du har tillgång till, det via jobb eller universitet ? det är dyyyyyyrt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar »

Ja dock lite orolig att värmepaketet kanske förstör flödet då den verkar svår att få upp i temp.. kan också vara för att det är 17 minus i luleå också.. :?

Original var bara att termostathuset i slutet på röda satt direkt på toppen.

Yes kör mestadels i NX, men via skolan får vi licenser till de flesta CAD program så har även Catia v5, inventor och 360 fusion. Kör lite olika beroende på vad man ska göra. :D

Men NX funkar fint med den nya 3D skannern jag har byggt vilket hjälper mig att modellera lite lättare efter ytor! :D
tex expansionkärlet så har jag byggt en infästning till. :D
expansionsss.jpg
expansionsss.jpg (17.88 KiB) Visad 11753 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn »

Fast om flödet är dåligt borde den väl snarare bli för varm kan man tycka ?

Hade tillgång till de flesta stora CAD-program (fast inte NX) på förra jobbet (som var ett universitet), men det kan man ju glömma nu.. å andra sidan är fusion360 gratis för hobbyändamål så det får man ju vara glad för.. (är dock usel på cad)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar »

länge sen en uppdatering men mycket har hänt sen dess!

Glenn du har helt rätt, tänkte lite fel där med flödet (om nu sensor funkar som den ska).

Jaa synd att cad program kostar skjortan :( men gillar ändå fusion360 även om de har sina restriktioner!

SÅ vad är nytt?
Har ändrat mina planer lite för projektet, tänkte sätta tillbaka EFI toppen nu efter besiktningen men tänkte om jag ändå ska byta den kan jag lika gärna leta på en nyare generation 4afe vilket har bättre flöde och mer hk. Planen om stand alone ecu är också på is.
Men så helt plötslig dök det upp en toyota corolla 4wd 1.8l ae115 för nästan inga pengar alls, men utsidan va nog det jävligaste jag sett.
96600394_539930883331366_4314390585516490752_n.jpg
96600394_539930883331366_4314390585516490752_n.jpg (540.45 KiB) Visad 6857 gånger
Och ja tänkte, lite mer vrid kan ju vara bra och ha så har köpt denna nu :?
Då jag har lärt mig från de andra motorbyterna så ska jag denna gång göra sakerna lite mer noga och permanent. :P

Får se hur det här går men ska uppdatera lite mer kontinuerligt.
Bilagor
96147653_557029795003448_5956758364082929664_n.jpg
96147653_557029795003448_5956758364082929664_n.jpg (428.96 KiB) Visad 6857 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Glenn »

Hur mycket av det du moddat kan du återanvända tror du ?

Hurpass mycket skiljer det mellan motorerna ? ..effekt och vrid tänkte jag på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar »

Hmm jag trodde jag skulle kunna använda i princip allt utom insuget. Men visade sig idag att vattenbypassen inte passade helt korrekt :o
Dock behöver jag inte göra så stora förändring för att få den att passa.

Nu sitter jag och försöker lösa bort min fördelare permanent med COP's.

SÅ kort och gott tror jag att det inte blir så mycket jobb för att få i den, plus att alla problem jag stöter på nu har jag i princip redan löst innan :?

just nu har jag förgasaren i så 90 hk, men gamla EFI toppen hade 105 original, men tror mitt insug pajade flödet väldigt mycket så nog närmare 95, känns typ lika pigg som förgasaren.

Den här motorn bör ligga på 115hk hoppas jag på. Samt ca 30 mer i vrid lite oklart?

Så åter igen gör jag endel jobb för lite nytta men det är ganska skoj haha
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar »

Så länge sen men ingen uppdatering, är ute på exjobb så haft lite fullt upp men till slut efter lite väl mycket krångel fick jag i 7afe!

Då den va 1.5 cm högre samt hade annat tråg så fick jag svetsa om både grenrör och motorfästen. :?

Lyckades inte heller svetsa insuget, va sinnesjukt dåligt gjutaluminium och även om tog bort det oxiderade så fäste det inte. Så gick på plan B.
Har nu gjort en 3d printad adapter som vänder insuget 180 grader, kör det i ett material som heter Poly carbonat vilket ska tåla upp emot 118 grader.
Hoppas det inte blir varmare än så.
Dock så blir gasspjället roterat 90 grader fel när man gör detta vilket får det att gå i motorhuven. Så även där behövdes det en adatperplatta :roll:
107599809_1041219442962507_290067387272303078_n.jpg
107599809_1041219442962507_290067387272303078_n.jpg (429.21 KiB) Visad 6268 gånger
Vatteninsuget på nyare 4afe/7afe har även ett annan infästninge, så den fick bli ny med, jobbiga här är att returen till vattenpumpen går via toppen tillbaka. Så gjorde på samma sätt som innan där jag bara flyttar termostathuset och drar slangnipplar och placerar det under insuget. Men fick då lägga till en retur där med.

Valde även att evolvera mitt "omflyttning av fördelaren" och ville inte göra likt hur jag gjort innan med att sätta fördelaren på kamhjulet.
Denna gång så kapade jag ner fördelaren och behåller sensorerna i botten.

tog inspiration från några som har kör 20v 4age med att köra coil's från IGT signalen, de kör dock alla 4 samtidigt vilket jag inte riktigt var ett stort fan av, sen verkar det vara något konstigt då ecu'n inte orkade driva 4 coils utan bara 2.

Så Min metod är att köra IGT signalen via 4 st mosfet's som styrs av en arduino. Arduinon stärker då IGT signalen från ECU via mosfet'sen och skickar då vidare den till rätt coil on plug.
Just nu har jag en hallsensor som synkar TDC på vevaxlen och via de så köra jag wasted spark. Men ska sno signalen från VR sensorn i fördelaren så kan jag köra helt sequential tändning.
116240980_10158750258078578_6860461364399250697_o.jpg
116240980_10158750258078578_6860461364399250697_o.jpg (245.32 KiB) Visad 6268 gånger
Det krångligaste med det här var IGF signalen som ECU vill ha. 1ZZ coil'sen som jag använder har en IGF signal men den är tyvärr fel för ecu'n.
Så krånglade länge med att skapa rätt signal via arduinon och skicka tillbaka men fick tips om att en transistor krets ger rätt signal och så woops så funka det.

råkat tappa min kamera i backen så har tyvärr bara kunnat ta kort med potatisframkameran. Men ska lösa lite bättre bilder :D

En film på motorn som kör : https://www.youtube.com/watch?v=fKlHVdl ... e=youtu.be
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Inlägg av Ceasar »

Tänkte att jag skulle skriva hur det till slut blev samt nyttig information för någon som skulle vilja göra samma konvertering som jag gjorde.

Så gick då till en 7AFE från en corolla, fick det att funka ganska bra förutom med insuget som krävde den konstiga 3d printen för att få fast spjällhuset.
Största problemen var dock att läsa tändningen min arduino lösning funkade bra när jag till slut fick löst IGF signalen som ECU behövde.
Dock fick jag lite problem på för höga rpm, gissar på att jag inte hade bra nog felhantering för snabb information.

Kom dock över en annan 7AFE motor som jag fick från en Avensis 99. Dessa kallas lean burn och var sista iterationen av A motorerna.
Den hade ett flertal saker som verkligen tilltalade mig för ju RWD konverteringen.

Så första fördelen är att den har vevpositions sensor även med då en kam positions sensor.
Orignal ECU kan då både köra rent på Coil on plugs men det gör även att det finns mer utrymme mot brandväggen som har varit en väldigt stor huvudvärkt för 4AFE/7AFE i RWD konfiguration.

Andra fördelen var att den har ett insug som var lättare att svetsa om för att få spjällhuset framåt, bonus till detta var även att den har vakuum aktiverad spjäll i insugen som ökar vrid på lägre varv.

Nu var jag dumstridig nog att få hela det här att funka med original ECU vilket var ett litet helvete då även den motor kom med lite nyare teknik i form av immobilizer. Hade inte nyckeln som var hårdkodad till ECU så blev att köpa in ny nyckel+immobilizer+ecu för att få det att funka. Limmade sedan ihop nyckel och immobilizer.

Hade jag gjort om det hade jag gått på en stand alone ECU direkt, då vr sensorerna samt näst intill allt man behöver finns på plats så skulle detta både varit billigare och lättare.

Körde först med 1nz-fe coil on plugs coil on plugs och funkar klockrent, tyvärr är de precis lite för stora för hålen så sandpapprade ner dem lite.
Fick dock misständning på en så bytt tillbaka till original som funkar bra de med.

Passade även på att svetsa om ett eget "unequal length " genrör som jag spenderade på tok för lång tid för att räkna ut för att få bra scavanging effekt på det, men blev ganska bra till slut!
358340874_792639215678233_2516163156604284192_n.jpg
358340874_792639215678233_2516163156604284192_n.jpg (269.3 KiB) Visad 1975 gånger
359608588_6628505743861285_3263218125553531361_n.jpg
359608588_6628505743861285_3263218125553531361_n.jpg (294.71 KiB) Visad 1975 gånger
Skriv svar