Sida 3 av 5

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 19 feb 2019, 21:29:26
av Swecap
Bra där, kämpa på bara :clap:

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: sön 24 mar 2019, 19:23:43
av Ceasar
Så har nu suttit i en vecka och försökt få ihop elen till bilen men går inte så bra. Är verkligen min grej att läsa elscheman har jag insett :shock:

Men hittat några bra sidor jag försök följa och tror jag fått till det mesta. Är dock en kontakt jag är väldigt osäker på...
elscheman:
http://bgbonline.celicatech.com/90ewd/E ... (4AFE).pdf
1990CorollaFWD.pdf
(781.91 KiB) Nerladdad 369 gånger
Så här är mina kontakter och är 1 och 4 an jag har problem med.
54436109_2318422508480246_846387463898267648_n.jpg
54436109_2318422508480246_846387463898267648_n.jpg (89.87 KiB) Visad 10151 gånger
På 4an så är det lite mer kablar, de flesta gick till instrumentpanelen med typ vattentemp,oljtemp.
MEN Svart-gul, röd-blå och röd-svart är jag väldigt osäker på och hittar inte i elschemat...
Även brun, två svarta kablar är med, gissar på att dessa är jord enbart?
55437888_465723607301119_7169798712070242304_n.jpg
55437888_465723607301119_7169798712070242304_n.jpg (143.55 KiB) Visad 10151 gånger
På 1an så har jag lokaliserat jord och då röd-svart orange-svart till ett relä som ger ström vid tändning. Detta ska då ge mitt spole/tändning och bränsleinsprut el.
MEN den svartvita har jag ingen aning om vad den är eller ska göras med?
55448397_420128205422005_6438473366197239808_n.jpg
55448397_420128205422005_6438473366197239808_n.jpg (231.85 KiB) Visad 10151 gånger
Vore underbart att få lite input här. slitit mitt hår i 2 dagar nu över detta... :roll:

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 26 mar 2019, 08:23:34
av dantiberg
jag ska se över ritningarna och se om jag kan hjälpa dig. vart i landet bor du föresten?

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 26 mar 2019, 10:15:20
av Ceasar
Vore guld!

Blev lite frustrerad igår och rev ut all el jag hade monterat på motorn och tagit bort alla skydd så jag kan följa varje kabel.
Hittade röd-blå och röd-svart vilket gick till gamla växellådan så tog bort dem.

Här är rätt ECU tror jag.
toyota_4afe_ecu_pinout.gif
toyota_4afe_ecu_pinout.gif (22.25 KiB) Visad 10129 gånger
Första kabeln som fanns i kupen har jag dragit såhär:

Hur jag hade tänkt att koppla det nu är
+B1, +B har jag kört till min gamla tändspolskabel vilket då ger ström på tändning.
W - använder ej
Batt - direkt till batteri och ström permanent
ED - använder ej
FC - Går till (OCR) open circuit relay
AC1 - använder ej
ELS1 - finns inte kabel
SPD - känns som jag borde använde denna men har mekanisk hastighetsmätare vajer så ej inkopplad för min del.
ACT - finns inte kabel
TE2 - finns inte kabel
TE1, VF går in till diagnostic port.

För OCR
Vit-svart - lite osäker om denna är rätt men dragit den till tändspolekabeln med.
Röd-vit - dragit till tändspolekabeln med.
Blå- går till min externa bränslepump som +
Grön kommer från ECU- FC då.
Sv100467.jpg
Sv100467.jpg (57.25 KiB) Visad 10129 gånger
Ska gå igenom stora kontakten ikväll, Blir det NSW som kommer vara det som "startar" min ECU eller vilken kabel är det som gör det?

Jag bor i Luleå så är lite off! :(

Men glad för all hjälp jag kan få, så jobbigt att vara så nära och inte få igång den!

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 02 apr 2019, 18:30:27
av Ceasar
får fortfarande inte till elen, någon som har någon ide på vad det kan vara?

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: ons 03 apr 2019, 07:32:36
av dantiberg
jag blir inte riktigt klok på det tyvärr.
Måste väl vara någon här inne som bor i närheten kan man tycka? :)

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: lör 27 apr 2019, 14:50:25
av Ceasar
Gick igenom all el åter igen och hittade två misstänksamma saker det ena var ett halvt kabelbrott i IGT kabel till motorn samt en konstig jordning till G- kabel till fördelaren, är dessa som har spökat så att den inte har gått att starta. Så bytte de kablarna och fick ett litet puff och insåg att motorn även tände på avgascykeln. Roterade fördelaren 180 grader och bilen startade!

Kändes ganska orealistiskt vid det här läget men glad blev jag.
https://youtu.be/OkThKrhJtwA
Lite halvkass video men märkte att den läckte i både grenrörsflänsen (måste ha slagit sig av svetsningen) Men även läckage i insuget då den gick lite konstigt.

Detta visade sig väldigt mycket mer sen då min "hårdlödning" lossade helt vilket förklarar tjuvluften...
58373245_2391899797489376_7708341397140537344_n.jpg
58373245_2391899797489376_7708341397140537344_n.jpg (206.22 KiB) Visad 9984 gånger
Men nu behöver jag bara hitta någon som kan svetsa insuget på riktigt så bör allting vara funktionellt!
Känns som ett litet problem nu när det faktiskt visade sig funka med att köra fördelaren baklänges. :D :D

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: lör 27 apr 2019, 19:42:23
av Glenn
:thumbup:

Hade du lödit insuget med typ techno-weld ? det brukar faktiskt hålla väldigt bra om man har varit noga med att skrapa i smältan.

Men det klart det är bättre att TIG'a

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: sön 28 apr 2019, 01:05:51
av Dale
Ser ut som någon lagat med plastig padding (is fantastik) :-/

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: sön 28 apr 2019, 19:34:00
av Ceasar
Haha jaa det va inte en vacker lödning. Körde på något som hette Alutite gissar på att det är samma sak-ish?
Men tror inte vi fick upp godset i rätt temperatur då vi hade en ganska liten blåslampa.

Men löst en som ska svetsa så det blir gjort på riktigt den här gången! :D
Så hoppas jag att den går lite jämnare!