Sida 4 av 5

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: mån 29 apr 2019, 11:01:11
av Glenn
Ja alutite är samma sak med annat märke på.

Jag har gjort tester och böjt lödna alubitar som gått av brevid själva fogen, men precis som du säger är det väldigt svårt med stora saker då man inte får upp värmen ordentligt, man måste nästan förvärma godset rejält och linda in i asbestfiltar (jaja, det är inte asbest i dom numera men sådana där man har när man svetsar)

Blir nog bra när det är tigat :)

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 04 jun 2019, 22:55:46
av Ceasar
Så efter många om och men så är hon nu igång och verkar vara körbar!
Känner en ganska markant skillnad på kraft i kärran vilket är skoj men har ändå inte kört hårt än.

Märker dock att den går lite väl högt på tomgång och hittar inget läckage med motorstarter, vad mer kan ge en för hög tomgång? Har kylarvatten till termostaten i insuget som styr lite av det hela men verkar inte vara den som är problemet.

Har även att om jag rullar på tomgång så klickar/klonkar det lite när den går från motorbroms till gas. Är antagligen inget farligt men man blir ju vaksam på alla ljud så något som vet vad det skulle kunna vara?

Ska uppdatera med lite bilder imorgon! :D

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 25 jun 2019, 15:14:22
av Ceasar
Så nu verkar det mesta funka bra, har kört bilen från Luleå till Göteborg och motormässigt verkar den prima förutom IAC termostaten som ibland väljer att tro att bilen är lite kall och höjer varvtalet.

Det jag dock insåg på min lilla roadtrip är att bilen skakar i hastigheter över 100 från bakvagnen. Skakar mer om jag gasar och lite mindre vid jämn gas men nästan inget vid gasavsläpp.

Jag gissar att detta kan vara att kardanen är i obalans då jag bytta ut den främre delen till den med rätt spline? Men va och kände lite på resten av drivlinan och verkar ha ett väldigt stort glapp i diffen, kan vrida kardanen 5-8 mm mellan ingrepp. Samt läste att dåligt hjullager bak kan ge dissa vibrationer.

Så vad tror ni det kan vara? samt är diffen rökt? :shock:

Om inte annat så gav jag den lite kärlek och bilen är nu inte längre ljusgul utan beige :D Samt lyckades hitta ett set gamla Shelby fälgar som jag fått på nu vilket passar bilens karaktär lite mer.
65098662_390015004968939_5916722603094966272_n.jpg
65098662_390015004968939_5916722603094966272_n.jpg (520.93 KiB) Visad 10555 gånger
64997930_2498681957030377_7508162308732878848_n.jpg
64997930_2498681957030377_7508162308732878848_n.jpg (405.59 KiB) Visad 10555 gånger
Motormässigt har jag endel städande kvar att göra, Snygga upp kabeldragningar nu när jag är säker på att den funkar och lite sånt.
Det 3D printade fästet verkar konstigt nog hålla riktigt bra än så länge. :shock:

Samt min bränslepump låter nästan mer än motorn, finns det något bra sätt att få den lite tystare? :lol:
65228888_2344977775742892_6208288506683326464_n.jpg
65228888_2344977775742892_6208288506683326464_n.jpg (282.54 KiB) Visad 10555 gånger

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: mån 01 jul 2019, 19:39:41
av Swecap
Vad skumt att se den motorn på den ledden, men älskar att de blev gjort å funkar. Man ska bara göra det man vill.

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tor 04 jul 2019, 14:23:56
av Ceasar
Haha jaa den va ju verkligen inte bygg att sitta på det hållet så förstår ändå varför folk har undvikit det här motorbytet...
Men till slut gick det och tänkte väl att den här byggtråden kanske kan spara någon lite huvudvärk :D

--------------------------------------------------
Såå i jakt på vibrationerna jag har haft så rev jag ner kardanaxeln och bytte centeringslageret som va riktigt slitet.
65867451_423308838518780_540564635414167552_n.jpg
65867451_423308838518780_540564635414167552_n.jpg (106.99 KiB) Visad 10460 gånger
65820493_901921433503611_112951317692940288_n.jpg
65820493_901921433503611_112951317692940288_n.jpg (211.54 KiB) Visad 10460 gånger
Och tänkte då jag ändå är på jakt på vibrationer i bakändan så va jag lite osäker på diffen/bakre hjullager så en bil som sått i 9 år kan göra konstiga saker med lager.
65936703_484827445702103_7847227196245540864_n.jpg
65936703_484827445702103_7847227196245540864_n.jpg (152.74 KiB) Visad 10460 gånger
Så efter lite strul så fick jag ut diffen och backlashet och allt annat verkade tight och fint, inga synliga slitage förutom att slitagepunkten va mer mot ytterbanan än inre men ändå godtagbart!
Hjullagren va med fina.
Jobbigt att göra men ändå skönt att kika igenom det för att utesluta + lite ny olja! :D

Väl monterat såå vibrerar det fortfarande, inte lika illa men ändå.

Såå mina två kvarstående alternativ är att axeln är i obalans vilket är väldigt rimligt då jag tog den främre delen av axeln från en annan och de balanserar i par?

Kom även och tänka på "pinionvinklen" mot växellådan, om de inte stämmer överens kan man väl också få vibrationer?
Och då motor sitter annorlunda så känns det också mycket rimligt att det kan vara felet...

Så är väl bara att fortsätta leta :roll:

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: lör 06 jul 2019, 12:28:08
av Glenn
Jag skulle helt klart ha gissat på kardanen, frågan är om nån firma som sysslar med sånt kan balansera en tvådelad axel ? troligen antar jag..

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: fre 02 aug 2019, 11:16:55
av Ceasar
Tog lite tid att hitta vart man kunde balansera en tvådelad men nu är det gjort iallafall. blev helt klart bättre med pulserande men är fortfarande kvar lite så måste vara motorvinkel/pinonvinkel som ger ett för stort fel då jag inte la så mycket tanke på detta när jag byggde mina motorfästen.

Men nu när det är lite mindre pulserande så hör jag diffen mycket mycket tydligare och blev nästan lite rädd hur mycket den låter.
Är lite vinande på gas och när man släpper gasen men när man ligger på jämn fart så låter det lite som kugghjulen inte meshar :shock:
När jag hade den still upp i luften och roterade däcken för hand så hörde men ett klickande/kugghjul som meshade ganska tydligt.

Hade ju dock ute diffen och såg fin ut med slitaget på pinion och ring allt kändes tight och inte så mycket spel så förstår inte riktigt.
börjar fundera på om det är mitt spindelsett som är dåligt kanske?

Men ska bila upp till Luleå snart så får väl se hur långt jag kommer :?

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tor 08 aug 2019, 17:11:02
av Ceasar
Så tog mig ända till Luleå!
Men i väntan på nya kardanknutar och hjullager för att fortsätta jakten på vibrationerna så har jag kommit över ett par bmw e30 lampor. Nu kanske det här är väldigt känsligt område att förstöra en Toyota med andra bildelar? jag för min del bryr mig inte så värst. :silent:

Alltid tyckt att runda lampor är snygga på äldre bilar och tex sett den här vilket jag blev väldigt inspirerad av. :clap:
38694425_229969594313657_6992838118080512_n.jpg
38694425_229969594313657_6992838118080512_n.jpg (244.16 KiB) Visad 10216 gånger
Så ska ge mig på att modda ihop ett nytt fäste och grill så det går bra ihop med e30 lamporna. :roll:
68274241_621925118638152_4856706463780831232_n.jpg
68274241_621925118638152_4856706463780831232_n.jpg (87.65 KiB) Visad 10216 gånger

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: tis 17 sep 2019, 18:43:26
av Spiidfriik
Dubbelljus är snyggt (ja, okej, jag är BMW-skadad).
Har du friska däck och balanserade hjul?

Re: Toyota Carina Ta47 Kombi -80 från 3TC till 4AFE RWD

Postat: lör 29 feb 2020, 17:39:56
av Ceasar
Hej igen! nu var det ett tag sen men har nu även lyckas lösa att en 4A-F går att rakställa och fått bilen lagligt igenom reggbesiktigad med den motorn, så nu är bilen laglig!

Fick även väga om bilen vilket var intressant, enligt trafikverket så skulle bilen väga 1160 kg. Nya vikten var med full tank och ganska många kg av verktyg där bak på 1040 kg med en nästan 50/50 viktfördelning men 30 kg + till främre axeln. :shock:

Kan rakt säga att den var mycket krångligare att få i och funka än 4afe'n haha
Det hela börja med att vattenomplaceringen jag svetsa gick i förgasarinsuget så tog tillfället i akt och gjorde en lite mer permanent lösning om omförflyttningen av termostathuset.
87770026_2485131211737339_6145172089662865408_n.jpg
87770026_2485131211737339_6145172089662865408_n.jpg (218.04 KiB) Visad 9432 gånger
87845416_624015448164953_6521661879083859968_n.jpg
87845416_624015448164953_6521661879083859968_n.jpg (338.11 KiB) Visad 9432 gånger
Blev lite mindre benägen på att läcka plus att jag slipper massa rost i kylarvattnet då det gamla va byggt av avgasrör. :roll:

Sen felsökte jag bilen en evighet då den gick fint på tomgång men dog så fort jag la på gas, trodde det var förgasaren så satte på webern från min gamla 3tc vilket komiskt nog hade exakt samma infästning. Uteslöt iallafall förgasaren men problemet låg till min förvåning att fördelaren hade både en vakuum advance men även en centrefugal. Så fick öppna upp fördelaren och limmad centrefugal samt 3d-printade så vakuumen skulle putta åt rätt håll vilket verkar fungera. :?

Så nu är ju bilen laglig i 2 år till så planen nu är att få på insprutet igen samt att jag har beställt en Speeduino, så planen är att fixa tändningen via COP. 8-)