Rav4 XA20 -04

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Nu är det klart! Förarsidans fäste bör få sig ett till lager för att bli slätt men det får jag ta framöver, lång torktid på färgen jag använt. Det blev bra ändå tycker jag! :thumbup:

35BC2D32-A092-4B04-982C-BBB59DA83FD1.jpeg
35BC2D32-A092-4B04-982C-BBB59DA83FD1.jpeg (1.08 MiB) Visad 12201 gånger
AB58AAA2-0AF0-42E2-8861-D597FC959430.jpeg
AB58AAA2-0AF0-42E2-8861-D597FC959430.jpeg (1.22 MiB) Visad 12201 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Bempa »

Ja det vart ju hur bra som helst :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Bempa skrev: ons 30 okt 2019, 07:35:45 Ja det vart ju hur bra som helst :thumbup:
Tackar!
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Lite uppdatering: Jag har monterat ledljus på ”neodynmagnet-fäste”. Blev förvånande bra! 2 x 22w ledlampor som kan riktas utåt sidorna vid behov i skog och terräng. Galet bra tryck! Beställde en originalliknande switch på wish men den passade inge bra, nära men fel färg. Blir en dimljusswitch från skroten istället!

A3BF59A4-537B-439E-996C-D2920C49491B.jpeg
A3BF59A4-537B-439E-996C-D2920C49491B.jpeg (819.41 KiB) Visad 11447 gånger
408C06C3-D24A-4054-85DD-E4355466617B.jpeg
408C06C3-D24A-4054-85DD-E4355466617B.jpeg (901.29 KiB) Visad 11447 gånger
321D243F-5852-4BF7-8320-7AB21B2970DA.jpeg
321D243F-5852-4BF7-8320-7AB21B2970DA.jpeg (981.67 KiB) Visad 11447 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Har även fått hem lite godis, bland annat svensktillverkade fjädrar. Alltid kul och miljömedvetet att få köpa närproducerat! :thumbup:

Skall även byta olja i diff, motor samt bakaxel. Multiremmen vill jag även byta, blir nog en Sverigeresa i sommar på en si sådär 300 mil! Skönt att gå igenom allt!

D6CD66E1-5235-46F5-85D0-14039F37B421.jpeg
D6CD66E1-5235-46F5-85D0-14039F37B421.jpeg (892.55 KiB) Visad 11447 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Glenn »

gummidetaljer är ju alltid bra att ha fräscha.

är dom nya fjädrarna originalspec eller lägre eller hårdare eller vad ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Glenn skrev: ons 18 mar 2020, 20:17:07 gummidetaljer är ju alltid bra att ha fräscha.

är dom nya fjädrarna originalspec eller lägre eller hårdare eller vad ?
De skall vad jag kan få fram vara ca. 1,5cm längre. Borde bli aningen styvare än de som sitter på idag, 15 år och 12000 mil gör ju sitt med grejerna! :D Borde inte ge så mycket men en fjäder är lite defekt kan man säga!
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Nu har jag pysslat lite i bilen!

Tänkte att det skulle vara trevligt att få till lite matt och gubbigt trä i vår fina rav4:a, dessutom hade all ”handtagsdekor” lite märken och repor.

Det blev ett lyft tycker jag, dock mattare och mörkare i verkligheten. Tröttnar man så kan man ju bara dra av folieringen!

Före!
Före!
A9196197-1C2E-4A9C-B9A3-EBAA6F5211BC.jpeg (904.03 KiB) Visad 6790 gånger
Efter!
Efter!
30EBF378-CAC5-48B7-A370-3B719942B876.jpeg (996.97 KiB) Visad 6790 gånger
31103F6A-25A8-4B68-9D68-132003DE943C.jpeg
31103F6A-25A8-4B68-9D68-132003DE943C.jpeg (1.11 MiB) Visad 6790 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Overboost »

Har även hittat originalfälgar i mycket bra skick, notera även ”takkorgen” för min och grabbens kanadensare!

942EDED7-C587-4E8F-8786-EEFADEB552F2.jpeg
942EDED7-C587-4E8F-8786-EEFADEB552F2.jpeg (1.23 MiB) Visad 6789 gånger
FCC5F433-92ED-4C4E-B0A2-CC116C1ECB13.jpeg
FCC5F433-92ED-4C4E-B0A2-CC116C1ECB13.jpeg (1.79 MiB) Visad 6789 gånger
CFDC4877-7B07-4426-9FC8-7660F56B1FA6.jpeg
CFDC4877-7B07-4426-9FC8-7660F56B1FA6.jpeg (1.26 MiB) Visad 6789 gånger
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 XA20 -04

Inlägg av Micke2 »

Snyggt! Riktigt snyggt!

Fan, jag saknar Rav4 2002'an vi hade i många problemfria år.
Så smidig och lättlastad.
Lite kreativt lastande så rymdes såväl barnvagnen som en massa shoppingkassar vid köpcentrumen även när baksätet var längst bak.

Stolsfästena och tankluckespaken fick jag också måla om redan när bilen var ca 6år gammal.
Men sedan höll dom sig.

Snyggt med foileringen! Speciellt vid växelspaken var våran lite tråkig, och jag tordes inte måla den plasten utifall det blivit än värre.

Erfarenhetstips:

Jag fick beröm för bakre länkarmarna på bilprovningen. Jag rostskyddade hela bilen under, och bakre länkarmarna innuti och utanpå redan när bilen var ganska ny. Förefaller alltså vara en sjuka med just länkarmarna, för annars skulle jag inte fått dom kommentarerna flera år i rad. Är dom friska på din, så rostskydda dom!
Dom ska visst vara både dyra nya och svåra att få tag i begagnade.

Tips 2.
Lossa plastskyddet för tankröret i vänster bakre hjulhus och se över tankpåfyllningsrörets roststatus. Så lätt att rostskydda dom i tid, istället för att byta när det läcker och kanske få skit i tanken också.
Jag missade det röret när jag rostskyddade under, men upptäckte det i grevens tid, så att säga.
Skriv svar