Sida 1 av 1

Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Postat: tor 19 sep 2019, 09:55:41
av Jo R
Hej
Har köpt en Caldina/Celica motor i USA för att plocka in i min GTS-99. Är det nån som vet något om motorerna? Startspärr? elscheman etc

Häsningar/J R, Uppsala

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Postat: tor 19 sep 2019, 13:46:34
av Glenn
Är det en SW20 alltså ? 1999 fanns väl både SW20 och SW30, men den senare har ju ZZ-motor, SW20 har S-motor.

Vilken generation/årsmodell av motorn är det isåfall ? startspärr kom väl just där i krokarna även för S-motorn vill jag minnas.. har du komplett system med box ?

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Postat: tor 19 sep 2019, 15:05:21
av Jo R
Hej

Det är en av de allra sista SW20 och möjligen med startspärr i original. Import från Tyskland. Sen har jag bytt motor (turbo) och box till grejor utan startspärr. Nu har jag köpt motor och box via USA från Japan och frågan då är ju om det satt startspärr i den bilen motorn togs ifrån. Ställde frågan om startspärr till skroten i USA (efter köpet så dom hade inget skäl att ljuga) som inte trodde det fanns startspärr. Sen får jag svar från en Nyazeeländare som säger att gen 4 inte hade spärr, men spärr däremot gen 5. Innan jag ger upp OEM boxen skulle det vara bra att veta säkert. Känner du till någon gen 5 i Sverige/Norden? Den fanns nog aldrig i mr2, men kanske i Celica.

Hälsningar/Jo r
PS Tycker jag kommer i håg dig (Glenn) från tidigare kommunikation. DS

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Postat: tor 19 sep 2019, 20:41:20
av Glenn
jag har för mej att om man köper en motor från caldina GT-four så är det svårt att få igång den delvis just pga startspärr, och man vill ju helst inte nedgradera till äldre insprutning heller osv.

Finns eller fansn ju nån här som kör en sån caldina, och jag TROR nån höll på med en nyare 3S-GE också ? (typ blacktop eller redtop)

Re: Motorbyte Gen 5 ien mr2 -99

Postat: fre 20 sep 2019, 17:47:45
av Jo R
Ok, då får jag försöka ett par amerikanska firmor som kan avkoda eller alternativt kolla (försöka) om den startspärrfunktionen som finns i bilen kan användas. Då jag bytte motorn hittade jag två stycken anslutningar i ECU-kontakten som inte fanns i schemat. Har för mig att den ena hade en konstant spänning på några volt medan den andra var en pulsad signal med samma spänning. Vet du nån som kan något om startspärrar?

/Jo