Total garage makeover - part 2

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Total garage makeover - part 2

Inlägg av Mr Dezent »

För två år tillbaka gjorde jag, tillsammans med några vänner, en makeover av mitt garage i vår gamla kåk.
Mycket har hänt sedan dess. Bland annat så har vi flyttat och jag har fått ett helt nytt garage.
Men som det ser ut ...
Jag vet inte vad planen är, annat än att här ska fräschas upp.
Om det blir lika seriöst som mitt föregående garage är för tidigt att säga, för det projektet blev mer allvarligt än det från första början var tänkt att bli ...

Resumé, för den som inte hängde med på förra garage-makeovern.
Innan:
Bild

Efter:
Bild

Denna gången ser mina förutsättningar ut så här:
Bild

Bild

Bild

Bild

Tidigare husägare har haft dille på att hänga upp verktyg på spikar. Gissa hur många gånger jag svurit när jag rivit mig på dem! Skiten SKA väck, den saken är klar.
Notera att det finns vedspis i garaget! Gött när kylan gör sig påmind!

Tidsplan för detta? Who knows.
Målsättning? Pjae ... Att det inte ska se värre ut än nu i alla fall.
Budget? Så billigt som möjligt, då det finns mycket annat roligare att lägga pengarna på ...

Att bli fortsättad ...
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Mr Dezent »

Idag började jag riva ut lite prylar.
En granne kikade förbi och han rev sig bara i skallen vid åsynen av alla brädor med spikar precis överallt.
Han såg fram mot att se det färdiga resultatet.
Vågade knappt ens säga att jag arbetar planlöst och närmast impulsivt, för jag vet inte ens själv hur det färdiga resultatet kommer att se ut.

Bild
Brädor, brädor, brädor ...

Bild
Bild
Tog mig tid att rycka ut alla spik också. Gött med värme när man jobbar ju, och bättre ved än de snustorra brädorna (givetvis ej impregnerade då) lär vara svårt att finna!
Det tar litet tag innan värmen kommer igång, men när elden väl tagit sig, då jäklar!

Bild
Längst in i garget finns ett litet extra utrymme. Då jag är i behov av att använda garaget under samma tid som jag renoverar det så blir det till att göra en tillfällig lösning i denna del, så att man får fri yta på den yta där bilen ska stå och följaktligen kan koncentrera sig på den ytan först.
Sedan får man göra en rockad och göra iordning bakre delen av garaget när främre yta är klar.
Men så här såg det ut när jag rensat upp det värsta.

Bild
Och här har samma hylla som tog upp plats bredvid bilen ersatt det bord som tidigare satt här ...
Blev väl sådär får jag väl säga. Bilderna ger även intryck av att slutresultatet blev rörigare än innan, men så är givetvis inte fallet.
Dessvärre måste flera andra prylar förvaras här som jag helst av allt hade velat ha någon annanstans.
Men bara lugn, detta är inte slutresultatet ... Det ska bli ordning och reda här också.

Bild
Dagens skörd av skruvar och spikar ...
Bara lite sneda och endast blygsamt odugliga att återanvända framöver.
Säljes för en räkmacka om du råkar ha en liggandes.

Bild
Här har jag ännu inte hunnit flytta hyllan till högerväggen. Bra jämförelse mot hur det såg ut när jag var färdig för idag ...

Bild
Då såg det istället ut så här. Det är redan en jäkla stor skillnad och jag vann mycket värdefull golvyta!
Tog ett jäkla tag att rensa undan allt skit faktiskt ...
Arbetet fortsätter, men nu ger jag upp för idag.
Avslutar dagen med en god wiskey!

Att bli fortsättad ...
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Iceman07 »

blir fint de! ;)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av cheetah1 »

Fast det är egentligen inte tillåtet att ha en kamin i ett garage...
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Mr Dezent »

Cheetah1:
Jag lutar mig mot att garaget är byggt så ...
Och numer är man riktig bonné ... Anything goes ute på wishan ...
;)
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av cheetah1 »

Riktigt fina begagnade gjutjärnskaminer kan man få tag på i hemmatrakterna för under 5 papp, tänkte jag skulle haft en sån i garaget. Men tji, se, det fick man inte ha.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Henrik »

Jag förstår inte problemet? Det är inte garaget det är fel på. Köp en annan bil och ställ in så ska du se att den felande länken hittats:P
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Jonex »

cheetah1 skrev:Riktigt fina begagnade gjutjärnskaminer kan man få tag på i hemmatrakterna för under 5 papp, tänkte jag skulle haft en sån i garaget. Men tji, se, det fick man inte ha.
Det får man visst det men då gäller samma regler som för industrier, anvisad brandsäkerplats för brandfarliga vätskor och material samt att väggar och tak måste vara brandklassade.
När det gäller kemiska saker tror jag det räcker med ett plåtskåp/kemiskåp. Dubbel gips på alla väggar och i taket
men det förutsätter naturligtvis att det inte är spånisolering, då får man byta allt det mot stenull/mineralull och då blir det inte värt det. Är garaget ihopbyggt med villan så ska det vara branddörr ( enligt nya regler ), begagnad duger om den är godkänd. Går att läsa massvis om det här på Boverket.

Nog om det ;) Kul att Mr Dezent drar igång ett projekt igen, kom ihåg att jag följde ditt förra med stort intresse.
Ser att mannen som bodde där innan hade dille på trä också, till och med träpanel i taket.. kanske ska skippa garagebygget och bygga hemma-pub istället ? OSB-skivorna är ju perfekta att skruva i och ganska snygga också.

Vad har du för planer nudå ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av Mr Dezent »

Intressant detta med vedugn i garaget ... Har inte tänkt på att det kanske inte är lagligt, men det verkar ju rätt rimligt med hänsyn till att man förvarar en hel del brandfarligt där.
Vet inte när garaget byggdes faktiskt ... Rätt stor byggnad, som en mindre villa skulle man kunna säga.
Den rymmer även en fullt inredd (fullt inredd som med egen toa (wc och tvättställ) samt eget kök) gäststuga och ett drygt 10-15 kvm isolerad inomhusyta för vår jycke, med hundlucka ut mot utomhushundgård under tak.
Hela garagebyggnaden är nog på nära 100-120 kvm i alla fall, men ytan för bilen utgör nog inte mer än 40 kvadratmeter eller något sådant ...
Men framöver ska det byggas ett till garage på tomtmarken. Siktar då på någonstans mellan 100-130 kvm garage, och då enbart garage och inget annat.
Skönt med utrymmen!

Har inte hänt ett smack sedan sist. Hinner inte hur jag än vrider och vänder på dygnets timmar.
Men nu har jag i alla fall fixat lite takfärg. Alltid en början ... Börjar förhoppningsvis att förbereda för målning imorgon.
Har även filat lite på hur jag vill att garaget ska se ut i slutändan också, och visionen i skallen ser åtminstone lovande ut.

Men vision och verklighet har en förmåga att aldrig stämma överens, så vi får se ...
Dessutom har jag säkert svävat ut lite väl mycket i min vision, mot vad som kanske är värt att genomföra i verkligheten.
Kanske ...

Att bli fortsättad ...
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Total garage makeover - part 2

Inlägg av cheetah1 »

Citat från boverkets byggregler:
5:462 Garage
Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Skriv svar