Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av behr »

Tack tack magnus, kul att se din lilla räser med :)

Jag har en elektisk servopump från en gen2 MR2a. Jag skickar bara in 12V från ett kraftigt relä som styrs från en brytare. Till eller från bara. När man inte belastar den drar den knappt någon ström. Tror jag mätte 5A eller något sånt när man kör rakt. När man belastar, framförallt stillastående drar den grymmt med ström. Den är avsäkrad 60A (som original) och den behöver riktigt feta kablar (10-16mm2 om dom är långa). Tog generatorn från samma MR2a för den hade en annan remskiva och rembredd (med celicans remskiva hamnar inte generatorn mitt för så att säga). Tror vissa Mr2or har krafigare generator, vet inte om den jag tog hade det...

Styrkänslan är nästan den samma tycker jag. Det enda jag märkte är att den är lite lättare att styra när man kör än original. Kanske lite svagare när man styr och bilen står helt still (då jobbar pumpen stenhårt).
Vill man krångla till det kan man sätta några feta motstånd som minskar pumpens effekt över en viss hastighet via en signal från sprutet...


Bilen klarade superstage utan några större problem. Det enda som gick åt skogen var mina bromsskivor. På tredje varvet tog bromsarna slut och jag hamnade nästan i gräset. Det visade sig att skivorna hade typ "smält", skivorna är grovt repade och helt ojämna. Piratskivorna tålde helt klart inte temperaturen som dom fräsiga wilwood beläggen tålde... Så nu måste jag fixa några bättre skivor. Lutar åt wilwood skivor med specialtillverkade nav i aluminium. Ska fixa några bilder på broms-massakern när jag fått liv i min bildserver...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Gt-4 »

haank skrev:tips där om styrservo mikael.
Vet inte hur man styr men vet att en elstyrservo från s40 typ 00-04 är rätt vanlig att använda när man bygger om, sett endel rallycross bilar med den + att då får man en 10 år nyare pump än en mr2 pump.
Gamla S40/V40 har vanlig servo pump men S40N/V50 har elektrisk pump.
Även 440 diesel har elektrisk pump men då blir den rätt gammal.
Sen så finns den ju en del som har en elmotor direkt i rattstången också.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av Henrik »

behr skrev: Ska fixa några bilder på broms-massakern när jag fått liv i min bildserver...
Du vet att det bryter mot forumreglerna att lova sånt utan att hålla det?
Uppdatering och fixa bilderna i tråden, tack!
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Inlägg av haank »

Nu är tiden inne för att vakna till liv igen, snart ny race sässong ju.

Hur lyckad blev individuella avgastempmätningarna med "våra" insug? Verkar cylindrarna ligga skapligt nära varandra eller hur gick de?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar