Neo projekt (Gt4 st165)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

Jahopp då var de dags för en projekt tråd då man *äntligen* fått tag i ett tillfälligt ställe o va på :twisted:
Dock detta är ett långsamt pågående projekt pga arbetslöshet just nu så de klirrar inte lika mycket i kassan längre ;)
Men stressa ska man aldrig göra endå lika bra o ta sin tid o få allt som man vill ha de.

Planeringar inför helgen :

Märka upp alla slangar kablar med mera o ur med motorn (Avklarat)
I med den renoverade motorn (Pågående)
Rostlagning golvet ( )
Få liv i kärran ( )

Framtidsplaner :

Nya bromsar ( )
Spridare ( )
piggyback ( )
Downpipe 3" ( )
Ex Grenrör ( )
Avgas 3" ( )

Uppdaterar med mer eftersom.

Lite pics på den renoverade pjäsen :

Bild

Bild

Bild

Bild


Mera bilder kommer :twisted:
Senast redigerad av NetNeoN den lör 14 nov 2009, 14:28:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

Sådär nu har man fått ut gamla motorn , Tog lite tid när man inte gjort de förut jösses :roll:
Gick endå ganska bra förutom att klåparen innan gjort massa knasiga lösningar på allt , Med stor förvåning när man drog ut dom inre drivknutarna så på en sida saknas de kulor :?: Wtf *hur fan ska man få tag i sånna* blir vell o leta upp en inre knut nånstans som man kan ta kulorna ifrån.....

Glömde självklart kameran så bilder kommer senare :cry:


Nu e man skitslut blir o ta sig lite té o duscha sen sova :lol:
Imorgon blir de o försöka sätta i den nyrenoverade motorn :twisted:
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av Iceman07 »

gköm inte kameran ;) kul o se en st165 te.. :)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

Nej då skall jag inte göra :D
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

Sådär imorgon kommer de upp massa nya bilder , Men fy vilket jucklande med växellådan de va som *tror de va larco sade* plötsligt så händer de :lol: hahaha
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av mortil »

ah den va sådär rolig på 165an också.. mycke svordommar blev de när ja monterade ihop min :D
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

hahaha precis samma här mycket fula ord innan man fick den på plats :twisted:
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av Jonex »

Jaha du, ännu en St165, trevligt ! Ser ut som att vi ligger ganska lika i processen med nya motorn men jag är nästan säker på att du kommer till uppstart före mig.
Jag hade tydligen tur med min låda för när jag väl kom på att sprängskyddet undertill skulle bort så trilla lådan bort av sig själv men det blir säkerligen inte lika kul att få dit den igen.

Kämpa på , vi är ett gäng som skruvar St165 nu så vi kan tipsa varandra om knep och trixx.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av mortil »

NetNeoN skrev:hahaha precis samma här mycket fula ord innan man fick den på plats :twisted:
MASSOR med fula ord :D vi kom iaf på att de va rätt smidigt att hänga både motor och växellåda i varsin motorlyft och sen linjera dom med varandra och skjuta ihop dom . de kan ja säga gick fruktansvärt bra när vi väl kom på den idén :D

va blir de för smaskens i bilen annars då ?
Användarens profilbild
NetNeoN
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 30 maj 2009, 12:49:11
Bilmodell: Gt4 (ST165)
Årsmodell: 1988
PostOrt: västervik

Re: Neo projekt (Gt4 st165)

Inlägg av NetNeoN »

Hahah jo precis :P . Vi hadde tillgång till truck så de underlättade lite , vi ställde motorn på sidan i sen hissa ner växellådan rakt på med lite hjälp för hand så den kom på plats de gick smidigt :twisted:

De som e gjort med motorn är honing av cylindrar nya packningar st 205 topplockspackning. Nya vev och ramlager
ct26 (supraturbon) , slipade ventiler, arp topplocksbultar , st185 stakar och kolvar från gen 2. nya kolvringar,
lite vassare kammar från gti.

Blir o byta spridare o bensin pump vid ett senare tillfälle så man kan ladda lite utan att spridarna bottnar :lol:
Men får bli efter man kört ett tag på original ladd o fått allt o funka fint , Mycket kvar med slangar o sladdar innan uppstart dock och iom att de är min första motor jag plockat ur o pillat med kan de ta ett tag , just nu är man helt lost för mycket slangar o sladdar så man virrar en hel del faktiskt :roll:
Skriv svar