Ser riktigt bra ut! Inte mycket kvar nu.
...och det ska synas när man har svetsat själv!
Pranksters 165'a
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Pranksters 165'a
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Nu ni jävlar! Gissa vem som vaknat och hittat ork för en "liten" uppdatering!
Byggt färdigt det mesta och startat liket. Hade lite problem me uppstarten då jag inte hade nån gnista.. efter ett par kvällars felsök så visade det sig att det inte var så märkvärdigt, utan bara att nått jeffla geni lackat allting så snyggt, inklusive igniter'n vilket måste vara en av få saker toyota valt att chassi jorda direkt.....
Men när det väl var åtgärdat så startade eländet på första försöket o gick till råga på allt elände bra!
Så efter det så var det ju "bara" att svetsa ihop baljorna bak (kan ju inte se ut hur som helst ju) o fixa o dona lite. Stoppade ihop hela inredningen o gjorde iordning allt. Tätade dom 2 kylvätskeläckagen jag hade (behöver inte gå in närmre på hur, de ä gjort iaf!) o göra färdigt för ett besök hos svensk bilprovning. Avgasvärdena löstes med en [ta da!] supra katalysator från nån gammal mk3'a. Liten o rätt smidig att passa in mitt under bilen. Så en arbetskompis var förbi bilprovningen i måndags (jag har semester, så de så!). Måndag kväll svetsa jag ihop bakvagnsinfästningen vä. bak. Tisdag förmidda var jag o ombesiktiga så nu är bilen helt laglig.
Åker fortfarande me katen monterad o enbart 0.5 i ladd, se så skiten funkar innan vi vrider på glädjekranen. Men känns jäkligt rapp o pigg redan nu, vart bra med saab agget, laddar så tidigt som jag vill!
Har även tillfälligt kastat in stora baslådan o lite slutsteg o skit, vet att det är hädelse i en sån här super-duper-mega-rally-sportbil men jag är skadad. Gillar bra ljud, farsan som har tvingat in dom generna i mig. Så de montaget ska iaf snyggas till när tid finns. Sen var de även bilträff o cruising här i karlskoga igår, lördag, o de kräver ju sina grejjer
Sen ska de även monteras huvscoop (blir lite väl varmt kring motorn nu) o fixas o donas me lite pryttlar men de kommer senare.
Ska även fixa till en liten fotosession senare, med en ren bil. men tills dess får ni hålla till godo me dessa godbitar:
Apropå de, nån mer än jag som upptäckt att biltemas svarta värmefräg (600graders) blir vit/grå på grenrör o turbo (se nedan)? ugnsbaka innan o allting.. suspekt. kanske är varmare än så där? vem vet, man kanske skulle haft kvar vattenkylningen av agget oxå
Byggt färdigt det mesta och startat liket. Hade lite problem me uppstarten då jag inte hade nån gnista.. efter ett par kvällars felsök så visade det sig att det inte var så märkvärdigt, utan bara att nått jeffla geni lackat allting så snyggt, inklusive igniter'n vilket måste vara en av få saker toyota valt att chassi jorda direkt.....
Men när det väl var åtgärdat så startade eländet på första försöket o gick till råga på allt elände bra!
Så efter det så var det ju "bara" att svetsa ihop baljorna bak (kan ju inte se ut hur som helst ju) o fixa o dona lite. Stoppade ihop hela inredningen o gjorde iordning allt. Tätade dom 2 kylvätskeläckagen jag hade (behöver inte gå in närmre på hur, de ä gjort iaf!) o göra färdigt för ett besök hos svensk bilprovning. Avgasvärdena löstes med en [ta da!] supra katalysator från nån gammal mk3'a. Liten o rätt smidig att passa in mitt under bilen. Så en arbetskompis var förbi bilprovningen i måndags (jag har semester, så de så!). Måndag kväll svetsa jag ihop bakvagnsinfästningen vä. bak. Tisdag förmidda var jag o ombesiktiga så nu är bilen helt laglig.
Åker fortfarande me katen monterad o enbart 0.5 i ladd, se så skiten funkar innan vi vrider på glädjekranen. Men känns jäkligt rapp o pigg redan nu, vart bra med saab agget, laddar så tidigt som jag vill!
Har även tillfälligt kastat in stora baslådan o lite slutsteg o skit, vet att det är hädelse i en sån här super-duper-mega-rally-sportbil men jag är skadad. Gillar bra ljud, farsan som har tvingat in dom generna i mig. Så de montaget ska iaf snyggas till när tid finns. Sen var de även bilträff o cruising här i karlskoga igår, lördag, o de kräver ju sina grejjer
Sen ska de även monteras huvscoop (blir lite väl varmt kring motorn nu) o fixas o donas me lite pryttlar men de kommer senare.
Ska även fixa till en liten fotosession senare, med en ren bil. men tills dess får ni hålla till godo me dessa godbitar:
Apropå de, nån mer än jag som upptäckt att biltemas svarta värmefräg (600graders) blir vit/grå på grenrör o turbo (se nedan)? ugnsbaka innan o allting.. suspekt. kanske är varmare än så där? vem vet, man kanske skulle haft kvar vattenkylningen av agget oxå
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Re: Pranksters 165'a
Hörredu! Nu är du skyldig mig att komma förbi Möller och visa upp bilen, annars tänker jag häva köpet och ta tillbaka bilfan
Ser riktigt tjusigt ut! Kul att du fått fart på bilen igen
Ser riktigt tjusigt ut! Kul att du fått fart på bilen igen
MVH
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
Martin Jönsson, Örebro
Bilskadereparatör på Möller Bil i Örebro, VAG-koncernen.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4783
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Pranksters 165'a
Brukar man inte räkna med ca 800 grader på grenrör ?
Ironiskt nog har dom bäst värmetåliga färgerna jag använt inte varit sådana som ska vara värmetåliga, det fanns nån mattsvart färg jag brukade köpa förut som jag köpte för den täckte så extremt bra, den upptäckte jag av en slump var värmetålig, det stank första gången man körde, men sen satt den kvar och höll färgen, bättre än vissa värmetåliag färger till och med.
Minns inte märket, men det var gula burkar med blå text, tror jag brukade köpa dom på obs av alla ställen..
Ironiskt nog har dom bäst värmetåliga färgerna jag använt inte varit sådana som ska vara värmetåliga, det fanns nån mattsvart färg jag brukade köpa förut som jag köpte för den täckte så extremt bra, den upptäckte jag av en slump var värmetålig, det stank första gången man körde, men sen satt den kvar och höll färgen, bättre än vissa värmetåliag färger till och med.
Minns inte märket, men det var gula burkar med blå text, tror jag brukade köpa dom på obs av alla ställen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Elof_power
- Inlägg: 242
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: kumla
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kumla
Re: Pranksters 165'a
Bra jobbat och den ser hysterisk snygg ut får jag lov att säga.. Hoppas man får se den någon dag..
-
- Pay User
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlskoga
Re: Pranksters 165'a
Martin: Får väl göra de, vill ju inte bli av med bilen!
Glenn: Jo, man brukar nog göra de. Men tycker de funkar rätt bra med grått oxå, så får nog vara som det vart....
Elof: Tackar tackar! Det får du nog, snurrar förvisso inte så mycket i örebro längre, men till o från jobbet iaf (bor i kga nu)!
Tack för alla positiva kommentarer, lite polering o annat småpyssel kvar nu så blir det ännu bättre! Lackade listerna runt bakrutan nu, går ju inte o åka "Black Edition" med kromade lister ju, säger ju sig sj.....
Glenn: Jo, man brukar nog göra de. Men tycker de funkar rätt bra med grått oxå, så får nog vara som det vart....
Elof: Tackar tackar! Det får du nog, snurrar förvisso inte så mycket i örebro längre, men till o från jobbet iaf (bor i kga nu)!
Tack för alla positiva kommentarer, lite polering o annat småpyssel kvar nu så blir det ännu bättre! Lackade listerna runt bakrutan nu, går ju inte o åka "Black Edition" med kromade lister ju, säger ju sig sj.....
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?