Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

amby skrev:Det här med att byta pump har jag själv gjort och det är inte svårt..
Men enligt http://www.wolfkatz.com/Articles/WolfKa ... Report.pdf
Kan det vara skadligt att köra original railen med Walbro pumpen...
Fast jag har aldrig läst om någon som bevisat att deras bil motor gått sönder på grund av det...
Vet till och med en kille som kör 550cc spridare med både original pump och rail.

Fast om jag var du skulle jag borra upp railen Cyrix här på forumet har moddat sin rail.
Fast han använder kalstarts ventilens ingång för att göra railen dubbel matad..
Vet att någon annan löste det genom att ta ett långt borr och borra upp railen.

Men att bara installera 550cc spridare och walbro pump kommer nog bara leda till att motorn får förmycket soppa..
Då behöver du ett sprut med.


Det är det här jag funderar på nu me

Borde gå att tanka etanol?
Då borde dessa ökningarna vara ganska lagom? Eller ;) :P
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av amby »

Det finns folk som gjort så ja..och det verkar ha fungerat skit bra..
Men en bredbandslambda är bra att ha så att det inte blir helt fel.

Får jag tillbaka mina pengar från VISA gör jag nog e85 konverteringen med Apexi power fc sprut..
Annars blir det nog att bara slänga i mina 550cc spridare och hoppas på det bästa
Jag har en bredbandslambda installerad redan.

OBS!
Viktigt att man byter oljan ofta om man konverterar till e85. Den slits tydligen dubbelt så snabbt med e85.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

PROBLEM PROBLEM PROBLEM!

Inlägg av scape_2_paradise »

Tack för alla svar. Ikväll har jag gjort ett rus!
Har monterat nya vakum slangar.
Byggt klart mitt raka och avskärmade insug.
Bytt generator. Nu laddar han kanon!

Vid uppstarten, så bara dog han ifall jag inte höll gas.
Vill bara tvärdö så fort jag inte håller upp tomgångan.
Kan inte fatta vart detta felet härstammar.

Kan bero på att jag förlängt kablarna till LM mätaren.
Eller så skadade jag LM mätaren när jag svättade den.
Eller så gillar han inte att jag dragit ett så rakt insug.
Känns mycket konstigt! När bilen är varm, så är tomgångs varvet
400RPM. Någon som har någon idee???

Efter många om och men, så gav jag mig ut på en provtur.
Bilen gick märkbart bättre!! Laddade 0,8 Bar under hela åkturen.
Drog fullt ur alla växlarna. När jag närmade mig 230km/h och laddtrycket
var på 0,8 bar, så hoppade en tryckslang av.

Turbon var glödhet! Detta kan inte varit bra för motorn.
Gjorde riktigt ont i hjärtat!!! :roll: :roll: :roll: :roll:
Monterade tillbaka tryckslangen och körde otroligt lugnt tillbaka
till garaget. FICK EN CHOCK!! när jag kollade på oljetrycksmätaren.
Visade inte ens 1 Bar. När jag varvade upp motorn, så ökade det
till 3 bar, men sjönk fort igen.

Misstänker att vevlagerna är kass, trots att han går kanonbra i motorn!
Kan även vara att mätaren är kass.

Alltså, var avslutet på dagen inge vidare. Önskar er andra större lycka! :| :roll:
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

amby skrev:Det finns folk som gjort så ja..och det verkar ha fungerat skit bra..
Men en bredbandslambda är bra att ha så att det inte blir helt fel.

Får jag tillbaka mina pengar från VISA gör jag nog e85 konverteringen med Apexi power fc sprut..
Annars blir det nog att bara slänga i mina 550cc spridare och hoppas på det bästa
Jag har en bredbandslambda installerad redan.

OBS!
Viktigt att man byter oljan ofta om man konverterar till e85. Den slits tydligen dubbelt så snabbt med e85.
Tjena. Är också sugen på ett sånt sprut. Vad kostar det i sverige?
Jag kommer gärna och kollar på din bil. Jobbar nästan i dina trakter ;)
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Här kommer lite bilder.

På min egenbyggda catch tank, Friskluftsavskärmning.
Har pulverlackat det för att det ska se stilrent ut 8-) 8-)

Har även fått hem min boostcontroller från japan :ugeek: :ugeek:
Bilagor
boost contoller.jpg
boost contoller.jpg (70.67 KiB) Visad 2639 gånger
lack.jpg
lack.jpg (63.31 KiB) Visad 2639 gånger
motorrum.jpg
motorrum.jpg (100.16 KiB) Visad 2639 gånger
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av amby »

Du ska inte på manifestationen om mer bankörning kl13 i anderstopr i dage eller?
Ja ska nämligen ditt. Ska ioförsig köra en gammal röd audi 80.

Annar får du gärna komma förbi och kolla in bilen och snacka lite...
Hade varit trevligt.. PM mitt telefon nr

Ja just det...Den där boost controllen är ju en lite äldre version..En polare kör det på sin nissan 200sx men han har haft problem med den.. Lite små lurig att ställa in..

Apexi power fc vet jag bara ett företag som har sålt i sverige och det var RaidoPower
Men dom hade nog bara två och dom såldes här på forumet i höstas, tror jag..

Om jag köper ett apexi power fc blir det från ATSracing i usa.. inte dom billigaste men jag har redan köpt kablar från och jag litar på dom. www.atsracing.com
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Nu är tomgången tillbaka och oljetrycket ärbättre efter olja och filterbytet.
Har kört bilen 50 mil nu och nya problem har uppstått.

Det läcker luft när laddtrycker kommer.
Har testat att trycksätta systemet utan att hitta något.
När jag kör, så kommer ett pipande ljud frän motorn.
Låter precis som en läcka!

Misstänker att det läcker från någon vakumslang som sitter i insuget.
Hur mycket går ta bort av vakumslangar och givare?
Vad händer om jag tar bort vakumstyrningen till egr ventilen?
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av Erkan »

Tjena fint bygge! En fråga bara, kanske är en dumfråga men jag är sugen på veta vad en catchtank gör och vart den sitter?
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Erkan skrev:Tjena fint bygge! En fråga bara, kanske är en dumfråga men jag är sugen på veta vad en catchtank gör och vart den sitter?
Det är ett kärl som vevhusgaserna samlas i och eventuellt lite olja.
Istället för att leda gaserna in i insuget, leder man dom till detta kärlet.
Du slipper man avlagningar i IC systemet och sot på ventil benen.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: Scape_2_paradise Celica gt4 st 185

Inlägg av scape_2_paradise »

Nu har ramlagerna skurit! :o :o

Nu blir det totalrenovering av motor!

Funderar på att byta kolvar och stakar till något som håller bättre.
Någon som vet hur mycket effekt original stakar/kovar håller för?

Blir även ny koppling och stål toppackning.

Kom gärna på tips till motorspec som håller för 400 hkr!

Söker även beg delar som jag kan behöva ;) :D
Skriv svar