Elof`s St-185 Gt-Four

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

okej tack för tipset.

Nu har jag svurit och hållt på i garaget ett bra tag utan några framsteg alls... hur tusan får man isär lådan vad ska lossas med mera. Tips + guide tack..
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av amby »

kör också med nyare 5S-FE pumpen och 3sgte remjulet..Funkar skit bra..
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Amby: har du gen2 kam remmen då eller?
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av GT4-Force »

Lossa alla bult i sprängkåpan sen lossa fästet under insuger lossa bultarna som är vid högerdrivaxel om du står bakom motorn sen lossar du skruvarna som är igenom oljetråget när allt det är loss så försök få imellan en kniv och sen kanse en mejsel jämt så motor och växellåda släpper sen gör du som toyota guiden där :)

varför inte köra med gen3 oljepump och sump rätt igenom sen 5s stålpackning?
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Sådär, nu är lådan borta efter mycket lirkande. Men jag tog med hela sprängkåpan och det gick aldeles perfekt att göra på det sättet oxå, den ska ju ändå med över till den andra motorn jag har ligger. Spolade av lådan lite oxå när jag ändå var i farten. bilder kommer lite senare..

*Hur mycket olja skall det vara i växel låda och fördelnings låda. Det är vanlig 80-90w olja va.?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Gt-4 »

Elof_power skrev:Sådär, nu är lådan borta efter mycket lirkande. Men jag tog med hela sprängkåpan och det gick aldeles perfekt att göra på det sättet oxå, den ska ju ändå med över till den andra motorn jag har ligger. Spolade av lådan lite oxå när jag ändå var i farten. bilder kommer lite senare..

*Hur mycket olja skall det vara i växel låda och fördelnings låda. Det är vanlig 80-90w olja va.?
5,2liter
Kolla här.
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... ype=swevrm
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Idag bestämde jag mig för att hela "kabelstammen" ska med till den andra motorn som ska i. Efter som den var klippt på den motorn som ska i. Så insuget är bort plockat idag tryckplattan-kopplingen är bort monterad och sen är nya insugs packningar beställda ifrån Toyota i Hallsberg (där förövrig ordförande i våran rally klubb jobbar :P)
När jag ändå var inne på Toyota så passade jag på och kolla vad en ny fjäder skulle kosta (då min är brusten ca 3 cm) då sa han att det inte sålts en enda fjäder till st185 i sverige och att det inte häller fans som reservdel längre.. :S Någon som vet om detta kan stämma.?
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Bild
Motor och växellåda+fördelningslåda bort plockade.

Bild
Kabelstammen som jag tänkte ta med till den "nya" motorn är bortplockad den oxå.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av amby »

gen 2 kammrem ja
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Inlägg av Elof_power »

Ojsan hoppsan..

Här har jag inte uppdaterat nått på assa länge ju. Kan kanske ha och göra med att det inte hänt så mycket i garaget då det dels har hänt en den inom familjen och sen har rally åkandet kostat lite för mycket i höst (fått renoverat en motor det har jag lagt en del slantar på).

MEN efter som det inte blir något vinter rally i år för våran del så sparar jag ju in lite pengar och tänkte komma igång igen.

Det har dykt upp lite frågor som jag söker lite svar på, Dels så är det så att jag undrar om någon har koll på vad/om det skiljer nått på fjäderbenen fram på ST182 och ST185..? förutom just fjädern..?
Skriv svar