Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Calletofst4u
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
Bilmodell: Celica GT 2.0
Årsmodell: 1987
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige

Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Calletofst4u »

Toyota Celica GT

Bild



Inköps status:
- Inköpt November 2002.
- Helt original och 8700 mil på mätaren.

Original Specifikationer:
- 2.0 16V Twin Cam
- 150hk/6400rpm


Nuvarande specifikationer:

Motor:
- Lätt portning av toppen

- Vassare kammar från Catcams, 284 graders med 10,5 mm i lyft

- Unichip mappad

- K&N Filter inkl. modiferad luftbox

- T-VIS Borttagen

- ST182 Grenrör

- HKS sportavgas från mellanrör (+ borttagen mittendämp)


Väghållning:
- Koni Gula, justerbara stötdämpare

- Fjäderbenstag bak + orig. fram

- EBC skivor och Greenstuff belägg fram

- Superflex Polyrutane bussningar


Exteriör:
- Vita Azev 15" fälgar med 195/50 Toyo Proxes T1-R

- Färganpassad plast runt nummret bak

- TCS dekal i bakrutan


Interiör:
- Momo ratt

- Momo Stol mod. Start

- Celica original tygmattor


Kommande Modiferingar:
- Annan vxl-låda

- Hårdare fjädrar

- Lättning


Önskade Framtida Modiferingar:

- Vxl låda med diff från Celica ST202



Modifikations Galleri:

Koni montering:
Bild

Bild

Pigg för justering.
Bild


Fjäderbenstag:
Bild


Enem Kammar:
Bild


HKS Avgas:
Bild


Grenrör:
Såhär glad blir man av ett grenrör.
Bild

Bild

Bild

Bild


Momostol:
Bild

Bild

Bild

Allmänt:
Kanske verkar vara lite gjort på lång tid. Men då man studerat under största delen av tiden man ägt bilen så har det varit svårt att få inkomsterna å räcka till om man ska köra med bilen också. Men det som är gjort hade aldrig varit möjligt utan bästa polarn. Tack Christer!


Galleri:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


SS-bilder i dålig kvalitet:
Bild

Bild

Bild

Bild
obs. inte ja som vält konan.. :D


2005:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Höst
Bild


Bild






Det som hänt sedan denna tråd skrevs från första början är bland annat det här år 2006:


Då var toppen hemma, efter en lätt massage hos Ulf "Musen" Johansson. En liten titt in på insugssidan kan se ut så här nu:

Bild

Så nu är det lite vassare kammar som väntar. När allt är räknat å klart på toppen.

För att sedan montera ihop toppen med det "nya" men 10 år gamla blocket som inhandlats. Detta ska förhoppnigsvis bli som en näst intill ny motor med lite mer pulver än original när allt är ihop monterat och klart.

Bild på blocket mm:

Bild

Bild
Block monterat i stativ.

Bild
Bearbetning av toppen för att få lite mer marginal till nockarna.

Bild
Hitech på högnivå.. ;)

Bild
Stilbilder på kammarna.

Bild
Smygreklam.

Bild'
Gradskiva på plats.



FILMER:

Finns även 2 st filmer på youtube på bilen. De är filmade för några år sedan. Vid filmtillfället hade bilen inte riktigt samma spec. Det som gällde då var avgas, enem vässade original kammar och kuggad luftmätare.. Håll tillgodo:

http://www.youtube.com/watch?v=yDY-Oy3h1Ek

http://www.youtube.com/user/calletofst4 ... 3JpGOGoLyw



Uppdaterat Galleri:

2007
Bild
På väg mot de slingriga landsvägarna.

Bild
En paus mitt i nöjesfältet.

Bild
En passande allé för lite 80-tals fotograferande.

Bild
Mer allé... =P

Bild
Poserande i stadsmiljö.

Bild
En alldeles ensam ramp som passade Celican utmärkt.

2008
Bild
80-tals träff en eftermiddag mitt i djupaste södermanland.

Bild
Tillsammans med syskon

Bild
och andra tuffa

Bild
80-tals ikoner..

Bild
Fikastopp på väg hem.


2010
Bild
Dammig och nyvaken efter 2 års vintervila.

Bild
Som vanligt så hittade Celican fram till de roliga vägarna som jag

Bild
nästan glömt bort......

Bild
1 maj träff i Norrköping.


OBS specen i början på tråden är uppdaterad med dagens modifikationer.
Senast redigerad av Calletofst4u den lör 08 maj 2010, 23:51:12, redigerad totalt 5 gång.
Calletofst4u
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
Bilmodell: Celica GT 2.0
Årsmodell: 1987
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Calletofst4u »

Hallå igen!


Har inte varit aktiv här på forumet sedan den förra varianten lades. Dels så var bilen undanställd under hela 2009. Men nu är den ute och rullar igen och jag ska försöka hålla igång med lite fler uppdatering förhoppningsvis. Som ni ser så är projekttråden kopierad från rejsa.nu då den ligger kvar där men inte verkade gå att fiska fram från det äldre forumet här. Bilder mm är ju vid det här laget ganska gamla och några av er kanske känner igen dem från tidigare. Men ska som sagt se om det inte blir lite nya bilder mm nu snart.

Hoppas att någon uppskattar en tråd om en Celica trots att den saknar både överdriven vinge och kjolpaket.... ;)



/Calle
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Rastaman »

Bilen ser ju kanonfräsch ut!
Kul också att någon trimmar en sugmotor utan att hänga dit en turbo.
Calletofst4u
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
Bilmodell: Celica GT 2.0
Årsmodell: 1987
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Calletofst4u »

Rastaman skrev:Bilen ser ju kanonfräsch ut!
Kul också att någon trimmar en sugmotor utan att hänga dit en turbo.

Man tackar för utlåtandet! Kul att du gillar den!


Ja, någon höfläkt i grenröret blir det då inte på den här bilen nångång.. ;) Tycker det är roligare med en motor som har lite karaktär och som man verkligen kan piska lite ordenligt.

/Calle
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Fnys »

Som jag sa några gånger på Meet of the Month:
-"Jätteroligt att se en så fräsch gen4!!!". Hoppas på att få se den igen på någon träff och i dagsljus.

Kommer du ihåg några tider från SS?
Som du säger, den där bilen ska du inte förstöra utvändigt med några kjolpaket och groteska vingar. eftersom det skriker så mycket "rally" om den här modellens utseende så blir det fel med styling som får bilen att se ut som någonting annat. möjligtvis att du lackade dina stänkskydd vita eller röda och sen mudflaps på det :idea:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Calletofst4u
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
Bilmodell: Celica GT 2.0
Årsmodell: 1987
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Calletofst4u »

Fnys skrev:Som jag sa några gånger på Meet of the Month:
-"Jätteroligt att se en så fräsch gen4!!!". Hoppas på att få se den igen på någon träff och i dagsljus.

Kommer du ihåg några tider från SS?
Som du säger, den där bilen ska du inte förstöra utvändigt med några kjolpaket och groteska vingar. eftersom det skriker så mycket "rally" om den här modellens utseende så blir det fel med styling som får bilen att se ut som någonting annat. möjligtvis att du lackade dina stänkskydd vita eller röda och sen mudflaps på det :idea:


Kul kul! Ang tider i ss.. om jag inte minns fel så andra gången den va med och rattade bland konerna så landade bästa tiden på 1:40.?? nånting. Den tiden va den sista vi satte innan vxl-lådan började hoppa ur på 2ans växel. Pga det så fortsatte vi inte köra med tanke på resan hem på 35 mil..


/Calle
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Erkan »

Fy satan så fin! :D
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Rastaman »

Fan det var en riktigt bra tid i SS också! kommer få stå i skamvrån då (eller hoppas på regn så jag har något att skylla på :twisted: )
Calletofst4u
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
Bilmodell: Celica GT 2.0
Årsmodell: 1987
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Calletofst4u »

Rastaman skrev:Fan det var en riktigt bra tid i SS också! kommer få stå i skamvrån då (eller hoppas på regn så jag har något att skylla på :twisted: )

haha.. bra tid vet ja inte om ja kan säga.. den borde gå att putsa lite till... Men om ja förstår rätt så kör du Corolla T-Sport så det borde väll inte vara några större problem att få en hygglig tid i superstage... Corollorna går ju bra! Har ägt en själv.. riktigt kul bil! Kolla videon ja hitta medan ja rota efter Celica material till den här tråden.. den ligger under bilder/filmer! =)


//Calle
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87

Inlägg av Hornlund »

Kul att du hittat tillbaka, välkommen åter ;)
Hade hoppats på lite nya bilder på pärlan, men den som väntar på något gott.
Får se om min lille skorv får komma sig ut något i år, men nån gång fram över ska jag jobba upp en liknande puts som du har på Celican!

En ST162 som står som klart föredöme för 80-tals kärrorna, trevligt att du plockat fram den igen.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar