Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
- Bilmodell: Celica GT 2.0
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Toyota Celica GT
Inköps status:
- Inköpt November 2002.
- Helt original och 8700 mil på mätaren.
Original Specifikationer:
- 2.0 16V Twin Cam
- 150hk/6400rpm
Nuvarande specifikationer:
Motor:
- Lätt portning av toppen
- Vassare kammar från Catcams, 284 graders med 10,5 mm i lyft
- Unichip mappad
- K&N Filter inkl. modiferad luftbox
- T-VIS Borttagen
- ST182 Grenrör
- HKS sportavgas från mellanrör (+ borttagen mittendämp)
Väghållning:
- Koni Gula, justerbara stötdämpare
- Fjäderbenstag bak + orig. fram
- EBC skivor och Greenstuff belägg fram
- Superflex Polyrutane bussningar
Exteriör:
- Vita Azev 15" fälgar med 195/50 Toyo Proxes T1-R
- Färganpassad plast runt nummret bak
- TCS dekal i bakrutan
Interiör:
- Momo ratt
- Momo Stol mod. Start
- Celica original tygmattor
Kommande Modiferingar:
- Annan vxl-låda
- Hårdare fjädrar
- Lättning
Önskade Framtida Modiferingar:
- Vxl låda med diff från Celica ST202
Modifikations Galleri:
Koni montering:
Pigg för justering.
Fjäderbenstag:
Enem Kammar:
HKS Avgas:
Grenrör:
Såhär glad blir man av ett grenrör.
Momostol:
Allmänt:
Kanske verkar vara lite gjort på lång tid. Men då man studerat under största delen av tiden man ägt bilen så har det varit svårt att få inkomsterna å räcka till om man ska köra med bilen också. Men det som är gjort hade aldrig varit möjligt utan bästa polarn. Tack Christer!
Galleri:
SS-bilder i dålig kvalitet:
obs. inte ja som vält konan..
2005:
Höst
Det som hänt sedan denna tråd skrevs från första början är bland annat det här år 2006:
Då var toppen hemma, efter en lätt massage hos Ulf "Musen" Johansson. En liten titt in på insugssidan kan se ut så här nu:
Så nu är det lite vassare kammar som väntar. När allt är räknat å klart på toppen.
För att sedan montera ihop toppen med det "nya" men 10 år gamla blocket som inhandlats. Detta ska förhoppnigsvis bli som en näst intill ny motor med lite mer pulver än original när allt är ihop monterat och klart.
Bild på blocket mm:
Block monterat i stativ.
Bearbetning av toppen för att få lite mer marginal till nockarna.
Hitech på högnivå..
Stilbilder på kammarna.
Smygreklam.
'
Gradskiva på plats.
FILMER:
Finns även 2 st filmer på youtube på bilen. De är filmade för några år sedan. Vid filmtillfället hade bilen inte riktigt samma spec. Det som gällde då var avgas, enem vässade original kammar och kuggad luftmätare.. Håll tillgodo:
http://www.youtube.com/watch?v=yDY-Oy3h1Ek
http://www.youtube.com/user/calletofst4 ... 3JpGOGoLyw
Uppdaterat Galleri:
2007
På väg mot de slingriga landsvägarna.
En paus mitt i nöjesfältet.
En passande allé för lite 80-tals fotograferande.
Mer allé... =P
Poserande i stadsmiljö.
En alldeles ensam ramp som passade Celican utmärkt.
2008
80-tals träff en eftermiddag mitt i djupaste södermanland.
Tillsammans med syskon
och andra tuffa
80-tals ikoner..
Fikastopp på väg hem.
2010
Dammig och nyvaken efter 2 års vintervila.
Som vanligt så hittade Celican fram till de roliga vägarna som jag
nästan glömt bort......
1 maj träff i Norrköping.
OBS specen i början på tråden är uppdaterad med dagens modifikationer.
Inköps status:
- Inköpt November 2002.
- Helt original och 8700 mil på mätaren.
Original Specifikationer:
- 2.0 16V Twin Cam
- 150hk/6400rpm
Nuvarande specifikationer:
Motor:
- Lätt portning av toppen
- Vassare kammar från Catcams, 284 graders med 10,5 mm i lyft
- Unichip mappad
- K&N Filter inkl. modiferad luftbox
- T-VIS Borttagen
- ST182 Grenrör
- HKS sportavgas från mellanrör (+ borttagen mittendämp)
Väghållning:
- Koni Gula, justerbara stötdämpare
- Fjäderbenstag bak + orig. fram
- EBC skivor och Greenstuff belägg fram
- Superflex Polyrutane bussningar
Exteriör:
- Vita Azev 15" fälgar med 195/50 Toyo Proxes T1-R
- Färganpassad plast runt nummret bak
- TCS dekal i bakrutan
Interiör:
- Momo ratt
- Momo Stol mod. Start
- Celica original tygmattor
Kommande Modiferingar:
- Annan vxl-låda
- Hårdare fjädrar
- Lättning
Önskade Framtida Modiferingar:
- Vxl låda med diff från Celica ST202
Modifikations Galleri:
Koni montering:
Pigg för justering.
Fjäderbenstag:
Enem Kammar:
HKS Avgas:
Grenrör:
Såhär glad blir man av ett grenrör.
Momostol:
Allmänt:
Kanske verkar vara lite gjort på lång tid. Men då man studerat under största delen av tiden man ägt bilen så har det varit svårt att få inkomsterna å räcka till om man ska köra med bilen också. Men det som är gjort hade aldrig varit möjligt utan bästa polarn. Tack Christer!
Galleri:
SS-bilder i dålig kvalitet:
obs. inte ja som vält konan..
2005:
Höst
Det som hänt sedan denna tråd skrevs från första början är bland annat det här år 2006:
Då var toppen hemma, efter en lätt massage hos Ulf "Musen" Johansson. En liten titt in på insugssidan kan se ut så här nu:
Så nu är det lite vassare kammar som väntar. När allt är räknat å klart på toppen.
För att sedan montera ihop toppen med det "nya" men 10 år gamla blocket som inhandlats. Detta ska förhoppnigsvis bli som en näst intill ny motor med lite mer pulver än original när allt är ihop monterat och klart.
Bild på blocket mm:
Block monterat i stativ.
Bearbetning av toppen för att få lite mer marginal till nockarna.
Hitech på högnivå..
Stilbilder på kammarna.
Smygreklam.
'
Gradskiva på plats.
FILMER:
Finns även 2 st filmer på youtube på bilen. De är filmade för några år sedan. Vid filmtillfället hade bilen inte riktigt samma spec. Det som gällde då var avgas, enem vässade original kammar och kuggad luftmätare.. Håll tillgodo:
http://www.youtube.com/watch?v=yDY-Oy3h1Ek
http://www.youtube.com/user/calletofst4 ... 3JpGOGoLyw
Uppdaterat Galleri:
2007
På väg mot de slingriga landsvägarna.
En paus mitt i nöjesfältet.
En passande allé för lite 80-tals fotograferande.
Mer allé... =P
Poserande i stadsmiljö.
En alldeles ensam ramp som passade Celican utmärkt.
2008
80-tals träff en eftermiddag mitt i djupaste södermanland.
Tillsammans med syskon
och andra tuffa
80-tals ikoner..
Fikastopp på väg hem.
2010
Dammig och nyvaken efter 2 års vintervila.
Som vanligt så hittade Celican fram till de roliga vägarna som jag
nästan glömt bort......
1 maj träff i Norrköping.
OBS specen i början på tråden är uppdaterad med dagens modifikationer.
Senast redigerad av Calletofst4u den lör 08 maj 2010, 23:51:12, redigerad totalt 5 gång.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
- Bilmodell: Celica GT 2.0
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Hallå igen!
Har inte varit aktiv här på forumet sedan den förra varianten lades. Dels så var bilen undanställd under hela 2009. Men nu är den ute och rullar igen och jag ska försöka hålla igång med lite fler uppdatering förhoppningsvis. Som ni ser så är projekttråden kopierad från rejsa.nu då den ligger kvar där men inte verkade gå att fiska fram från det äldre forumet här. Bilder mm är ju vid det här laget ganska gamla och några av er kanske känner igen dem från tidigare. Men ska som sagt se om det inte blir lite nya bilder mm nu snart.
Hoppas att någon uppskattar en tråd om en Celica trots att den saknar både överdriven vinge och kjolpaket....
/Calle
Har inte varit aktiv här på forumet sedan den förra varianten lades. Dels så var bilen undanställd under hela 2009. Men nu är den ute och rullar igen och jag ska försöka hålla igång med lite fler uppdatering förhoppningsvis. Som ni ser så är projekttråden kopierad från rejsa.nu då den ligger kvar där men inte verkade gå att fiska fram från det äldre forumet här. Bilder mm är ju vid det här laget ganska gamla och några av er kanske känner igen dem från tidigare. Men ska som sagt se om det inte blir lite nya bilder mm nu snart.
Hoppas att någon uppskattar en tråd om en Celica trots att den saknar både överdriven vinge och kjolpaket....
/Calle
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Bilen ser ju kanonfräsch ut!
Kul också att någon trimmar en sugmotor utan att hänga dit en turbo.
Kul också att någon trimmar en sugmotor utan att hänga dit en turbo.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
- Bilmodell: Celica GT 2.0
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Rastaman skrev:Bilen ser ju kanonfräsch ut!
Kul också att någon trimmar en sugmotor utan att hänga dit en turbo.
Man tackar för utlåtandet! Kul att du gillar den!
Ja, någon höfläkt i grenröret blir det då inte på den här bilen nångång.. Tycker det är roligare med en motor som har lite karaktär och som man verkligen kan piska lite ordenligt.
/Calle
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Som jag sa några gånger på Meet of the Month:
-"Jätteroligt att se en så fräsch gen4!!!". Hoppas på att få se den igen på någon träff och i dagsljus.
Kommer du ihåg några tider från SS?
Som du säger, den där bilen ska du inte förstöra utvändigt med några kjolpaket och groteska vingar. eftersom det skriker så mycket "rally" om den här modellens utseende så blir det fel med styling som får bilen att se ut som någonting annat. möjligtvis att du lackade dina stänkskydd vita eller röda och sen mudflaps på det
-"Jätteroligt att se en så fräsch gen4!!!". Hoppas på att få se den igen på någon träff och i dagsljus.
Kommer du ihåg några tider från SS?
Som du säger, den där bilen ska du inte förstöra utvändigt med några kjolpaket och groteska vingar. eftersom det skriker så mycket "rally" om den här modellens utseende så blir det fel med styling som får bilen att se ut som någonting annat. möjligtvis att du lackade dina stänkskydd vita eller röda och sen mudflaps på det
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
- Bilmodell: Celica GT 2.0
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Fnys skrev:Som jag sa några gånger på Meet of the Month:
-"Jätteroligt att se en så fräsch gen4!!!". Hoppas på att få se den igen på någon träff och i dagsljus.
Kommer du ihåg några tider från SS?
Som du säger, den där bilen ska du inte förstöra utvändigt med några kjolpaket och groteska vingar. eftersom det skriker så mycket "rally" om den här modellens utseende så blir det fel med styling som får bilen att se ut som någonting annat. möjligtvis att du lackade dina stänkskydd vita eller röda och sen mudflaps på det
Kul kul! Ang tider i ss.. om jag inte minns fel så andra gången den va med och rattade bland konerna så landade bästa tiden på 1:40.?? nånting. Den tiden va den sista vi satte innan vxl-lådan började hoppa ur på 2ans växel. Pga det så fortsatte vi inte köra med tanke på resan hem på 35 mil..
/Calle
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Fy satan så fin!
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Fan det var en riktigt bra tid i SS också! kommer få stå i skamvrån då (eller hoppas på regn så jag har något att skylla på )
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån 03 maj 2010, 19:40:39
- Bilmodell: Celica GT 2.0
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Norrköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Rastaman skrev:Fan det var en riktigt bra tid i SS också! kommer få stå i skamvrån då (eller hoppas på regn så jag har något att skylla på )
haha.. bra tid vet ja inte om ja kan säga.. den borde gå att putsa lite till... Men om ja förstår rätt så kör du Corolla T-Sport så det borde väll inte vara några större problem att få en hygglig tid i superstage... Corollorna går ju bra! Har ägt en själv.. riktigt kul bil! Kolla videon ja hitta medan ja rota efter Celica material till den här tråden.. den ligger under bilder/filmer! =)
//Calle
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Celica GT 2.0 ST162 -87
Kul att du hittat tillbaka, välkommen åter
Hade hoppats på lite nya bilder på pärlan, men den som väntar på något gott.
Får se om min lille skorv får komma sig ut något i år, men nån gång fram över ska jag jobba upp en liknande puts som du har på Celican!
En ST162 som står som klart föredöme för 80-tals kärrorna, trevligt att du plockat fram den igen.
Hade hoppats på lite nya bilder på pärlan, men den som väntar på något gott.
Får se om min lille skorv får komma sig ut något i år, men nån gång fram över ska jag jobba upp en liknande puts som du har på Celican!
En ST162 som står som klart föredöme för 80-tals kärrorna, trevligt att du plockat fram den igen.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.