Johannes ST162 88´´ tic planer

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Johannes ST162 88´´ tic planer

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej.

tänkte starta en liten projekt tråd. inget märkvärdigt men ändå nånting.

äger en toyota celica st162 88´´ med 3sge motorn.
funkat bra ca 18000mil på mätaren. går bra och är i bra skick maskin. rost finns en del och är konscentreat på höger sida av bilen enbart högerbakskärm och trösklar bägge. annars ok. iaf för dom pengarna jag gav. ett par tusen.
den verkar vara värd att göra iordning i nuläget. men rost växer gärna 10falt när man börjar gräva i det.

planer med bilen i nuläget.

bes värdig igen.

1. fixa bromsar helreovering av ok och nya skivor belägg runtom. har fått fram renoverings kit till oken. bromsarna har varit katastrof dåliga under min ägo bak tar inte ens skivorna är rostiga överallt.

2. byta vattenpump

3.fixa avgassystem

4. rostlagning av trösklar och en bakskärm även lite golv m.m sånt växer

5. byta växelåda till camry även svänghjul och gt4 tryckplatta

6.sätta på det rostfria grenröret och montera turbo m.m

7. omlackering.












lite grovt planerna. sånt ändras. men har insett att det finns lite kapacitet i bilen för turbo konventering då den verkar tåla en del ändå.

varför renovera en st162? tycker att bilen är kult och dom börjar bli rejält ovanliga som en snart blivande klassiker, ser bra ut tycker jag iaf. sen har har jag begränsad budget och tid (har familj) och denna bil är hyffsat billig i drift.





tänkte lägga upp bilder på den men det går inte på detta forum. jag förminska o förminska tillslut var det pytte pytte och man såg knappt bilen och då var den fortfarande för stor.??


har iaf komplett camry motor med växellåda som jag pockat isär och det är ganska intressant det jag hitta på kolvtopparna.. stora sot kakor ihop packat. hel skumt.