Toyota (AT200) Celica -98

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

I fredags fick jag inte nöjet att montera dessa snygga 17" fälgar, som jag till en början hade tänkt studsa fram på:

Bild

Bild

Istället svalde jag fåfängan, & gick på den här linjen istället:

Bild

Bild

15" som har sitt ursprung från Avensis -01, med kinesiska kvalitetsdäck från Nankang i dim. 195/60-15!
Det var väldigt länge sedan jag åkte med så hög profil på sommaren, men det har helt klart sina komfortabla fördelar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Fordonet är nu avställt från och med 2012-05-26 och får inte användas.

Nu får Glenn ta över jobbet som bruksförare för T20, åtminstone ett tag. Har plockat fram min tidigare trotjänare, så får se hur länge det blir att åka högt i en sedan. Klart ovant, men bekvämt med en utväxling som ligger under 3000rpm vid farter över 100km/h!

Om någon skulle vara intresserad av att köpa den, så är det en god idé att skicka ett PM. Då det är dags att rensa upp lite i vagnparken, för att göra plats åt något annat. Byten kan naturligtvis vara av intresse, både större & mindre, men gärna nyare. Den ekonomiska biten kan vi säkert komma överens.

Det som är värt att nämna;
På pluskontot - En trevlig bil som är oförskämt billig i drift samtidigt som den är lite roligare än medel. Ca. 15 000mil! Före mig har det varit samma ägare sedan 2002, en äldre herre.

På minuskontot - En ABSgivare behöver troligen bytas, & handbromsen tar dåligt. Dags för besök hos SBP innan Juli. Lacken är dålig på sina ställen, mystisk lagning på huven & viss kosmetisk rost börjar träda fram.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Du kanske ska vänta med att sälja den innan du kört carinan lite ? :)

Jag körde vår saab idag efterssom min sambo hade ont i ryggen och tyckte det skulle vara jobbigt att ta sej i och ur celican,
och tja, sätena är ju 10ggr bättre, och den har farthållare, dessutom är den oändligt mycket tystare i kupen, men annars
är den ju vansinnigt mycket tråkigare att köra, den är trött, har otroligt mycket tristare motorkaraktär, väghållningen är
crap i jämförelse och till och med bromsarna störde jag mej på :)

Om jag fixar stolen i celican, och monterar farthållare så..


Annars är jag iofs lite sugen på din AT200, pga de billiga driftskostnaderna, men det betyder ju att jag måste sälja ST202'an hmm..
(Dock kostar den ungefär samma som saaben, den drar lite mer men är billigare i skatt och försäkring, senaaste tankningen hade ju ST202'an dragit 0.88, saaben 0.76 :( ..iofs med olika förare. )
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:iofs med olika förare. )
Som att jämföra äpplen & päron ;) Tror att du får ner förbrukningen lite till på din ST202 när nyhetens behag har lagt sig. Kommer ihåg när jag körde min i början, var ju rätt skoj att mosa på lite mer än vanligt. Kan tänka mig att det inte direkt blir mindre av det med en 3S-GE på ca. 50hk till.

Saken är den att Carinan är ganska underhållande att köra nu. Då den saknar samma fina chassi, känns som det går mycket fortare i kurvor & korsningar än det faktiskt gör. Placeboeffekten i omvänd tappning typ

Vi får se hur det blir, väntar ett par dar med att lägga ut någon annons. Om man ändå hade haft en ordentlig uppställningsyta för en bunt extra bilar. Ställde främst av Celican för att jag är lack på Länsförsäkringar i Västernorrland, tänker inte gynna dem mer än nödvändigt. Blev ett annat bolag på Carinan nu när möjligheten gavs.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Dale »

Hornlund skrev:Saken är den att Carinan är ganska underhållande att köra nu. Då den saknar samma fina chassi, känns som det går mycket fortare i kurvor & korsningar än det faktiskt gör. Placeboeffekten i omvänd tappning typ
Du vet att Carina CS har samma framvagn (super-strut) som ST202.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Dale skrev:
Hornlund skrev:Saken är den att Carinan är ganska underhållande att köra nu. Då den saknar samma fina chassi, känns som det går mycket fortare i kurvor & korsningar än det faktiskt gör. Placeboeffekten i omvänd tappning typ
Du vet att Carina CS har samma framvagn (super-strut) som ST202.
Jo fast jag har ingen CS, felskrivsnisse som förvirrade dig lite i en annan tråd. Sedan har jag inte alls lika trevliga däck på Carinan, så det gör sitt till det också!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Sen är det väl iofs inte samma framvagn heller, bara samma typ.

Och sen behöver ju inte chassit i övrigt vara lika styvt, eller dämpare och fjädrar vara lika bra osv.

Fast jag har nog inte kört nån carina CS faktiskt, har kört flera carinor men tror inte nån var en CS, dessutom var det länge sen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Dale »

Tycker min Carina CS känns väldans fin efter vägen oavsett det är lite kurvor eller inte. Vill minnas att Carina CS/GTi kördes motsvarande STCC i Japan med god framgång. Har dock inte testat någon Carina utan superstrutt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Jo, den ska väl föreställa en sportversion (eller GTi-version om man så vill) av carinan så den borde ju vara okej.

superstrutframvagnen på carinen är f.ö EXTREMT ovanlig utomlands om man ska tro diverse utländska forum, den fanns
som option i japan men sålde inte så bra, och övriga europa verkar knappt inte fått den alls.

På nån celicasida så står det typ att "a rumor says that superstrut was an option to the carina in japan" :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Jodå inte något direkt fel på Carinan så, men mer vikt & klumpigare kaross är ofrånkomligt vid en jämförelse. Carina kördes i BTCC här i Europa också, med hyggliga resultat, om jag inte helt missminner mig. Har faktiskt varit spekulant på Carina CS, men säljaren satt i tjära så det bidde ingenting. Roliga bilar, men det är synd att Toyota(Sverige) inte roar sig så mycket med "ovanliga" modeller längre!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar