Sida 6 av 7

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tis 11 sep 2012, 16:09:28
av Hornlund
cheetah1 skrev:Har man inte rätt till obokad efterkontroll på din station? Eller har det gått för länge?
Det är inte en ombesiktning jag behöver göra, utan en vanlig. Tider finns, men det är under tiden jag jobbar.
Och då jag inte behöver använda bilen, känns det onödigt att ta ledigt för en sådan sak.
Glenn skrev:
Hornlund skrev:Det blev en ny ABS-sensor avsedd för Avalon, Solara, ES300, Camry mellan 96-04. Lite trixande blev det, men fungerar klanderfritt :thumbup:
:thumbup:

Betydligt billigare än original antar jag ?
Kan man säga, annonsörer på ebay har oftast mer förmånliga priser än den lokala handlaren. Trotts att frakten kostar lika mycket, eller mer, som varan man handlar!

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: fre 05 okt 2012, 22:34:05
av Hornlund
Bilen får nog stå till våren, behovet av en extra bil är på tok för litet just nu. Så om någon är intresserad av en rolig & samtidigt ekonomisk kärra är det bara att skicka ett PM.

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tor 19 sep 2013, 22:57:57
av Hornlund
När det kryper spindlar ur de ventilerade skivorna vet man att bilen stått en stund. Men nu rullar det, bes bokad till 5 okt. Siktar på ett besök då, vi får se hur det går!

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tor 19 sep 2013, 23:12:24
av Glenn
:thumbup:

Hoppas det går vägen, min ST202 har ju körförbud pga att vjag inte kunde besikta då jag inte får loss den jämrans bussningen i bakvagnen :(

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: mån 07 okt 2013, 12:01:43
av Hornlund
Bild

Gick utmärkt, blankt papper. Senaste besiktning 2011-07-01. Över två år sedan & bilen har stått nästan lika länge!
Hittade en våg när jag var ute & harvade omkring också. Bilen väger in på 1140kg med omkring halvtank, utan mig.

Med bakaxeln utanför vågen, 720-740kg inkl mig & med framaxeln utanför vågen 500kg. Mer framtung än jag upplever den.

Men vilken pråm detta är, nu när jag kört MR2 hela sommaren. Simpel framhjulsdrift istället för bakhjulsdrift med diffbroms. Motorn där fram istället för bakom ryggen. 195/60 istället för 215/40 på däcken. Hastighetsmätaren i mitten, där jag är van att varvräknaren sitter. Högt i tak & allmänt låg (o)ljudsnivå.

Inte nödvändigtvis dåligt, bara väldigt annorlunda. Svänger in i en kurva, bilen kränger istället för att ligga nära på platt & bita sig fast. Gasar hårdare, & nosen fortsätter fram istället för att bakhjulen normalt kontrollerat matar mig genom kurvan. Skottar på mot nästa böj, kuggar ner, motorbromsar & bilen niger duktigt. Humm, & den här ska jag köra i vinter. Nåja jag ger den några mil till, svänger ut på en grusväg & börjar successivt vänja mig med bilens beteende. Tar inte så lång stund förrän jag hittar åt de nya takterna, gasa innan, gasa strax efter & gasa måttligt genom apex. Bakhjulen börjar hasa med istället för att bara gå rakt. Känner att bilen faktiskt har balans, även om det är annorlunda, väldigt annorlunda. Det här ska nog gå bra!

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: mån 07 okt 2013, 14:18:04
av Glenn
Just det där att den understyr så kraftigt är egentligen det jag ogillar mest med min ST202, någon sa dock att det delvis berodde på diffbromsen, och sådan har inte du väl ?

Men det är helt sjukt svårt att få den runt tvära kurvor, mina lika famhjulsdrivna saabar är mycket enklare där.

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: mån 14 okt 2013, 23:24:47
av Hornlund
Glenn skrev:Just det där att den understyr så kraftigt är egentligen det jag gillar mest med min ST202, någon sa dock att det delvis berodde på diffbromsen, och sådan har inte du väl ?

Men det är helt sjukt svårt att få den runt tvära kurvor, mina lika famhjulsdrivna saabar är mycket enklare där.
Kan inte påstå att jag är så stort fan av understyrning just nu, men det löser sig säkert med tiden. Ingen diffbroms på min nej, hade vart trevligt även om min maskin inte orkar skotta på så hemskt mycket.

Det jag nästan tycker är jobbigast just nu, är längden. Omkring en halvmeter längre, får ju backa & ta om, gång på gång.
Fast värst var nog när jag körde i mörker här om kvällen, möter en sån där j*vel som inte bländar av. Efteråt när jag flyttar vänster handen ser jag att jag själv kört med helljusen, utan en tanke att blända av. Indikationslampan sitter på andra sidan mot vad jag nu är van, & utan extraljus blir det inte så uppenbart, pinsamt!

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tis 15 okt 2013, 09:35:07
av Glenn
OGILLAR skulle det stått, måste ändra :)

Ang längden så är ju svängradien sådär också, till och med mina 9-5'or har bättre svängradie känsn det som, och då känns det ju i övrigt som mycket större bilar.


Hade f.ö varit kul att prova att köra en fyrhjulsstyrd T20-celica, men dom fanns afaik bara som högerstyrda.

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tis 15 okt 2013, 20:56:29
av Hornlund
Glenn skrev:OGILLAR skulle det stått, måste ändra :)

Ang längden så är ju svängradien sådär också, till och med mina 9-5'or har bättre svängradie känsn det som, och då känns det ju i övrigt som mycket större bilar.


Hade f.ö varit kul att prova att köra en fyrhjulsstyrd T20-celica, men dom fanns afaik bara som högerstyrda.
Det förklarar saken, men det går att köra utan allt för dramatiskt understyrning bara man anpassar körstilen. Börjar komma in i det bättre nu. Har aldrig kört någon saab, men du har ju bra koll på dessa kärror. Men en fyrhjulsstyrd T20, som är frisk & kry i alla leder vore spännande. Men till vardags är jag rätt skeptisk till allt vad krångliga upphängningar heter!

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Postat: tis 15 okt 2013, 21:07:37
av Hornlund
Har gett bilen lite kärlek, i form av förebyggande åtgärder för rost. När jag köpte den la jag på body nere vid trösklarna, dock fegade jag lite med att dra ut kanten. För att jag inte ville att det skulle synas, nu la jag ett nytt lager & tog ut kanten en bit. Då stensprut har en benägenhet att ta sig friheter mot trösklarna.

Bild

Bild

Har även sprutat rostskydd i alla hålrum jag kommit åt, samt balkar, leder & fjädertallrikar. Bör inte göra problematiken med det norska guldet värre i framtiden.

Bild

Även vinterdäcken har fått leta sig fram. Dock blev det för mörkt innan jag var färdig, så någon bild på det uteblir. Men det är samma OZ fälgar som tidigare. Kul att ha bättre fälgar för vintern än sommaren, alltid något som piggar upp en aning i höstmörkret!